DAJ CYNK

Grupa Cyfrowy Polsat: wyniki za 2Q2020

Mieszko Zagańczyk

Prawo, finanse, statystyki

Grupa Cyfrowy Polsat, mimo wprowadzonego wiosną w kraju stanu epidemii, zakończyła II kwartał ze stabilnymi wynikami, chociaż okres ten przyniósł też spadki. Przychody Grupy wyniosły 2,86 mld zł, co oznacza spadek 2,1% r/r. Skorygowana EBITDA przekroczyła 1 mld zł, a zysk netto wzrósł do poziomu 291 mln zł. Zysk operacyjny EBIT wyniósł 394 mln PLN i spadł w ujęciu rocznym o 24,6%. Nastąpił też odpływ klientów.

CP chwali się 5G w Plusie

Za jeden ze swoich sukcesów w minionym kwartale Grupa Cyfrowy Polsat uznaje stworzenie oferty sieci 5G w Plusie. Komercyjną sieć 5G na częstotliwości 2,6 GHz TDD Polkomtel, operator sieci Plus, uruchomił 11 maja br. Sieć ponad 100 nadajników działa na obszarze 7 polskich miast – Warszawy, Gdańska, Katowic, Łodzi, Poznania, Szczecina i Wrocławia. Kolejnym etapem rozwoju 5G Plusa w Polsce jest objęcie zasięgiem 5G całej Warszawy oraz okolicznych miejscowości, gdzie powstaje ponad 600 kolejnych stacji 5G. Operator sukcesywnie rozszerza ofertę smartfonów i routerów pracujących w tej technologii. W ostatnim czasie Plus dostawił około 100 nowych nadajników 5G.

Wśród innych dokonań, operator wymienia m.in. przekazanie około 30 mln złotych na wsparcie społeczeństwa i służby zdrowia. Wśród najważniejszych wydarzeń znalazły się też szybka finalizacja zakupu Interia.pl, która pozwoli mocniej wejść na rynek Internetu, a także rozpoczęcie działalności na rynku fotowoltaiki pod nową marką ESOLEO.
 

Zobacz: Wyniki Cyfrowego Polsatu po 1Q2020

Ponad 10,5 mln kart SIM telefonii komórkowej

Cyfrowy Polsat po drugim kwartale miał 8 188 807 kart SIM w komórkowych ofertach abonamentowych oraz 2 364 248 w ofertach pre-paid, co daje łącznie liczbę 10 553 055. Oznacza to wzrost w porównaniu z końcem poprzedniego kwartału (10 409 874) o 143 181 kart SIM. To głównie zasługa wzrostu abonamentowych usług telefonii komórkowej, które z poziomu 8 016 501 w 1Q, w drugim kwartale wzrosły do 8 188 807, co oznacza przyrost o 172 306 kart SIM. Jednocześnie liczba kart SIM telefonii pre-paid spadła przez kwartał z 2 393 373 (1Q) do 2 364 248 (2Q), czyli Grupa CP straciła ich 29 125. Zdaniem operatora główną przyczyną jest ograniczenie możliwości dystrybucji starterów prepaid w trakcie lockdownu. Na spadek liczby usług przedpłaconych wpłynęło zamknięcie części punktów sprzedaży oraz mniejsza liczba przyjeżdżających obcokrajowców.

W ujęciu rocznym wzrost usług telefonii komórkowej wynosi 591 tys. (7,8%). Operator podaje, że jest to efekt korzystnego wpływu strategii multiplay, wprowadzenia nowych taryf dla klientów kontraktowych, jak również wysokiego popytu wśród klientów biznesowych na usługi m2m.

Drugi kwartał wiązał się z przyrostem łącznej liczby wszystkich usług kontraktowych – w ujęciu rocznym o 528 tys. do ok. 15 mln, a stanowią one 85,6% wszystkich świadczonych usług.

Wskaźnik odpływu klientów wszystkich usług (churn) spadł w ciągu roku o 0,6 p.p. do poziomu 6,4% w porównaniu do 7,0% w analogicznym okresie 2019 r. i 6,6% w poprzednim kwartale. Operator wskazuje, że niższy churn to przede wszystkim efekt wysokiej lojalności klientów usług łączonych.

Dane operacyjne segmentu usług świadczonych dla klientów indywidualnych i biznesowych

 

II kwartał

 

2020

2019

Zmiana %

Łączna liczba RGU* 
(kontraktowe+przedpłacone) [tys.]

