DAJ CYNK

E-hulajnogi trzeba ucywilizować. Konsultacje projektu ustawy o urządzeniach transportu osobistego (UTO)

Mieszko Zagańczyk

Prawo, finanse, statystyki

Elektryczne hulajnogi stały się niezwykle popularnym środkiem transportu, zwłaszcza w największych miastach Polski. Mają swoich fanów, ale także i przeciwników. Ci ostatni wskazują między innymi, że e-hulajnogi są niezwykle niebezpieczne dla przechodniów, jak również dla osób kierujących tymi pojazdami. W środę 4 września odbędą się w Warszawie warsztaty stron i środowisk zaangażowanych w kwestię zrównoważonej obecności e-hulajnóg w miastach. Efektem spotkania będą rekomendacje dla ustawy regulującej urządzenia transportu osobistego (UTO).

W przeciągu niespełna roku w przestrzeni publicznej kilkunastu największych polskich miast pojawiło się blisko 10 tys. współdzielonych elektrycznych hulajnóg, udostępnianych przez 10 różnych operatorów. Nowa forma mobilności zmienia miasta, a gorąca debata polaryzuje jej przeciwników i zwolenników. 

Konsultacje projektu ustawy wprowadzającej do polskiego prawa pojęcie urządzenia transportu osobistego (UTO) potrwają do 9 września. Ustawa ta będzie miała ogromne znaczenie zarówno dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, jak i dla przyszłego kształtu transportu i komunikacji w polskich miastach. 

Zobacz: Elektryczne hulajnogi w ryzach. Obejmą je nowe przepisy
Zobacz: E-hulajnogi zaleją polskie miasta, będą ich tysiące

W warsztatach 4 września wezmą udział przedstawiciele różnych organizacji i grup społecznych (m.in. osób z niepełnosprawnościami, osób niedowidzących i niewidomych, seniorów, rodziców z dziećmi, rowerzystów), licznych jednostek, biur i służb miejskich (m.in. Zarządu Dróg Miejskich, Biura Polityki Mobilności i Transportu, Straży Miejskiej), reprezentanci operatorów oferujących mieszkańcom współdzielone e-hulajnogi (hive, CityBee), przedstawiciele branży prywatnych urządzeń transportu osobistego, eksperci z dziedziny transportu, organizacje aktywistów miejskich oraz media.

Zobacz: Hulajnogi Lime w aplikacji Ubera
Zobacz: E-hulajnogi hive dojechały do Gdańska

Uczestnicy będą szukać odpowiedzi na pytanie, jak pogodzić potrzeby wszystkich osób korzystających z przestrzeni miejskiej z ruchem e-hulajnóg i w jaki sposób zapewnić każdemu bezpieczeństwo. Zajmą się też kwestią porządku publicznego, w tym tematem zachowania ładu na chodnikach i odpowiedniej estetyki miasta, która bywa zakłócana przez niekiedy chaotyczną obecność współdzielonych hulajnóg.

Rekomendacje do projektu „ustawy o UTO”

Rezultaty prac – w postaci raportu z konkluzjami i rekomendacjami przygotowanego przez specjalny zespół – trafią do Ministerstwa Infrastruktury jako wkład w konsultacje projektu ustawy. Dodatkowym efektem warsztatów będzie próba sformułowania pożądanych, bezpiecznych i akceptowalnych społecznie zasad korzystania z hulajnóg elektrycznych w miastach. Mogą one posłużyć szczególnie operatorom w ich działaniach na rzecz zwiększania świadomości i poczucia odpowiedzialności użytkowników.

Zobacz: Hulajnogi elektryczne jeżdżą za szybko! Minister infrastruktury chce ograniczyć ich prędkość
Zobacz: take&drive 2.0 - komunikacja miejska, carsharing, skutery, rowery i hulajnogi w jednej aplikacji

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Hive