DAJ CYNK

Smartfony premium są coraz droższe, a większość z nich to iPhone'y

Marian Szutiak

Prawo, finanse, statystyki

Counterpoint smartfony premium 2Q2022 ceny iPhone

W drugim kwartale 2022 roku średnia cena sprzedaży smartfonu premium osiągnęła 780 dolarów (ok. 3660 zł). Był to rekordowy drugi kwartał pod tym względem.

Counterpoint Research opublikował raport na temat rynku smartfonów premium w drugim kwartale 2022 roku. To urządzenia, których hurtowa cena wynosi co najmniej 400 dolarów (prawie 1900 zł). Z zebranych danych wynika, że średnia cena takich smartfonów wzrosła przez rok o 8%, osiągając wartość 780 dolarów (około 3660 zł). To rekord drugiego kwartału.

Wzrost, o którym mowa powyżej, został spowodowany przede wszystkim zwiększeniem sprzedaży modeli o wartości 1000 dolarów (prawie 4700 zł) i wyższej (+94% rok do roku). Stanowiły one ponad jedną czwartą sprzedanych smartfonów premium i odpowiadały za ponad jedną piątą przychodów z całego rynku smartfonów.

Counterpoint smartfony premium 2q2022

Ponieważ 5G staje się coraz bardziej powszechne, konsumenci modernizują swoje urządzenia. Jest to szczególnie ważne, ponieważ duża liczba zainstalowanych użytkowników iPhone'ów premium przechodzi na 5G. Sprzedaż Apple wzrosła o 114% rok do roku, przejmując ponad 78% z segmentu cenowego o wartości 1000 USD i wyższej. Konsumenci, których finanse nie zostały naruszone przez pandemię, wykorzystują dodatkowy dochód rozporządzalny powstały w wyniku ograniczenia podróży na zakup droższych urządzeń, w tym smartfonów.

Podczas pandemii użytkownicy zdali sobie również sprawę ze znaczenia smartfonów i zaczęli dostrzegać większą wartość w modernizacji swoich urządzeń. Innym interesującym czynnikiem jest to, że ten trend na rynku ultra-premium jest wszechobecny w różnych regionach, pomimo presji inflacyjnej. Dzieje się tak, ponieważ zamożni konsumenci nie są dotknięci obecnymi trudnościami gospodarczymi. W związku z tym segment niskich i średnich cen został mocno dotknięty przez ostatnie trudności makro, podczas gdy segment wysokich cen nadal wygląda solidnie, co jeszcze bardziej zwiększa ASP. Ponadto rosnąca liczba schematów finansowania oraz rosnący ekosystem wymiany i EMI pomagają konsumentom w modernizacji ich urządzeń bez płacenia całkowitej ceny z góry.

– powiedział Varun Mishra, starszy analityk w Counterpoint Research

Wzrosty cen w segmencie premium powstrzymały spadki przychodów na globalnym rynku smartfonów. Chociaż sumarycznie smartfonów sprzedano w 2Q2022 mniej (-8% rok do roku w segmencie premium i -12% rok do roku w przypadku całego rynku), to wygenerowany przez nie przychód utrzymał się na tym samym poziomie, co rok wcześniej. Z uwagi między innymi na wysoką inflację, przychód ze sprzedaży smartfonów premium stanowił 60% całości (58% w 1Q2022).

Segmentem premium rządzi Apple

W drugim kwartale 2022 roku 57% smartfonów premium, które trafiły na globalny rynek, stanowiły iPhone'y. Miał na to wpływ wysoki poziom sprzedaży smartfonów Apple'a w USA, a także przyciąganie nowych użytkowników, szczególnie w krajach rozwijających się. Na drugim miejscu znalazł się Samsung, którego Galaxy S22 Ultra jest najlepiej sprzedającym się smartfonem premium z Androidem na świecie. Koreański producent zwiększył swój udział w segmencie premium o 2 p.% w ujęciu rocznym. Spory wzrost odnotowała również marka Vivo (z 3% do 4% rynku), wyprzedzając takie firmy, jak Oppo, Xiaomi i Huawei.

Counterpoint smartfony premium 2q2022 marki

Druga połowa roku upłynie również pod znakiem kluczowych premier, takich jak nowa seria Fold od Samsunga i nowa seria iPhone'ów od Apple'a, które prawdopodobnie będą napędzać wzrost w segmencie premium. Chińscy producenci OEM zaczną również wprowadzać swoje składane urządzenia na rynki światowe, dalej rozszerzając portfolio rynku premium. Wyższy BoM i koszty operacyjne wsparte utrzymującymi się wysokimi cenami surowców, rosnącą inflacją i wahaniami kursów walutowych wywierają dalszą presję na producentów OEM, aby utrzymać rentowność, co znajdzie odzwierciedlenie w rosnących ASP. Wszystkie te czynniki będą nadal napędzać ASP w 2022 roku. Uważamy, że trend premiumizacji już się rozpoczął na kilku rynkach i to jest tutaj, aby powiedzieć.

– powiedział Tarun Pathak, dyrektor ds. badań w Counterpoint Research

Zobacz: Samsung Galaxy Z Fold4 – koreański “składak” jest coraz lepszy (test)
Zobacz: Test Vivo X80 Pro. Czy to jest przyjaźń, czy to jest kochanie?

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Gabo_Arts / Shutterstock.com, Counterpoint

Źródło tekstu: Counterpoint