17 504

17 059

+2,6%

USŁUGI KONTRAKTOWE

 

 

 

Łączna liczba RGU (na koniec okresu) [tys.], w tym:

14 979

14 452

+3,6%

Płatna telewizja, w tym:

5 001

5 059

-1,1%

Multiroom

1 197

1 174

+2,0%

Telefonia komórkowa

8 189

7 598

+7,8%

Internet

1 790

1 795

-0,3%

Liczba klientów kontraktowych [tys.], w tym:

5 587

5 653

-1,2%

klienci ofert multiplay

2 028

1 898

+7,0 %

ARPU na klienta [PLN]

86,5

83,4

+3,7%

Churn na klienta

6,4%

7,0%

-0,6 p.p.

Wskaźnik nasycenia RGU na jednego klienta

2,68

2,56

+4,7%

USŁUGI PRZEDPŁACONE

 

 

 

Łączna liczba RGU na koniec okresu [tys.], w tym:

2 525

2 607

-3,1%

Płatna telewizja

93

87

+6,9%

Telefonia komórkowa

2 364

2 418

-2,2%

Internet

68

102

-33,3%

ARPU na RGU prepaid [PLN]

21,4

20,8

+2,9%

  • *RGU (revenue generating unit) - pojedyncza, aktywna usługa płatnej telewizji, dostępu do Internetu lub telefonii komórkowej, świadczona w modelu kontraktowym lub przedpłaconym.

Płatna telewizji i internet: spadki

Poza odpływem klientów pre-paid telefonii komórkowej drugi kwartał przyniósł też spadki aktywnych usług telewizji i internetu. W ujęciu rocznym Grupa odnotowała spadek o 58 tys. (o 1,1%) usług płatnej telewizji (bez uwzględnienia rosnącej liczby RGU Netii), co było głównie związane z mniejszą liczbą świadczonych usług telewizji satelitarnej,

W porównaniu do 2Q w roku 2019 nastąpił też spadek o 5 tys. (o 0,3%) usług Internetu. Jak tłumaczy operator, spadek ten związany jest m.in. ze stopniowym nasycaniem się rynku usługami dedykowanego mobilnego dostępu do internetu oraz systematycznie rosnącą popularnością transmisji danych w taryfach telefonii komórkowej, która to usługa konkuruje z usługą dedykowanego dostępu do Internetu mobilnego. Na koniec drugiego kwartału liczba kontraktowych klientów internetu wynosiła 1 789 955, natomiast pre-paidowych – 67 684.

Łączna liczba usług przedpłaconych (telewizja, telefonia  i internet) wyniosła na koniec kwartału 2 525 224.

Ponad 2 mln klientów ofert multiplay

Liczba klientów usług multiplay wzrosła o 130 tys. (7%) r/r do 2,028 mln, co stanowi 36% bazy klientów kontraktowych. Do 6,19 mln wzrosła liczba usług, z których korzysta ta grupa klientów.

Wyniki grupy w 2Q 2020

Wyniki finansowe Grupy Cyfrowy Polsat

mln PLN

II kwartał 2020

II kwartał 2019

zmiana r/r

Przychody ze sprzedaży

2 863

2 923

-2,1%

EBITDA skorygowana

1 002

1 076

-6,9%

Marża EBITDA skorygowana

35,0%

37,0%

-2,0 p.p

 

Historyczne dane zebraliśmy w poniższych tabelach:

