Orange Polska ujawnił wyniki finansowe osiągnięte w trzecim kwartale 2020roku. Pomarańczowy operator wypracował mniejszy przychód niż rok wcześniej, ale zwiększył liczbę użytkowników światłowodu oraz klientów usług mobilnych.
Zobacz: Wyniki Orange po 2Q2020: większe przychody, mniejszy zysk
– Minione miesiące pokazują, że mimo trudności spowodowanych pandemią, Orange ma mocne fundamenty. Cieszy świetny wynik Światłowodu, najlepszy w historii tej usługi, a także wzrost liczby klientów mobilnych abonamentów. Po raz kolejny możemy też pochwalić się pierwszym miejscem w rankingu NPS, obrazującym satysfakcję klientów. To zasługa zespołów pracujących na pierwszej linii, w salonach i technice, które mimo trudności spowodowanych pandemią, niezmiennie wspierają naszych klientów. Dobre wyniki potwierdzają, że użytkownicy doceniają jakość naszych usług, opartych na nowoczesnej infrastrukturze, którą nieprzerwanie rozwijamy. Przed nami wyzwania związane m.in. z budową sieci 5G oraz sytuacją pandemiczną, która dynamicznie się zmienia. Solidne podstawy biznesu pozwalają nam rzetelnie się do nich przygotowywać i reagować.
– powiedział Julien Ducarroz, prezes Orange Polska
Pandemia koronawirusa sprawiła, że sytuacja społeczno-gospodarcza zmienia się dynamicznie. W obliczu nowej fali zachorowań i kolejnych wprowadzanych obostrzeń, Orange Polska bardzo uważnie monitoruje rozwój zdarzeń, w szczególności w kontekście niepewności związanej z ekonomicznymi skutkami pandemii oraz ich oddziaływaniem na biznes. Kontynuowane będą działania ograniczające koszty, pozwalające łagodzić wpływ pandemii na działalność firmy.
Zobacz: eSIM w Orange Polska: już ponad 60 tys. użytkowników
Zobacz: Orange już się szykuje na Halloween. Rusza Strrraszna promocja na VOD w Telewizji Orange
Z Orange Światłowodu korzystają już 662 tysiące klientów, czyli o 40% więcej niż na koniec trzeciego kwartału ubiegłego roku. W zasięgu jest już 4,8 mln domów i mieszkań, w samym trzecim kwartale wybudowano ponad 190 tysięcy nowych łączy. Wzrosła także liczba użytkowników stacjonarnego Internetu Orange, o 24 tysiące, czyli o 2,8% rok do roku. To najlepszy wynik od dwóch lat. Co czwarty klient stacjonarnych usług internetowych Orange korzysta już ze światłowodowego łącza. To pozytywnie wpływa na ARPO z usług stacjonarnego Internetu, czyli przychód na jednego użytkownika, który wzrósł o 6,3 % rok do roku.
Wśród klientów korzystających z Internetu stacjonarnego Orange, 64% ma cały pakiet usług pomarańczowego operatora. Łączna liczba klientów pakietów konwergentnych wyniosła na koniec września ponad 1,4 mln. W samym trzecim kwartale przybyło 31 tysięcy klientów Orange Love, co oznacza wzrost o ponad 8% rok do roku. To najlepszy wynik w tym roku. Dzięki skutecznej strategii budowania wartości, coraz większej popularności światłowodu i dodawaniu przez klientów kolejnych usług do swoich pakietów, rośnie ARPO z konwergencji (o 2% rok do roku) i sięga już 105,5 zł.
Także w usługach mobilnych trzeci kwartał był bardzo udany: przybyło w sumie 245 tys. użytkowników abonamentowych usług mobilnych, w tym 110 tysięcy abonamentowych usług głosowych. To także najlepszy wynik od wielu kwartałów. Na koniec ostatniego kwartału Orange miał 15,669 mln kart SIM (+3,5% rok do roku), w tym 10,749 mln kart postpaid (+6,1% rok do roku) i 4,920 mln kart prepaid (-1,8% rok do roku).
Dobre wyniki komercyjne z kluczowych usług telekomunikacyjnych Orange wpłynęły pozytywnie na wynik EBITDAaL za trzeci kwartał, który był zbliżony do wyniku za 3 kwartał ubiegłego roku. Z drugiej strony, negatywną rolę odegrała pandemia i niższe przychody z roamingu z powodu zmniejszonego ruchu turystycznego. Ten wpływ został zrównoważony dzięki kolejnym działaniom nakierowanym na oszczędności kosztowe. Koszty pośrednie działalności firmy w 3 kwartale były niższe o 5% niż rok wcześniej.
