DAJ CYNK

Zadzwonił telefon „z banku”. Polak stracił 70 tys. zł

Marian Szutiak

Bezpieczeństwo

Telefon z banku oszustwo kradzież pieniędzy 70 tysięcy

Do 36-letniego mieszkańca powiatu brzeskiego zadzwonił mężczyzna podający się za pracownika banku, w którym ma konto. To był początek oszustwa, którego ofiarą padło 70 tysięcy złotych.

Oszuści mają różne sposoby na to, by przejąć pieniądze swoich ofiar. Na przykład dzwonią do nich, podając się za pracowników banku. Taki przypadek miał miejsce także tym razem. Do poszkodowanego mieszkańca powiatu brzeskiego (województwo opolskie) zadzwonił pracownik banku, w którym mężczyzna miał konto, a przynajmniej za takiego podawała się osoba po drugiej stronie słuchawki. 

Oszust poinformował mężczyznę, że ktoś próbował przelać z jego konta 900 złotych i kilkukrotnie wpisał zły kod autoryzacyjny. Aby oszczędności zgromadzone na jego konto nie trafiły na rachunek oszusta, 36-latek miał zainstalować aplikację, która miała pozwolić przelać pieniądze na bezpieczne konto. Brzeżanin wykonał wszystkie polecenia swojego rozmówcy, trzykrotnie przelewając pieniądze na wskazane rachunki. Mężczyzna myślał, że dzięki temu jego pieniądze będą bezpieczne.

Stało się jednak zupełnie inaczej. Gdy rozmowa została zakończona, poszkodowany otrzymał wiadomość, że na jego koncie nie ma środków i zostało ono zablokowane. Mieszkaniec powiatu brzeskiego stracił w ten sposób ponad 70 tysięcy złotych.

Nie daj się oszukać przez telefon

Telefon to coraz popularniejszy pośrednik między oszustem i jego ofiarą. Przestępcy dzwonią, podając się na przykład za pracowników banku, lub wysyłają fałszywe wiadomości SMS. Są jednak sposoby, by zmniejszyć ryzyko stania się ofiarą oszustwa:

  • Nie podawaj danych do bankowości elektronicznej (login i hasło), numeru karty i kodu CVV2/CVC2 zapisanego na jej odwrocie.
  • Zachowaj czujność, jeśli odbierasz połączenie, które wskazuje na to, że to twój bank. Nie wykonuj poleceń dotyczących przelania swoich oszczędności na wskazane konto. Rozłącz się i sam zadzwoń do banku wybierając numer ze strony internetowej.
  • Czytaj każdą wiadomość z kodem autoryzacyjnym, którą dostajesz z banku, zanim go wykorzystasz.
  • Jeśli dostaniesz telefoniczną informację o tym, że twoje pieniądze w banku są zagrożone, jak najszybciej się rozłącz i sam zadzwoń do banku lub udaj osobiście do niego banku by to sprawdzić.
  • Nie ufaj osobom dzwoniącym do Ciebie z instrukcją jak szybko wycofać zaciągnięty kredyt. Bez wizyty w banku nigdy tego nie rób.
  • Nie instaluj aplikacji, które osoba podszywająca się pod pracownika banku proponuje Ci przez telefon. Może to być narzędzie, dzięki któremu oszuści widzą każde Twoje działanie na smartfonie czy innym urządzeniu, z którego korzystasz.

Zobacz: SMS pułapka. Tymi trikami wykiwasz oszusta
Zobacz: Polak zrobiony na szaro. Klient Orlenu stracił pół miliona złotych

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Shutterstock

Źródło tekstu: policja.pl