Hiszpańska Telefonica oraz Huawei wspólnie przeprowadzili pierwszą na świecie próbę dotyczącą modułów komunikacyjnych pojazdów opartych na technologii 5G, znanych jako 5G-V2X.
Dalsza część tekstu pod wideo
Hiszpańska Telefonica oraz Huawei wspólnie przeprowadzili pierwszą na świecie próbę dotyczącą modułów komunikacyjnych pojazdów opartych na technologii 5G, znanych jako 5G-V2X.
5G-V2X jest uważane za pierwsze i najważniejsze rozwiązanie, które będzie dostępne dzięki innowacjom związanym z sieciami
5G. Przeprowadzony w
5G Joint Innovation Lab w Madrycie test tej technologii oparty był na najnowszych specyfikacjach standardu
3GPP New Radio (NR), dostępnych od 22 grudnia 2017 roku. Najbardziej zaawansowane usługi 5G-V2X to między innymi zintegrowane konwoje (vehicles platooning), rozszerzone czujniki, zaawansowane kierowanie (advanced driving) oraz sterowanie zdalne. Przy czym powszechne otwarcie na
self-driving wymaga jeszcze ulepszania systemu 5G NR, w połączeniu z nowym NR Sidelink, co pozwoli utworzyć odpowiednie połączenia między pojazdami.
Z uwagi na wysokie wymagania stawiane przez autonomiczne pojazdy, takie jak niezawodność i szybki czas reakcji, tak zwany tryb
Ultra-Reliable and Low-Latency Communication (URLLC) dla 5G NR oferuje elastyczną konstrukcję wspierającą działanie z bardzo małymi opóźnieniami, rzędu
1 ms. Taki czas został osiągnięty podczas testów, a dodatkowo uzyskano
99,999% niezawodności. Tego typu cechy technologii komunikacyjnej są niezbędne dla autonomicznego ruchu pojazdów w typowym makro-komórkowym środowisku zewnętrznym, takim jak gęsta zabudowa, tereny podmiejskie i wiejskie.
W teście 5G-V2X wykorzystano nowatorską, odrębną konstrukcję transmisji radiowej ze stacji bazowej do pojazdu i pomiędzy pojazdami. Pozwoliła ona na znacznie szybszą transmisję informacji zwrotnych oraz minimalne opóźnienia. Dzięki elastyczności systemu NR możliwe było wsparcie kilku zaawansowanych funkcji, takich jak kodowanie
Polar dla małej korekcji błędów
V2X, zoptymalizowana procedura
HARQ (Hybrid Automatic Repeat Request) służąca zwiększaniu niezawodności transmisji danych, a także
Inactive State odpowiadający za natychmiastowe wysyłanie krótkich komend do manewrowania samochodem. Testowana była także technologia
SCMA-based (Sparse Coded Multiple Access)
Grant Free Access, która została zaprojektowana po to, by uprościć procedury dostępu i tym samym w znaczący sposób ograniczyć opóźnienie transmisji.
Ten test słuszności koncepcji przeprowadzony przez firmy Telefónica i Huawei to kolejny krok na drodze komercjalizacji 5G oraz w pełni połączonego społeczeństwa. Zamierzamy zacieśnić naszą współpracę poprzez weryfikowanie kluczowych technologii 5G. Liczne nowatorskie zastosowania będą rozwijane oraz dostarczane do naszych klientów - powiedział Enrique Blanco, Globalny Dyrektor ds. Technologii w firmie Telefonica.
Jesteśmy zadowoleni z naszej bliskiej współpracy z firmą Telefonica dotyczącej technologii 5G. Pilotażowa próba 5G-V2X to kolejny wspólny wysiłek na drodze do komercjalizacji 5G oraz fundament do realizacji wizji 5G umożliwiającej autonomiczne kierowanie pojazdami - powiedział dr Wen Tong, Dyrektor ds. Technologii w Huawei Fellow i Huawei Wireless.
Test 5G-V2X, po wcześniejszej próbie 5G UCNC przeprowadzonej w 2017 roku, to kolejne wspólne przedsięwzięcie obu firm pod kątem rozwoju technologii 5G.
Zobacz: Strategia 5G dla Polski trafiła do konsultacji
Zobacz: Ericsson: miliard subskrypcji 5G w 2023 roku
Źródło tekstu: Huawei