Przychody Orange Polska w trzecim kwartale wyniosły 2,8 mld złotych i były niższe o 2,7% niż w tym samym okresie 2019 roku. Przychody z kluczowych usług telekomunikacyjnych, światłowodu, usług mobilnych i Internetu, wzrosły o ponad 2% rok do roku. Nastąpiło jednak spodziewane, znaczące spowolnienie w segmencie ICT, spowodowane pandemią. Przychody z ICT zmniejszyły się o 17% rok do roku. Niższe były również przychody ze sprzedaży sprzętu. Popyt na urządzenia nie wrócił jeszcze do poziomu sprzed pandemii
Kluczowe wskaźniki KPI (w mln) | 3Q2019 | 3Q2020 |
Liczba usług komórkowych (liczba kart SIM) | 15,140 | 15,669 |
postpaid | 10,128 | 10,749 |
prepaid | 5,012 | 4,920 |
Stacjonarne dostępy szerokopasmowe (rynek detaliczny) | 2,589 | 2,662 |
Stacjonarne łącza głosowe (rynek detaliczny) | 3,186 | 2,941 |
Internet mobilny | 0,865 | 0,777 |
M2M | 1,591 | 1,987 |
Liczba klientów usług TV | 0,979 | 1,001 |
Liczba indywidualnych klientów ofert konwergentnych | 1,331 | 1,441 |
Prepaid | Postpaid | Razem | |||
Ogółem | W tym biznes | ||||
1Q12 | 7,685 | 6,927 | 2,446 | 14,612 | |
2Q12 | 7,820 | 6,937 | 2,436 | 14,757 | |
3Q12 | 7,865 | 6,894 | 2,420 | 14,758 | |
4Q12 | 7,984 | 6,911 | 2,428 | 14,895 | |
1Q13 | 7,980 | 6,906 | 2,407 | 14,886 | |
2Q13 | 7,977 | 6,970 | 2,399 | 14,947 | |
3Q13 | 8,074 | 7,052 | 2,402 | 15,126 | |
4Q13 | 8,104 | 7,221 | 2,420 | 15,325 | |
1Q14 | 8,035 | 7,360 | 2,456 | 15,395 | |
2Q14 | 8,002 | 7,459 | 2,464 | 15,461 | |
3Q14 | 8,058 | 7,533 | 2,468 | 15,591 | |
4Q14 | 7,950 | 7,679 | 2,498 | 15,629 | |
1Q15 | 7,791 | 7,727 | 2,496 | 15,518 | |
2Q15 | 7,690 | 7,897 | 2,561 | 15,587 | |
3Q15 | 7,606 | 8,087 | 2,601 | 15,693 | |
4Q15 | 7,545 | 8,361 | 2,688 | 15,906 | |
1Q16 | 7,689 | 8,575 | 2,754 | 16,264 | |
2Q16 | 7,898 | 8,798 | 2,817 | 16,696 | |
3Q16 | 7,309 | 9,085 | 2,893 | 16,394 | |
4Q16 | 6,537 | 9,453 | 2,986 | 15,990 | |
1Q17 | 5,820 | 9,452 | bd | 15,272 | |
2Q17 | 4,983 | 9,573 | bd | 14,555 | |
3Q17 | 4,696 | 9,662 | bd | 14,358 | |
4Q17 | 4,698 | 9,726 | bd | 14,424 | |
1Q18 | 4,621 | 9,747 | bd | 14,368 | |
2Q18 | 4,694 | 9,790 | bd | 14,484 | |
3Q18 | 4,761 | 9,853 | bd | 14,614 | |
4Q18 | 4,883 | 9,922 | bd | 14,805 | |
1Q19 | 4,867 | 9,970 | bd | 14,837 | |
2Q19 | 4,924 | 10,040 | bd | 14,964 | |
3Q19 | 5.012 | 10,128 | bd | 15,140 | |
4Q19 | 5,047 | 10,237 | bd | 15,284 | |
1Q20 | 5,095 | 10,342 | bd | 15,436 | |
