DAJ CYNK

Wyniki Play za 1Q2020: solidny początek roku pomimo niesprzyjających warunków rynkowych

Marian Szutiak

Prawo, finanse, statystyki

P4 Play wyniki 1q2020

Operator sieci Play zaliczył udany początek 2020 roku. W ujęciu rocznym spółka miała większe przychody operacyjne oraz wyższy wskaźnik EBITDA. Pandemia koronawirusa w niewielkim stopniu wpłynęła na działalność Fioletowych.

- Rok 2020 rozpoczęliśmy z rozpędem wynikającym z rekordowych wyników osiągniętych w zeszłym roku. Z powodu pandemii Covid-19 postanowiliśmy spowolnić bieżącą działalność handlową i skupić się na zapewnieniu ciągłości działania i obsługi klientów, aby w tych trudnych czasach w pełni wesprzeć wszystkich naszych interesariuszy. Dzięki wysiłkowi wszystkich PLAYersów, dla 95% których uruchomiliśmy pracę zdalną w ciągu 3 dni, nasi klienci nie doświadczyli żadnych zakłóceń w świadczeniu usług. Play podjął szereg inicjatyw mających na celu wsparcie swoich klientów, w szczególności seniorów, studentów i klientów SOHO. Ściśle monitorujemy wydajność wszystkich naszych procesów biznesowych i w razie potrzeby dostosowujemy je. Nasi interesariusze zostaną niezwłocznie poinformowani o możliwym istotnym wpływie na wyniki osiągane przez Play.

Kryzys podkreśla kluczową rolę Play, jako lidera polskiego rynku telefonii komórkowej, w zapewnieniu każdemu obywatelowi dostępu do usług łączności oraz bezpieczeństwa. Tymczasem solidne wyniki za I kw. pokazują odporność naszej firmy w tym ciężkim okresie.

Przychody operacyjne oraz wzrost skorygowanej EBITDA w I kwartale 2020 roku, podkreślone silnym wzrostem wolnych przepływów pieniężnych dla właścicieli kapitału własnego (FCFE), dają nam pewność, że nasza strategia mobilno-centryczna przynosi rezultaty. Wprowadzając na rynek pod koniec marca ofertę stacjonarnych usług szerokopasmowych,  rozszerzyliśmy nasze portfolio usług dla domu pomimo trudnych warunków. Jesteśmy głęboko przekonani, że kiedy sytuacja po zniesieniu obostrzeń wróci do normy, Play będzie nadal skutecznie zdobywać nowych klientów w pełnym wachlarzu usług.

I wreszcie, uważnie śledzimy ostatnie wydarzenia dotyczące aukcji częstotliwości 5G w paśmie C, która miała się rozpocząć pod koniec kwietnia, i w której weźmiemy udział gdy się odbędzie. W międzyczasie kontynuujemy wdrażanie standardu 5G Ready oraz 5G wykorzystujące częstotliwość 2,1 GHz. Play jest gotowy na 5G i będziemy kontynuować realizację naszych ambicje związanych z tą technologią gdy urządzenia klienckie 5G będą dostępne w Polsce.

- skomentował Jean Marc Harion, Prezes P4

Zobacz: Play wciąż poszerza zasięg swojej sieci LTE. W kwietniu fioletowy Internet przyspieszył w tych miejscowościach
Zobacz: Play ponownie otworzył salony, zamknął Punkty Wsparcia Klienta

Najważniejsze dane operacyjne

Play na koniec marca 2020 roku miał 15,2 mln klientów (+1,1% rok do roku) i 12,6 mln aktywnych klientów (+1,0%), w tym 132 tys. kart SIM M2M. Udział klientów kontraktowych wyniósł 65,6%, przy wskaźniku rezygnacji na stabilnym poziomie 0,75%. Średnie wartość ARPU wzrosła do 33,8 zł (+4,7% rok do roku), natomiast ARPU kontraktowe wzrosło do 39,2 zł (+3,7%). Z usługi Play Now TV Box korzystało 47 tys. abonentów.

Rozbudowa fioletowej sieci przebiega zgodnie z założonym celem. Na koniec pierwszego kwartału tego roku Play miał 7965 działających stacji bazowych (+14% rok do roku), a w zasięgu sieci 4G LTE znajdowało się 98,8% populacji. 40% stacji bazowych zostało zaktualizowanych do standardu 5G Ready, zapewniając zasięg dla 51% populacji. Trwa rozbudowa światłowodowej sieci dosyłowej - w pierwszym kwartale 2020 roku podłączono 88 nowych stacji bazowych.

Play 1Q2020 operacyjne

Zapytaliśmy Play o dalsze plany rozwoju sieci. Jeszcze w 2020 roku operator zbuduje 835 stacji bazowych. Docelowo chce zamknąć rok 2021 z infrastrukturą liczącą 9500 stacji.

Najważniejsze dane finansowe

Przychody Play wyniosły w 1Q2020 1,744 mld zł (+3,5% rok do roku), na co wpływ miał wzrost przychodów z usług (+7,8%), częściowo zniwelowany niższą sprzedażą towarów (-9,6%) w związku z obostrzeniami spowodowanymi pandemią COVID‑19. Ograniczenia kontaktów międzyludzkich pokazały też, że potrzebujemy ofert „bez limitu” i Play nie zamierza się z nich wycofać, mimo ogromnego wzrostu ruchu w sieci.

