DAJ CYNK

Digital Poland: Polacy są otwarci na nowe technologie tylko na własnych warunkach

Marian Szutiak

Prawo, finanse, statystyki

Digital Poland nowe technologie warunki

W dobie pandemii koronawirusa cyfryzacja nie jest już tylko kwestią wyboru, ale wręcz koniecznością. Sposobem na przetrwanie kryzysu może być japońska koncepcja Społeczeństwa 5.0. Fundacja Digital Polska sprawdziła, co o tym myślą Polacy.

Raport "Technologia w służbie społeczeństwu. Czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0?", pokazuje nastawienie Polaków do nowych technologii. Druga edycja tego badania powstała w wyjątkowym czasie, dlatego pokazuje wyjątkowe mechanizmy. Pandemia Covid-19 przyspieszyła proces cyfrowej transformacji, która od lat stopniowo zmienia funkcjonowanie społeczeństw. Ostatnie miesiące pokazały, że nowe technologie są gwarancją skutecznych narzędzi antykryzysowych. Zauważyliśmy, jak ważna jest wydajność Internetu, który umożliwił przeniesienie do wirtualnej przestrzeni pracy, edukacji oraz opieki zdrowotnej. Zaczęliśmy też masowo korzystać z płatności zbliżeniowych, cyfrowych zakupów i telemedycyny.

Zobacz: Nowoczesny Senior, czyli przewodnik po cyfrowym świecie dla osób starszych
Zobacz: T-Mobile strategicznym partnerem Festiwalu Cyfryzacji

Polacy 5.0 wykres 1

Wybiórczy i pragmatyczni

Społeczeństwo 5.0 cechuje otwartość, innowacyjność i chęć współpracy. Polaków z pewnością częściowo wyróżnia pierwsza z cech, ponieważ aż 97% zgadza się z poglądem, że nowe technologie są potrzebne, a dzięki nim może rozwijać się polska gospodarka. 

– Niezmiennie jednak patrzą na nie wybiórczo i silnie pragmatycznie – w jednych dziedzinach życia je cenią, a w innych nie widzą wartościowych zastosowań.

– powiedziała dr hab. Urszula Soler, kierownik ośrodka w Akademickim Centrum Polityki Cyberbezpieczeństwa ASzWoj  

Polacy 5.0 wykres 2

Są jednak też pewne zagrożenia, które wynikają z cyfryzacji. Na przykład 80% Polaków uważa, że z powodu nowych technologii ludzie ze sobą zbyt rzadko rozmawiają. Problemem jest również brak kontroli nad tym, jak informacje o poszczególnych osobach są przechowywane i przetwarzane przez firmy działające w Internecie.

Polacy 5.0 wykres 3

Co ciekawe, wcale nie boimy się 5G tak bardzo, jakby się niektórym wydawało na podstawie wpisów czy relacji przeciwników tej technologii. Pomimo fali fake newsów i dezinformacji, aż 65% Polaków pozytywnie odniosło się do superszybkiego Internetu dzięki sieci komórkowej najnowszej generacji. Dodatkowo, 60% badanych zgodziłoby się na zamontowanie w pobliżu swojego domu mikro anten pozwalających na jej rozwój.

Znacznych strat nie przyniosło również straszenie społeczeństwa chipami podłączonymi do 5G, które będą instalowane w ludzkim organizmie poprzez szczepionkę na koronawirusa. 65% Polaków deklaruje skorzystanie ze szczepionek przeciwko nowym wirusom, takim jak SARS-Cov-2.

Polacy lubią i wybierają innowacje, które ułatwiają im życie. Jak podaje raport, respondenci najwyżej ocenili ułatwienia w podróży (94%), domy energooszczędne (92%) oraz nowe technologie w medycynie (92%). Prawie wszyscy Polacy korzystają z nawigacji online, a 93% pozytywnie ocenia płatności kartą dodaną w aplikacji w telefonie. Z zakupów lub sprzedaży przez Internet oraz oglądania filmów i programów telewizyjnych online korzysta prawie 75% ankietowanych.

Polacy 5.0 wykres 4

– Byliśmy świadkami ogromnego przyspieszenia w takich dziedzinach, jak m.in. rozwiązania telemedyczne ułatwiające zdalny dostęp pacjenta do diagnozy lekarskiej czy zdalne monitorowanie parametrów zdrowotnych. Aby jednak w perspektywie długofalowej były one skuteczne, należy określić ich rolę w systemie ochrony zdrowia w stosunku do innych form kontaktu pacjenta z lekarzem. Potrzebne są jednoznaczne wytyczne, które powinny określać, w jakich sytuacjach można stosować tele-lub wideokonsultacje, a kiedy konieczna jest osobista wizyta w gabinecie lekarskim.

– powiedziała Markus Sieger, prezes Polpharmy, patrona raportu

– Pandemia COVID-19 dodatkowo zwiększyła popularności platform VOD. Po pierwsze: zamknięcie w czterech ścianach sprzyja korzystaniu z serwisów wideo online. Po drugie: ich znaczenie i rola zaczęły rosnąć, gdyż w wyniku „lockdownu” przejęły one funkcje, które do tej pory pełniły kina, teatry czy inne instytucje kultury.

– powiedział Maciej Gozdowski, dyrektor zarządzający player.pl

Więcej informacji można znaleźć w samym raporcie "Technologia w służbie społeczeństwu. Czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0?", który został wydany przez Fundację Digital Poland we współpracy z IQS i pod patronatem Polpharmy. Jest on dostępny do pobrania za darmo na stronie Fundacji.

Zobacz: Globalny rynek smartfonów w 2Q2020: na czele Samsung lub Huawei, zależnie od źródła
Zobacz: Raport przenośności numerów w 3Q2020 bez niespodzianek: najwięcej znowu zyskał Plus, a stracił Play

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Digital Poland