DAJ CYNK

9 milionów Polaków korzysta z mobilnych aplikacji bankowych

Marian Szutiak

Prawo, finanse, statystyki

Po pierwszym kwartale 2019 roku liczba klientów, którzy aktywnie korzystają z aplikacji mobilnych swoich banków, przekroczyła 9 milionów - to wzrost o prawie 3 miliony w ciągu roku. Już ponad połowa klientów aktywnie korzystających z bankowości elektronicznej robi to za pomocą swojego smartfona lub tabletu.   

W I kwartale 2019 roku liczba rachunków klientów indywidualnych dających możliwość korzystania z bankowości elektronicznej osiągnęła 38,72 mln, z czego 17,49 mln użytkowników co najmniej raz w miesiącu logowało się do systemu transakcyjnego w swoim banku. W porównaniu z ostatnim kwartałem 2018 roku odnotowano wzrost w obu kategoriach odpowiednio o 1,65% i 1,60% (630 tys. i 274 tys.). W przypadku klientów indywidualnych, którzy aktywnie używają e-bankowości, ponad 51% korzysta z niej za pomocą aplikacji mobilnych swoich banków. W I kwartale liczba aktywnych użytkowników bankowości mobilnej, po kolejnym wzroście, przekroczyła już 9 mln. Wynik ten jest wyższy o 3,22% w porównaniu z IV kwartałem 2018 roku i o 43% wyższy niż rok wcześniej. Oznacza to, że w ciągu 12 miesięcy liczba osób aktywnie korzystających z bankowości w telefonie komórkowym zwiększyła się o 2,72 mln klientów.

Zobacz: Przelew natychmiastowy powinien być standardem - mówią klienci banków
Zobacz: Bank Millennium z nową aplikacją mobilną

- Rynek bankowości detalicznej w Polsce jest już stosunkowo nasycony. Według naszych badań, ubankowienie mierzone odsetkiem osób powyżej 15 roku życia, posiadających konto w banku sięgnął w marcu tego roku 89%. Liczba nowych aktywnych użytkowników bankowości mobilnej jest natomiast bardzo zbieżna z liczbą nowych użytkowników bankowości elektronicznej – w obu przypadkach w tym kwartale mieliśmy do czynienia ze wzrostem na poziomie ok. 270 tys. klientów. W naszej ocenie, w obecnej fazie rozwoju rynku nowe technologie i coraz lepiej dopasowane do potrzeb klientów funkcjonalności i interfejsy bankowości mobilnej będą istotnym czynnikiem determinuącym wybory konsumentów oraz równie ważnym elementem polityki konkurencyjnej banków. Warto jednak pamiętać, że banki ponoszą dziś ogromne nakłady na bezpieczeństwo i rozwój nowoczesnych technologii, których oczekują ich klienci, ale ograniczony z jednej strony potencjał wzrostu rynku, przy jednoczesnych bardzo wysokich obciążeniach sektora z drugiej, mogą w długim okresie stanowić zagrożenie dla dalszego rozwoju w tych obszarach.

- powiedział Włodzimierz Kiciński, wiceprezes Związku Banków Polskich

Klienci sektora MSP posiadający rachunki bankowe z dostępem do bankowości elektronicznej mieli łącznie 2,753 mln kont w bankach. Liczba małych i średnich przedsiębiorstw, które każdego miesiąca korzystają z elektronicznego dostępu do swojego rachunku, na koniec marca 2019 roku wynosiła 1,59 mln.

Zobacz: Do założenia konta w Banku Pekao wystarczy selfie. Weryfikacja w aplikacji PeoPay bez wizyty w oddziale
Zobacz: Bank w smartfonie. Ponad 11 mln Polaków wybiera aplikację do korzystania z usług bankowych

W danych za I kwartał 2019 roku dotyczących systemu rozliczeniowego Express Elixir zauważyć można dalszy wzrost liczby rozliczanych transakcji. W pierwszym kwartale odnotowano blisko 5 milionów sztuk przelewów natychmiastowych. O 2,77%, do wartości 9,036 mld zł, spadła wartość obrotów. W pozostałych systemach rozliczeń prowadzonych przez Krajową Izbę Rozliczeniową (Elixir oraz Euro Elixir), zanotowano nieznaczne spadki liczby transakcji oraz wartości obrotów.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: ZBP