DAJ CYNK

Polacy chcą otrzymywać e-faktury

sirmark

Wydarzenia

Choć Polacy dokonują opłat rachunków za gaz, prąd, telefon, etc. najczęściej na poczcie, to coraz częściej opłacają faktury przez Internet. Chcą także otrzymywać faktury w wersji elektronicznej - tak wynika z badań opinii Polaków na temat masowych płatności jakie przeprowadził TNS OBOP we współpracy z Krajową Izbą Rozliczeniową.

Choć Polacy dokonują opłat rachunków za gaz, prąd, telefon, etc. najczęściej na poczcie, to coraz częściej opłacają faktury przez Internet. Chcą także otrzymywać faktury w wersji elektronicznej - tak wynika z badań opinii Polaków na temat masowych płatności jakie przeprowadził TNS OBOP we współpracy z Krajową Izbą Rozliczeniową.

Na poczcie faktury za usługi opłaca blisko 40% rodaków. W ten sposób domowe rachunki regulują najczęściej najstarsi badani - w wieku 60 i więcej lat, a także pięćdziesięciolatkowie oraz osoby z wykształceniem zawodowym, emeryci i renciści. Im jednak jesteśmy młodsi, lepiej wykształceni i więcej zarabiamy, tym częściej korzystamy z internetowych płatności. Przez Internet dokonuje opłat już 18% dorosłych obywateli, najczęściej specjaliści, prywatni przedsiębiorcy oraz pracownicy administracji i usług, a także osoby, których dochód w gospodarstwach domowych wynosi 3000 zł i więcej.

Zdaniem ankietowanych, najważniejszą zaletą realizowania rachunków przez Internet jest oszczędność czasu i krótki czas realizacji płatności. Takiej odpowiedzi udzieliła ponad połowa badanych. Respondenci zwracają także uwagę na wygodę i możliwość opłacania wszystkich rachunków bez wychodzenia z domu. Ponad 40% badanych uznaje to za największą zaletę płatności on-line. 25% respondentów zwróciło uwagę na niskie koszty opłat dodatkowych za przelew, a prawie jedna piąta badanych ceni sobie najbardziej niezawodność tej usługi - pewność, że pieniądze dotrą w terminie do odbiorcy.

Z przeprowadzonych przez TNS OBOP badań wynika, że ponad 40% dorosłych Polaków, posiadających konto w banku chciałoby w ramach bankowości internetowej otrzymywać gotowe do wysłania przelewy - opłaty za rachunki. W przypadku użytkowników bankowości internetowej te wyniki są jeszcze lepsze - aż 65% respondentów chciałoby w takiej formie otrzymywać faktury.

Z badań płynie także ważny wniosek dla banków: ponad 40% Polaków przyznaje, że mogłoby zmienić bank na taki, który zaoferowałby możliwość otrzymywania faktur za opłaty rachunków (np. gaz, energię elektryczną czy telefon) w wersji elektronicznej. Muszą się więc one stać bardziej konkurencyjne. To może oznaczać, że wkrótce popularne staną się rozwiązania pozwalające na otrzymywanie elektronicznych faktur za pośrednictwem systemu bankowości internetowej. Pierwszym rozwiązaniem EBPP (Elektroniczna Prezentacja i Płatność Rachunków), wykorzystującym bankowość internetową na polskim rynku jest usługa BILIX uruchomiona przez Krajową Izbę Rozliczeniową. Za jego pośrednictwem mogą już rozliczać się klienci banku Inteligo, Zakładu Energetycznego Warszawa-Teren oraz telewizji nowej generacji n.

Badania zostały zrealizowane na reprezentatywnej grupie Polaków powyżej 18 roku życia we wrześniu 2008 r.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: KIR, TNS Obop