DAJ CYNK

E-handel w Polsce rośnie wolniej niż globalnie, ale i tak dogania tradycyjną sprzedaż

Marian Szutiak

Prawo, finanse, statystyki

E-handel w Polsce jest wart już prawie 8 mld dolarów i rośnie w tempie około 10% rocznie. To dwukrotnie wolniej niż na świecie, ale i tak szybko dogania tradycyjną sprzedaż.

– Konsumenci coraz chętniej kupują w sieci. E-commerce rośnie globalnie o około 20 proc. rok do roku, a klasyczna sprzedaż detaliczna tylko o około 5–6 proc. Co to oznacza? E-commerce uzyskuje udział w stosunku do klasycznej sprzedaży, czyli klienci kupują w internecie coraz chętniej i przestawiają swoje przyzwyczajenia zakupowe z kanału klasycznego na kanał online – powiedział Marcin Glogowski, dyrektor zarządzający PayPal na Europę Środkowo-Wschodnią, w rozmowie z  agencją informacyjną Newseria Biznes.

Powyższy trend obserwuje się także w Polsce, jednak tempo wzrostu e-handlu nieco tu wyhamowało w ostatnich latach. Może to być związane z faktem, że Polacy nie do końca wykorzystują potencjał związany z zakupami poza granicami kraju. Polscy konsumenci kupują coraz chętniej międzynarodowo. Dwa lata temu 20% klientów PayPala przyznawało się do kupowania w sklepach zagranicznych, natomiast w bieżącym roku odsetek ten wynosi 38%. Niestety polscy przedsiębiorcy nie do końca wykorzystują możliwości, jakie niesie ze sobą ekspansja międzynarodowa.

Raport Gemiusa podaje, że prawie co czwarty polski internauta robi zakupy na zagranicznych portalach, takich jak AliExpress lub Ebay. Najczęściej są to osoby młode, mające od 15 do 24 lat, a także osoby z wyższym wykształceniem i mieszkańcy większych miast. Z danych PayPala wynika, że w zagranicznych sklepach osoby te najczęściej kupują ubrania i obuwie (60%), zabawki i sprzęt hobbystyczny (50%), a także biżuterię i zegarki (50%). Na ogół pokrywa się to z tym, co kupują mieszkańcy innych państw. To, co różni Polaków od innych, to zakupy różnych narzędzi i produktów związanych z utrzymaniem ogrodu. Kategoria ta należy do TOP5 polskich zakupów w zagranicznych e-sklepach.

Polacy stosunkowo rzadko używają urządzeń mobilnych podczas e-zakupów. Wartość mobilnych zakupów w 31 badanych krajach stanowi 32% wszystkich płatności online, a w krajach takich jak Chiny, Indie lub Stany Zjednoczone sięga 50%. W Polsce jest to 27%.

– Każdy użytkownik kupujący w Internecie szuka metod płatności, które są z jednej strony wygodne, a z drugiej bezpieczne. Zwłaszcza jeżeli mówimy o płatnościach międzynarodowych. Klienci zagraniczni chętniej wybierają płatności, dzięki którym wiedzą, ile zapłacą w swojej walucie. Około 75% klientów na świecie, kupując zwłaszcza międzynarodowo, chce mieć taką wiedzę i Polacy pod tym względem bardzo się nie różnią – dodał  Marcin Glogowski.

Zobacz: Polski handel internetowy jednym z największych w Europie
Zobacz: Sprzedawcy uważają, integracja handlu elektronicznego z tradycyjnymi zakupami w sklepie ma kluczowe znaczenie dla ich działalność
Zobacz: E-sklepy zyskują na zakazie handlu w niedziele

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Newseria.pl