UOKiK kontynuuje swoje działania, w których przygląda się nie zawsze przejrzystym i uczciwym poczynaniom operatorów. Tym razem dostało się Orange za direct billing i flash SMS. Operator został zobowiązany do wypłat rekompensat.
UOKIK poinformował o wynikach postępowania wobec Orange Polska. Pomarańczowy operator musi wypłacić abonentom rekompensatę za aktywację niechcianych serwisów firm trzecich i usług nietelekomunikacyjnych. Decyzja UOKiK to efekt analizy usług direct billing i flash SMS.
Sprawa nie jest nowa – w czerwcu 2021 r. UOKiK wszczął postępowanie dotyczące niektórych usług Orange Polska i serwisów subskrypcyjnych świadczonych przez inne firmy dla abonentów pomarańczowej sieci. Urząd otrzymywał skargi od klientów, którzy byli zaskoczeni wyższym rachunkiem i nie wiedzieli, za co zostały naliczone opłaty. Z ich zgłoszeń wynikało, że do aktywacji usług dochodziło nieświadomie – przez kliknięcie we flash SMS-a, w link na stronie internetowej, w reklamę w grze mobilnej, a także przy wykorzystaniu karty SIM w routerze.
Zobacz: UOKiK znów oskarża Orange Polska. Poszło o Flash SMS-y i direct billing
W większości były to usługi subskrypcyjne – opłaty potrafiły wynosić przykładowo 7,98 zł za miesiąc, ale i 14,99 zł za tydzień.
UOKiK zwrócił uwagę na nieprawidłowości: brakuje oznaczenia, że kliknięcie przycisku „OK” oznacza zamówienie z obowiązkiem zapłaty, brak potwierdzania warunków umów na trwałym nośniku (praktyka została zaniechana w toku prowadzonego postępowania w listopadzie 2020 r.) czy udzielanie niepełnych odpowiedzi na reklamacje.
W wydanej decyzji UOKiK zobowiązał Orange Polska do zrekompensowania strat konsumentom. Szczegóły dotyczące rekompensat w określonych przypadkach znajdują się w pełnej treści decyzji UOKIK.
Najważniejsze wnioski z zakończonego postępowania wobec Orange:
Zobacz: Vectra podwyższała ceny wbrew umowom? Operator odpiera zarzuty UOKiK
Urząd przypomniał także o podstawowych zasadach, na jakich mogą działać takie usługi. Każdy operator musi poinformować klienta o tym, że usługi są płatne. SMS lub powiadomienie muszą zawierać wyraźną informację o tym, że jest to zamówienie z obowiązkiem zapłaty wraz z ceną usługi.
Klient powinien otrzymać również na trwałym nośniku potwierdzenie warunków zawarcia umowy świadczenia usługi, przekazane np. e-mailem lub udostępnione w serwisie przedsiębiorcy pod warunkiem zapewnienia przez niego niezmienności treści. Klienci zawsze powinni też otrzymać informację np. SMS-em, gdzie można znaleźć takie potwierdzenie.
Aktywacja płatnych treści zawsze musi się odbywać za świadomą zgodą klienta.
Zobacz: iPhone pod lupą UOKiK. Prywatność czy skok na kasę?
Zobacz: TeleGo wprowadzał konsumentów w błąd. UOKiK nałożył karę na operatora
Źródło zdjęć: Shutterstock (Arsene Krasnevsky)
Źródło tekstu: UOKiK, oprac. własne