2Q20 | 4,982 | 10,504 | bd | 15,487 | |
3Q20 | 4,920 | 10,749 | bd | 15,669 |
Liczba smartfonów (mln) | Klienci mobilnych usług szerokopasmowych (mln)* | |
1Q12 | 2,256 | 0,800 |
2Q12 | 2,574 | 0,848 |
3Q12 | 2,887 | 0,907 |
4Q12 | 3,262 | 0,985 |
1Q13 | 3,384 | 1,043 |
2Q13 | 3,526 | 1,079 |
3Q13 | 3,613 | 1,120 |
4Q13 | 3,804 | 1,165 |
1Q14 | 3,920 | 1,233 |
2Q14 | 4,044 | 1,319 |
3Q14 | 4,284 | 1,413 |
4Q14 | 4,581 | 1,521 |
1Q15 | 4,768 | 1,598 |
2Q15 | 4,965 | 1,700 |
3Q15 | 5,256 | 1,813 |
4Q15 | 5,470 | 2,012 |
1Q16 | 5,809 | 2,229 |
2Q16 | 5,996 | 2,473 |
3Q16 | 6,057 | 2,615 |
4Q16 | 6,291 | 2,666 |
1Q17 | 6,312 | 2,703 |
2Q17 | 6,441 | 2,788 |
3Q17 | 6,552 | 2,839 |
4Q17 | 6,744 | 2,889 |
1Q18 | 6,886 | 2,912 |
2Q18 | 7,006 | 2,934 |
3Q18 | 7,223 | 2,959 |
4Q18 | 7,447 | 2,967 |
1Q19 | 7,521 | 2,974 |
2Q19 | 7,658 | 2,994 |
3Q19 | 7,778 | 3,030 |
4Q19 | 7,857 | 3,075 |
1Q20 | 7,857 | 3,124 |
2Q20 | 7,907 | 3,232 |
3Q20 | 8,112 | 3,378 |
* Liczone razem usługi abonamentowe, M2M i mobilny Internet do użytku stacjonarnego
ARPO w zł (ang. Average Revenue Per Offer, czyli średni przychód z oferty)
Usługi mobilne | Postpaid bez M2M | Prepaid | Razem | ||
Głosowe | Internet | Razem | |||
1Q16 | 40,5 | 27,6 | 38,2 | 9,6 | 23,0 |
2Q16 | 39,6 | 25,5 | 37,1 | 9,1 | 22,2 |
3Q16 | 39,3 | 23,5 | 36,5 | 9,2 | 22,1 |
4Q16 | 36,6 | 23,2 | 34,2 | 9,4 | 21,9 |
1Q17 | 35,1 | 22,3 | 32,8 | 9,3 | 21,8 |
2Q17 | 35,5 | 20,9 | 32,9 | 11,3 | 23,5 |
3Q17 | 33,1 | 20,3 | 30,9 | 13,0 | 23,5 |
4Q17 | 32,5 | 19,4 | 30,3 | 12,6 | 23,0 |
1Q18 | 31,1 | 19,1 | 29,2 | 11,9 | 21,9 |
2Q18 | 30,5 | 18,4 | 28,7 | 12,3 | 21,7 |
3Q18 | 30,5 | 17,8 | 28,7 | 12,6 | 21,7 |
4Q18 | 29,60 | 17,0 | 27,7 | 12,2 | 20,9 |
1Q19 | 28,6 | 16,4 | 26,9 | 11,4 | 20,0 |
2Q19 | 28,7 | 15,9 | 27,0 | 11,6 | 20,1 |
3Q19 | 28,9 | 15,4 | 27,1 | 12,1 | 20,3 |
4Q19 | 28,5 | 14,3 | 26,7 | 11,9 | 20,0 |
1Q20 | 28,0 | 13,6 | 26,3 | 11,6 | 19,5 |
2Q20 | 27,2 | 13,3 | 25,5 | 11,9 | 19,3 |
3Q20 | 27,6 | 12,9 | 25,9 | 12,5 | 19,9 |
Usługi konwergentne | Dostępy stacjonarne wąskopasmowe (PSTN) | Dostępy stacjonarne szerokopasmowe | Hurtowe usługi komórkowe | |
1Q16 | 123,5 | bd | bd | 5,3 |
2Q16 | 121,6 | bd | bd | 5,3 |
3Q16 | 119,8 | bd | bd | 5,3 |
4Q16 | 116,5 | bd | bd | 5,9 |
1Q17 | 112,5 | 37,5 | 58,0 | 6,0 |
2Q17 | 105,0 | 36,9 | 57,3 | 6,7 |
3Q17 | 102,8 | 37,1 | 58,8 | 7,3 |
4Q17 | 103,1 | 37,1 | 56,6 | 7,7 |
1Q18 | 100,8 | 36,9 | 56,6 | 7,2 |
