DAJ CYNK

Google zapłaci 220 mln euro kary za faworyzowanie własnych usług w reklamach online

Marian Szutiak

Prawo, finanse, statystyki

Google reklamy online kara 220 mln euro

Google przyznał się do winy i zapłaci we Francji karę w wysokości 220 milionów euro za faworyzowanie własnych usług w sektorze reklamy internetowej.

Francuski urząd ds. konkurencji (Autorité de la concurrence) wydał 7 czerwca tego roku decyzję o ukaraniu firmy Google grzywną w wysokości 220 milionów euro (niemal miliard złotych), za nadużywanie dominującej pozycji na rynku serwerów reklamowych dla wydawców stron internetowych i aplikacji mobilnych. Autorité zauważył, że Google przyznał preferencyjne traktowanie swoich zastrzeżonych technologii oferowanych pod marką Google Ad Manager, zarówno w odniesieniu do funkcjonowania serwera reklamowego DFP (który umożliwia wydawcom witryn i aplikacji sprzedawać swoją przestrzeń reklamową), jak i swojej platformy sprzedaży SSP AdX.

Zobacz: Google Stadia nadal żyje i jeszcze w czerwcu trafi na kolejne urządzenia
Zobacz: Piekło zamarzło. Google pozwoli ci wykiwać reklamy

Jak uzasadnia francuski urząd, powyższe praktyki ponieważ karały konkurentów Google'a na rynku SSP oraz wydawców witryn i aplikacji mobilnych. Wśród nich ucierpiały grupy prasowe, w tym te, które były źródłem skarg do Autorité. Ich model gospodarczy jest również mocno osłabiony przez spadek sprzedaży prenumeraty drukowanej i spadek powiązanych przychodów z reklam.

Autorité przypomina, że przedsiębiorstwo zajmujące pozycję dominującą podlega szczególnej odpowiedzialności, która nie podważa, poprzez zachowanie niezwiązane z konkurencją merytoryczną, skutecznej i niezniekształconej konkurencji.

Google nie zakwestionował przedstawionych mu faktów i złożył wniosek o postępowanie ugodowe, na co przystał francuski urząd. Amerykańska firma zobowiązała się też do poprawy interoperacyjności usług Google Ad Manager z zewnętrznymi rozwiązaniami platformy sprzedaży serwerów reklamowych i przestrzeni reklamowych oraz zniesienia przepisów, które faworyzują usługi Google. Autorité zaakceptowała te zobowiązania i czyni je wiążącymi w swojej decyzji.

Decyzja sankcjonująca firmę Google ma bardzo szczególne znaczenie, ponieważ jest to pierwsza na świecie decyzja, wydana po przyjrzeniu się złożonym procesom aukcji algorytmicznych, za pośrednictwem których działa reklama internetowa. Szczególnie szybkie dochodzenie ujawniło procesy, dzięki którym Google, opierając się na swojej znacznej dominacji na serwerach reklamowych dla stron internetowych i aplikacji, przewyższał swoich konkurentów zarówno na serwerach reklamowych, jak i na platformach SSP. Te bardzo poważne praktyki ukarały konkurencję na rozwijającym się rynku reklamy internetowej i pozwoliły Google nie tylko utrzymać, ale także zwiększyć swoją pozycję dominującą. Ta sankcja i te zobowiązania umożliwią przywrócenie równych warunków dla wszystkich graczy, a wydawcom umożliwią maksymalne wykorzystanie ich powierzchni reklamowej.

– powiedziała Isabelle de Silva, prezes Autorité de la concurrence

Zobacz: Cyfrowy Polsat ukarany przez UODO. Chodzi o zaniedbania przy współpracy z firmą kurierską
Zobacz: Google ukarany we Francji za... własny ranking hoteli

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Pixabay

Źródło tekstu: Autorité de la concurrence