DAJ CYNK

Rynek tabletów też się kurczy. Koronę lidera wciąż ma Apple

Marian Szutiak

Prawo, finanse, statystyki

Rynek tabletów też się kurczy. Koronę lidera wciąż ma Apple

W pierwszym kwartale 2023 roku na światowe rynki trafiło o ponad 19% mniej tabletów niż rok wcześniej. Apple stracił mniej niż większość konkurencji, dlatego umocnił swoją pozycję lidera.

Ze wstępnych danych zebranych przez IDC wynika, że w miesiącach styczeń, luty i marzec 2023 na globalny rynek trafiło 30,7 mln sztuk tabletów. Liczba ta jest o 19,1% niższa niż rok wcześniej, a także porównywalna z sytuacją sprzed pandemii (30,1 mln w 1Q2019 i 31,6 mln w 1Q2018). Oczekuje się, że w pierwszym półroczu tego roku sprzedaż tabletów nie będzie wysoka, a dostawcy skoncentrują się przede wszystkim na pozbyciu się zapasów przed wprowadzeniem na rynek nowszych modeli.

Jeśli popatrzymy na TOP5 dostawców tabletów, to zauważymy, że spadła wielkość dostaw w przypadku każdego z nich. Najbardziej w przypadku firmy Amazon (62,0% rok do roku), najmniej w przypadku firmy Huawei (9,7%). Stosunkowo niewiele skurczyły się dostawy iPadów (10,2%), co pozwoliło firmie Apple umocnić się na pozycji lidera.

Firma 1Q2023 1Q2022 Zmiana rok do roku
Wielkość dostaw Udział w rynku Wielkość dostaw Udział w rynku
Apple 10,8 mln 35,2% 12,1 mln 31,8% -10,2%
Samsung 7,1 mln 23,1% 8,3 mln 21,8% -14,3%
Huawei 2,0 mln 6,6% 2,2 mln 5,9% -9,7%
Lenovo 1,9 mln 6,2% 3,0 mln 7,9% -37,1%
Amazon 1,4 mln 4,6% 3,7 mln 9,8% -62,0%
Inni 7,5 mln 24,4% 8,7 mln 22,9% -13,8%
RAZEM 30,7 mln 100% 38,0 mln 100% -19,1%

Sprzedawcy tabletów weszli w pierwszy kwartał 2023 roku z ostrożnością. Zgodnie z oczekiwaniami, zarówno wolumeny komercyjne, jak i konsumenckie były niskie, ponieważ otoczenie makro pozostawało niepewne przez cały pierwszy kwartał. Warto jednak zauważyć pozytywny wpływ ograniczeń wynikających z pandemii. we wdrażaniu tabletów i jak wielu dostawców wykorzystało okazję do opracowania i wdrożenia modeli, które trafnie wspierały przypadki użycia podczas blokad i po nich. Na przykład udział tabletów z dużymi ekranami, idealnych do nauki zdalnej i pracy hybrydowej, znacznie wzrósł w porównaniu z poziomami sprzed pandemii.

– powiedział Anuroopa Nataraj, starszy analityk ds. badań w IDC Mobility and Consumer Device Trackers

Pomimo spadku sprzedaży tabletów, istnieją pewne powody do optymizmu, ponieważ coraz więcej dostawców zwraca uwagę na tę przestrzeń. Niedawna premiera OnePlusa i nadchodzący Google Pixel Tablet są wyraźnymi oznakami apetytu ze strony podaży. Ponowne wejście Google'a jest szczególnie interesujące, ponieważ może poprawić wrażenia z korzystania z tabletu z Androidem, jednocześnie czyniąc tablet integralną częścią inteligentny dom.

– dodał Jitesh Ubrani, kierownik ds. badań w IDC Mobile and Consumer Device Trackers

Chromebooków też coraz mniej na rynku

Firma IDC podała również dane dotyczące rynku chromebooków. Rynek tego typu urządzeń w pierwszym kwartale 2023 roku był mniejszy o 31% w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej. Ich największym dostawcą w pierwszych trzech miesiącach tego roku był HP, który jako jedyny z TOP5 w raportowanym okresie odnotował wzrost, w dodatku aż o 35,5% rok do roku.

Firma 1Q2023 1Q2022 Zmiana rok do roku
Wielkość dostaw Udział w rynku Wielkość dostaw Udział w rynku
HP 1,1 mln 27,8% 0,8 mln 14,2% +35,5%
Lenovo 0,8 mln 21,3% 1,4 mln 25,1% -41,6%
Acer 0,8 mln 21,1% 1,1 mln 20,1% -27,1%
Dell 0,5 mln 12,9% 1,2 mln 21,2% -57,9%
Samsung 0,3 mln 7,8% 0,3 mln 6,0% -11,4%
Inni 0,3 mln 9,0% 0,7 mln 13,4% -53,8%
RAZEM 3,8 mln 100% 5,5 mln 100% -31,0%


Zobacz: Xiaomi ma nowe tablety z ekranem 11 cali: Xiaomi Pad 6 i Pad 6 Pro
Zobacz: Rynek smartfonów z kolejnymi spadkami. Apple dogania Samsunga

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Apple

Źródło tekstu: IDC