Komisja Europejska, w porozumieniu z państwami członkowskimi, podjęła decyzję o zliberalizowaniu dwóch rynków w sektorze telekomunikacji w Europie oraz o zweryfikowaniu definicji dwóch innych rynków - aby odzwierciedlić zachodzące na nich zmiany i rozwój technologii. Postanowienia te wchodzą w życie natychmiast.
Komisja Europejska, w porozumieniu z państwami członkowskimi, podjęła decyzję o zliberalizowaniu dwóch rynków w sektorze telekomunikacji w Europie oraz o zweryfikowaniu definicji dwóch innych rynków - aby odzwierciedlić zachodzące na nich zmiany i rozwój technologii. Postanowienia te wchodzą w życie natychmiast.
Rynki objęte liberalizacją to:
- Detaliczny rynek dostępu do telefonii stacjonarnej (rynek 1).
- Hurtowy rynek rozpoczynania połączeń w telefonii stacjonarnej (rynek 8).
Komisja zweryfikuje również definicje dwóch rynków dostępu szerokopasmowego w celu ograniczenia obciążenia regulacyjnego do przepisów ściśle koniecznych do uzyskania konkurencyjnego dostępu szerokopasmowego oraz prowadzenia inwestycji.
Mam przyjemność ogłosić, że ograniczamy biurokrację w sektorze telekomunikacji. Jest to wynikiem zwiększonej konkurencji na rynkach telekomunikacyjnych i stanowi kolejny krok na drodze do osiągnięcia prawdziwej łączności na całym kontynencie - powiedziała wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej, Neelie Kroes.
Dlaczego zliberalizowano rynki telefonii stacjonarnej?
Spadła liczba połączeń w sieciach stacjonarnych, ponieważ klienci zaczęli korzystać z alternatywnych rozwiązań, takich jak telefonia internetowa (VoIP) i połączenia w sieciach ruchomych, jak również z usług alternatywnych operatorów, na przykład operatorów usług OTT. Zwiększyła się natomiast konkurencja, ponieważ obecnie klienci nadal korzystający z telefonii stacjonarnej również mają możliwość zakupu dostępu stacjonarnego z szeregu różnych platform, takich jak tradycyjna sieć telefoniczna, sieci światłowodowe lub kablowe, oraz od różnych operatorów oferujących usługi w zakresie dostępu szerokopasmowego oraz usługi połączeń głosowych w ramach dostępu do lokalnej pętli abonenckiej.
Dlaczego niektóre rynki nadal podlegają regulacji?
Ponieważ niektóre rynki telekomunikacyjne nadal charakteryzują się bardzo wysokimi barierami wejścia, a wprowadzenie na nich warunków konkurencji jest mało prawdopodobne w najbliższej przyszłości.
W omawianym zaleceniu ponownie określono granice rynków dostępu szerokopasmowego, składających się z produktów dostępu hurtowego wymaganych do świadczenia detalicznych usług w zakresie dostępu szerokopasmowego. Nowe rynki 3a, 3b i 4 zastępują rynki:
- 4, czyli świadczenie usługi międzynarodowych połączeń telefonicznych w stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej dla konsumentów,
- 5, czyli świadczenie usługi krajowych połączeń telefonicznych w stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej dla użytkowników końcowych, z wyłączeniem konsumentów,
-
- 6, czyli świadczenie usługi międzynarodowych połączeń telefonicznych w stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej dla użytkowników końcowych, z wyłączeniem konsumentów,
zdefiniowane w zaleceniu z 2007 roku. Zgodnie z nowymi zasadami uznano, że produkty dostępu wirtualnego można uznać za substytuty fizycznego uwolnienia pętli, jeśli spełniają one pewne kryteria.
Te rynki właściwe powinny podlegać regulacji do 2020 roku.
Źródło tekstu: Komisja Europejska