2Q18 | 102,4 | 36,9 | 56,8 | 7,6 |
3Q18 | 103,0 | 36,9 | 56,6 | 7,6 |
4Q18 | 101,9 | 36,7 | 56,3 | 7,6 |
1Q19 | 101,4 | 36,0 | 55,5 | 7,1 |
2Q19 | 101,9 | 36,2 | 54,9 | 7,5 |
3Q19 | 103,4 | 36,2 | 55,2 | 7,4 |
4Q19 | 102,8 | 36,3 | 56,0 | 7,5 |
1Q20 | 104,8 | 36,5 | 56,7 | 8.0 |
2Q20 | 105,4 | 37,4 | 58,0 | 8,4 |
3Q20 | 105,5 | 36,8 | 58,7 | 7,9 |
AUPU (ang. Average Usage Per User, czyli średnia liczba minut wykorzystywana przez użytkownika)
Prepaid | Postpaid | Zagregowane | |
1Q12 | 92,3 | 236,5 | 160,8 |
2Q12 | 95,8 | 239,6 | 163,7 |
3Q12 | 91,3 | 243,4 | 162,6 |
4Q12 | 90,6 | 251,7 | 165,6 |
1Q13 | 90,2 | 253,1 | 165,7 |
2Q13 | 94,5 | 264,6 | 173,7 |
3Q13 | 91,3 | 266,8 | 173,2 |
4Q13 | 90,8 | 273,7 | 176,3 |
1Q14 | 90,5 | 279,7 | 186,3 |
2Q14 | 93,5 | 294,7 | 190,1 |
3Q14 | 96,3 | 299,1 | 194,2 |
4Q14 | 97,4 | 305,6 | 198,7 |
1Q15 | 100 | 335,6 | 210,9 |
2Q15 | 106 | 345,0 | 220,1 |
3Q15 | 107,8 | 341,3 | 221,1 |
4Q15 | 107,5 | 342,5 | 223,9 |
1Q16 | 105,3 | 345,0 | 225,3 |
2Q16 | 104,4 | 359,3 | 231,8 |
3Q16 | 104,7 | 351,1 | 230,4 |
4Q16 | 113,7 | 354,5 | 244,7 |
1Q17 | 121,7 | 342,5 | 248,0 |
2Q17 | 133,2 | 341,0 | 259,8 |
3Q17 | 151,9 | 335,7 | 269,5 |
4Q17 | 156,5 | 346,4 | 278,7 |
1Q18 | 162,0 | 353,9 | 285,8 |
2Q18 | 166,3 | 349,7 | 284,7 |
3Q18 | 164,1 | 344,6 | 279,9 |
4Q18 | 163,4 | 353,3 | 284,7 |
1Q19 | 161,9 | 357,9 | 286,5 |
2Q19 | 163,0 | 356,6 | 285,8 |
3Q19 | 158,8 | 349,5 | 279,3 |
4Q19 | 158,6 | 354,3 | 281,8 |
1Q20 | 173,2 | 397,3 | 314,2 |
2Q20 | 193,3 | 441,5 | 350,2 |
3Q20 | 175,7 | 386,7 | 310,4 |
CHURN (wskaźnik odejść)
prepaid | postpaid | |
1Q12 | 16,7% | 3,9% |
2Q12 | 16,8% | 3,4% |
3Q12 | 17,2% | 3,5% |
4Q12 | 15,0% | 3,4% |
1Q13 | 15,5% | 3,7% |
2Q13 | 15,1% | 3,6% |
3Q13 | 14,6% | 3,3% |
4Q13 | 14,8% | 3,4% |
1Q14 | 14,9% | 3,4% |
2Q14 | 14,9% | 3,3% |
3Q14 | 16,4% | 3,4% |
4Q14 | 16,8% | 3,5% |
1Q15 | 16,7% | 3,7% |
2Q15 | 16,1% | 3,2% |
3Q15 | 17,0% | 3,0% |
4Q15 | 16,9% | 3,0% |
1Q16 | 15,7% | 3,0% |
2Q16 | 15,2% | 2,8% |
3Q16 | 16,8% | 2,7% |
4Q16 | 18,1% | 2,8% |
1Q17 | 21,3% | 3,1% |
2Q17 | 25,0% | 2,8% |
3Q17 | 17,5% | 2,9% |
4Q17 | 10,9% | 3,2% |
1Q18 | 14,6% | 3,1% |
2Q18 | 11,3% | 2,7% |
3Q18 | 10,4% | 2,8% |
4Q18 | 8,9% | 2,8% |
1Q19 | 10,8% | 2,8% |
2Q19 | 10,2% | 2,5% |
3Q19 | 10,7% | 2,4% |
4Q19 | 10,2% | 2,8% |
1Q20 | 9,1% | 2,5% |
2Q20 | 10,4% | 2,1% |
3Q20 | 11,4% | 2,2% |
Źródło tekstu: Orange