Karty SIM Abonament Prepaid Internet
(abonament)
Internet
(prepaid)
Łącznie
1Q2015 6,553 mln 3,776 mln 1,439 mln 0,193 mln 11,957 mln
2Q2015 6,532 mln 3,972 mln 1,483 mln 0,193 mln 11,933 mln
3Q2015 6,505 mln 3,685 mln 1,517 mln 0,231 mln 11,939 mln
4Q2015 6,517 mln 3,592 mln 1,595 mln 0,231 mln 11,934 mln
1Q2016 6,536 mln 3,496 mln 1,647 mln 0,256 mln 11,936 mln
2Q2016 6,536 mln 3,473 mln 1,667 mln 0,284 mln 11,971 mln
3Q2016 6,617 mln 3,223 mln 1,722 mln 0,260 mln 11,822 mln
4Q2016 6,730 mln 2,972 mln 1,757 mln 0,219 mln 11,679 mln
1Q2017 6,785 mln 2,646 mln 1,766 mln 0,184 mln 11,382 mln
2Q2017 6,811 mln 2,617 mln 1,773 mln 0,181 mln 11,381 mln
3Q2017 6,865 mln 2,624 mln 1,783 mln 0,193 mln 11,464 mln
4Q2017 6,932 mln 2,579 mln 1,809 mln 0,178 mln 11,498 mln
1Q2018 6,998 mln 2,539 mln 1,814 mln 0,169 mln 11,520 mln
2Q2018 7,098 mln 2,546 mln 1,804 mln 0,163 mln 11,611 mln
3Q2018 7,209 mln 2,550 mln 1,810 mln 0,152 mln 11,723 mln
4Q2018 7,345 mln 2,424 mln 1,815 mln 0,127 mln 11,712 mln
1Q2019 7,452 mln 2,388 mln 1,801 mln 0,111 mln 11,752 mln
2Q2019 7,598 mln 2,418 mln 1,795 mln 0,102 mln 11,913 mln
3Q2019 7,752 mln 2,443 mln 1,802 mln 0,093 mln 12,090 mln
4Q2019 7,895 mln 2,416 mln 1,796 mln 0,080 mln 12,107 mln
1Q2020 8,017 mln 2,393 mln 1,799 mln 0,073 mln 12,271 mln
2Q2020 8,189 mln 2,364 mln 1,789 mln 0,068 mln 12,411 mln
 
  Przychód Zysk netto EBIDTA Marża EBIDTA
1Q2015 2,329 mld zł 170,9 mln zł 896,6 mln zł 38,5%
2Q2015 2,469 mld zł 305 mln zł 977 mln zł 39,6%
3Q2015 2,415 mld zł 502,5 mln zł 930 mln zł 38,5%
4Q2015 2,610 mld zł 186 mln zł 891 mln zł 33,8%
1Q2016 2,364 mld zł 179 mln zł 846 mln zł 35,8%
2Q2016 2,443 mld zł 231 mln zł 935 mln zł 38,3%
3Q2016 2,110 mld zł 270 mln zł 957 mln zł 40,1%
4Q2016 2,535 mld zł 342 mln zł 902 mln zł 35,6%
1Q2017 2,389 mld zł 271 mln zł 929 mln zł 38,9%
2Q2017 2,470 mld zł 282 mln zł 964 mln zł 39,0%
3Q2017 2,391 mld zł 235 mln zł 851 mln zł 35,6%
4Q2017 2,579 mld zł 157 mln zł 873 mln zł 33,9%
1Q2018 2,346 mld zł 292 mln zł 890 mln zł 37,9%
2Q2018 2,603 mld zł 231 mln zł 946 mln zł 36,1%
3Q2018 2,735 mld zł 227 mln zł 920 mln zł 33,6%
4Q2018 3,002 mld zł 66,1 mln zł 941 mln zł 31,4%
1Q2019* 2,792 mld zł 300 mln zł 1,038 mld zł 38,2%
2Q2019* 2,923 mld zł 269 mln zł 1,076 mld zł 36,8%
3Q2019* 2,892 mld zł 236,5 mln zł 1,021 mld zł 35,3%
4Q2019* 3,069 mld zł 311,9 mln zł 1,062 mld zł 32,7%
1Q2020 2,849 mld zł 184 mln zł 1,027 mld zł 36,0%
2Q2020 2,863 mld zł  291 mln zł 1,002 mld zł 35,0%

*) Dane według nowego standardu MSSF 16

Przychód na klienta Abonament Prepaid
1Q2015 85,8 zł 17,3 zł
2Q2015 87,0 zł 18,3 zł
3Q2015 88,1 zł 19,0 zł
4Q2015 88,3 zł 18,5 zł
1Q2016 87,0 zł 17,7 zł
2Q2016 88,4 zł 18,9 zł
3Q2016 88,6 zł 18,7 zł
4Q2016 90,7 zł 19,2 zł
1Q2017 89,1 zł 18,7 zł
2Q2017 89,6 zł 20,5 zł
3Q2017 88,4 zł 20,2 zł
4Q2017 89 zł 20,1 zł
1Q2018 81,9 zł (MSSF 15) 20,1 zł
2Q2018 82,9 zł (MSSF 15) 20,4 zł
3Q2018 84,0 zł (MSSF 15) 20,8 zł
4Q2018 84,0 zł (MSSF 15) 20,3 zł
1Q2019 82,9 zł (MSSF 15) 20,1 zł
2Q2019 83,4 zł 20,8 zł
3Q2019 84,8 zł 20,8 zł
4Q2019 85,6 zł 20,3 zł
1Q2020 85,4 zł 20,7 zł
2Q2020 86,5 zł 21,4 zł

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News