DAJ CYNK

Gmail wykorzystuje uczenie maszynowe do walki ze spamem. Dziennie system blokuje nawet 100 mln wiadomości

Sebastian Górski

Prawo, finanse, statystyki

Za sprawą systemów wykorzystujących uczenie maszynowe i otwartą platformę TensorFlow każdego dnia Gmail jest w stanie kasować dodatkowo nawet 100 mln wiadomości zaklasyfikowanych do kategorii spamu.

Spam bynajmniej nie zniknął. To, że obserwujemy go w swoich skrzynkach dużo mniej niż jeszcze kilka lat temu to zasługa coraz lepiej wytrenowanych algorytmów i stojącego za całym procesem uczenia maszynowego. Google ma w tym kontekście całkiem sporo doświadczenia, w końcu serwowanie usług pocztowych dla 1,5 mld użytkowników miesięcznie to nie przelewki. 

Systemy filtrujące wykorzystujące uczenie maszynowe i otwartą od 2015 roku platformę ML (Machine Learning) od Google (TensorFlow) radzą sobie coraz lepiej z blokowaniem spamu bazującego na materiałach graficznych. Do tego rozpoznają już wiadomości z niewidoczną dla użytkownika zaszytą w środku treścią, a także wiadomości z niedawno stworzonych domen, które próbują ukryć niski wolumen rozsyłanego spamu za pomocą tradycyjnego ruchu.

Zobacz: WhatsApp kasuje 2 mln kont miesięcznie. W 3/4 przypadków robią to systemy wykorzystujące uczenie maszynowe
Zobacz: Gmail na Androida i iOS z odświeżonym interfejsem bije bielą po oczach. Zmiany nie tylko w warstwie wizualnej
Zobacz: Play: Sztuczna inteligencja zaczęła obsługiwać klientów. Ma na imię Danny. Pierwsza była jednak Ewa z Orange

Łącznie uczenie maszynowe w Gmailu pozwala zablokować dziennie 100 mln dodatkowych wiadomości zaklasyfikowanych do kategorii spamu. Umiejętność rozpoznawania wzorców w dużych zbiorach danych to najmocniejszy atut technologii ML. Google zapowiada również wykorzystanie uczenia maszynowego w walce z phishingiem i złośliwym oprogramowaniem.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: cloud.google.com

Źródło tekstu: cloud.google.com