DAJ CYNK

BLIK w 2018 roku: 91 milionów transakcji o wartości ponad 12 miliardów złotych

Marian Szutiak

Fintech

Czwarty kwartał 2018 roku okazał się najlepszy w historii BLIKA, którego operatorem jest Polski Standard Płatności. W trzech ostatnich miesiącach ubiegłego roku użytkownicy zrealizowali przy jego użyciu 33,7 miliona transakcji we wszystkich kanałach. W całym roku było to 91 milionów transakcji, trzykrotnie więcej niż w roku 2017.

Rekordowy IV kwartał

BLIK zamknął ostatni kwartał 2018 roku, a także cały rok, wzrostami i rekordami transakcji w każdym z obsługiwanych kanałów. Z 33,7 mln transakcji w ostatnich trzech miesiącach ubiegłego roku, 25,3 mln razy odnotowano płatności w Internecie (o prawie 300% więcej w ujęciu rocznym). Transakcje w sieci to 75% wszystkich operacji BLIKIEM w miesiącach październik, listopad i grudzień 2018 roku.

- BLIK staje się pierwszym wyborem przy płatnościach w e-commerce. Oprócz tego, że jest już powszechnie dostępny, to także dzięki kolejnym innowacjom jakie wprowadzamy wspólnie z bankami, jest najwygodniejszą metodą płatności w sieci.

- powiedział Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA

Kolejnym pod względem popularności kanałem, w którym użytkownicy korzystają z BLIKA, są bankomaty. Wpłaty i wypłaty gotówki to 13% ogółu transakcji w IV kwartale. W ostatnich 3 miesiącach ubiegłego roku użytkownicy korzystali z tej funkcji BLIKA ponad 4,4 mln razy - to o 183% więcej niż rok wcześniej.  

O ponad 400% (rok do roku) wzrosła liczba przelewów na numer telefonu. W czwartym kwartale było ich 2,06 mln (o blisko 50% więcej niż w trzecim kwartale).

- Przelewy na numer telefonu BLIK są coraz popularniejszą metodą rozliczeń pomiędzy użytkownikami.  To nie tylko zasługa dobrze przyjętej kampanii pokazującej zalety tego rozwiązania, ale przede wszystkim bardzo ważnej zmiany, jaką wprowadziliśmy wspólnie z bankami – użytkownicy w aplikacji mobilnej widzą kto z ich znajomych z listy kontaktów telefonu korzysta z przelewów BLIK – mogą więc w pierwszej kolejności wybrać to rozwiązanie, które jest najszybszym sposobem na przekazanie pieniędzy, przed nami kolejne rewolucyjne zmiany.

- wyjaśnił Dariusz Mazurkiewicz

Liczba transakcji w terminalach płatniczych (POS) wzrosła w czwartym kwartale o 370% (rok do roku) i wyniosła 2,03 mln. Wpływ na to miało udostępnienie płatności BLIKIEM w sieciach sklepów Biedronka oraz Lidl, a także w terminach płatniczych Banku Pekao S.A.

W czwartym kwartale Polacy wykonywali średnio 366 tys. transakcji BLIKIEM dziennie. Dzienny rekord transakcji BLIKIEM wyniósł ponad 581 tys.

Najlepszy rok w historii BLIKA

W całym 2018 roku Polacy zrealizowali 91 mln transakcji BLIKIEM, czyli prawie trzy razy więcej niż rok wcześniej i dwa razy więcej niż w pierwszych trzech latach funkcjonowania systemu. Wartość transakcji zrealizowanych w ubiegłym roku przekroczyła 12 mld złotych. Dla porównania w roku 2017 było to 4,5 mld zł. W 2018 roku odnotowano 66,2 mln transakcji w Internecie, 14,6 mln wpłat i wypłat w bankomatach, 5,18 mln przelewów na numer telefonu oraz 5,04 mln transakcji w terminalach płatniczych.  

- BLIK w tempie ekspresowym zwiększa udziały rynkowe w płatnościach elektronicznych. Rok 2018 był kluczowy nie tylko z uwagi na masowy przyrost transakcji, ale także na znaczne zwiększenie zasięgu i dostępności naszej metody płatności. BLIKIEM mogą płacić już klienci 13 banków czyli ponad 90 proc. klientów banków. BLIK święci triumfy w Internecie, nie tylko dzięki upowszechnianiu dostępności płatności na jedno kliknięcie, czyli bez konieczności przepisywania kodu, ale także jako najszybsza alternatywa płatności wobec tradycyjnych pay-by-linków. Rok 2018 jest również przełomowy z uwagi na nawiązanie partnerstwa z Mastercard. Dzięki temu użytkownicy BLIKA będą już wkrótce płacić nim zbliżeniowo i to nie tylko w Polsce.

- powiedział Dariusz Mazurkiewicz

W najbliższym czasie nową funkcją BLIKA, z której będą mogli skorzystać użytkownicy tego systemu płatności, będą płatności powtarzalne, czyli możliwość opłacania subskrypcji za usługi, takie jak streaming wideo, abonamenty za dostęp do płatnych treści w sieci, a także usługi telekomunikacyjne i ubezpieczenia.

System płatności mobilnych BLIK

BLIK pozwala Polakom wpłacać i wypłacać gotówkę z bankomatów, płacić w tradycyjnych sklepach oraz przelewać natychmiastowo pieniądze innym użytkownikom systemu na numer telefonu bez znajomości ich rachunku bankowego. A wszystko to za pomocą smartfonu. Jak podaje operator BLIKA, jest to najszybsza metoda płatności w sklepach internetowych oraz aplikacjach mobilnych.

System stanowi ogólnokrajowy, powszechny standard płatności. Dostęp do BLIKA w aplikacjach bankowości mobilnej ma już około 90% wszystkich klientów krajowych instytucji finansowych, a grupa ta stale się powiększa. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności (PSP), której udziałowcami jest sześć polskich banków: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank, ING Bank Śląski, mBank i PKO Bank Polski. Z BLIKA mogą korzystać również klienci Getin Banku, BGŻ BNP Paribas, Inteligo, Raiffeisen Banku, Credit Agricole, Orange Finanse i T-Mobile Usługi Finansowe.

Zobacz: Kradną za pomocą Blika. Jak nie dać się oszukać?
Zobacz: Mastercard i operator Blika nawiązują współpracę - będzie ekspansja za granicę
Zobacz: Klienci Banku Pekao S.A. mogą użyć BLIKA przy wpłatach pieniędzy w bankomatach Euronet i Planet Cach

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Polski Standard Płatności