Skorygowana EBITDA wyniosła 607 mln zł (+5,3%), odzwierciedlając głównie poprawę marży na usługach. Zysk netto spadł do 208 mln zł (-2,8%), przy wzroście EBITDA skompensowanym przez wyższe: amortyzację, koszty finansowe netto (głównie wpływ różnic kursowych) oraz podatek dochodowy.

Gotówkowe nakłady inwestycyjne wyniosły 156 mln zł (-34,2%), głównie z powodu braku przesunięcia płatności z IV kwartału 2019 roku. Wolne przepływy pieniężne dla właścicieli kapitału własnego z uwzględnieniem płatności leasingowych (FCFE) wyniosły 341 mln zł (+88,9%) na tle wyższej EBITDA, niższych gotówkowych nakładów inwestycyjnych oraz pozytywnego wpływu zmian w kapitale obrotowym (głównie spadek aktywów kontraktowych w związku z niższą sprzedażą telefonów).

Play 1Q2020 finanse

Zarząd podjął decyzję o wypłacie 45% wartości wolnych przepływów pieniężnych dla właścicieli kapitału własnego wygenerowanych w 2019 roku w formie dywidendy zaliczkowej w wysokości 1,65 zł na akcję, która została wypłacona 12 maja.

- Nasze wyniki w I kwartale potwierdzają silną pozycję finansową Play, co dodatkowo podkreśliliśmy zapewniając sobie w tak niepewnej sytuacji dodatkowe finansowanie w wysokości 1,2 mld zł. Cała kwota została uruchomiona w kwietniu, a większość z niej wykorzystaliśmy na przedterminową częściową spłatę obecnego zadłużenia. Jeszcze bardziej poprawiliśmy dźwignię finansową, dzięki czemu wskaźnik długu netto do skorygowanej EBITDA już teraz tylko nieznacznie przekracza 2,5x. Nasze środki pieniężne i dostępne finansowanie zapewniają silny bufor bezpieczeństwa i dają nam pewność, że nadal możemy generować wartość dla naszych interesariuszy.

- skomentował Holger Püchert, Dyrektor Finansowy P4

Marcin Szul został z dniem 1 lipca 2020 roku powołany na Członka Zarządu i dyrektora ds. finansowych w P4. Powołanie to jest związane z rezygnacją Holgera Puecherta z pełnienia funkcji dyrektora ds. finansowych i Członka Zarządu P4 z końcem dnia 30 czerwca 2020 roku.

Marcin Szul ma ponad 20-letnie doświadczenie w zarządzaniu finansami, rachunkowości zarządczej i kontrolingu, z czego znaczną większość w sektorze telekomunikacyjnym. Ostatnie dziesięć lat spędził w P4 na stanowisku dyrektora ds. kontrolingu finansowego. Przed dołączeniem do P4, pracował między innymi w PTK Centertel (operator mobilny obecnego Orange Polska) oraz UPC Polska (części Grupy Liberty Global). Marcin Szul uzyskał tytuł magistra na kierunku finanse i bankowość Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz tytuł MBA z IESE Business School w Barcelonie.

Zobacz: Wyniki Orange po 1Q2020: jest dobrze, ale szykują się spadki
Zobacz: Netia: wyniki finansowe za 1Q 2020. Wzrosła liczba usług, ale przychody z lekkim spadkiem

Oczekiwania na 2020 rok podtrzymane pomimo niepewności związanych z COVID-19:

  Ambicje na rok 2020 Wyniki za 1Q2020 Założenia nt. wpływu COVID-19
Przychody +2-3% r/r +3,5% Wyższe przychody z usług, niższa sprzedaż telefonów
Skorygowana EBITDA 2,5-2,6 mld zł 607 mln zł Wyższa marża z usług,
niższa marża na telefonach
Nakłady gotówkowe 850-900 mln zł (~12% przychodów) 156 mln zł Podtrzymany plan rozbudowy sieci w 2020
FCFE > 800 mln zł >341 mln zł Pozytywna zmiana kapitału obrotowego
Dystrybucja do akcjonariuszy 40-50% FCFE - Utrzymana polityka dywidendowa
 

Podsumowanie finansowe i operacyjne (w milionach złotych, o ile nie zaznaczono inaczej):

  Trzy miesiące zakończone
31 marca
Zmiana
2019 2020
Przychody operacyjne 1 686 1 744 3,5%
Zysk EBITDA 574 605 5,4%
Skorygowana EBIDTA 576 607 5,3%
Zysk netto 214 208 (2,8%)
Gotówkowe nakłady inwestycyjne (238) (156) (34,2%)
FCFE 181 341 88,9%
       
Całkowita liczba klientów raportowanych (w tys.) 15 032 15 197 1,1%
Liczba raportowanych klientów z wyłączeniem M2M (w tys.) 14 913 15 065 1,0%
Liczba raportowanych klientów kontraktowych (w tys.) 9 917 9 971 0,6%
Aktywni klienci ogółem (w tys.) 12 451 12 581 1,0%
Aktywni klienci z wyłączeniem M2M (w tys.) 12 332 12 449 0,9%
Aktywni klienci kontraktowi (w tys.) 8 838 9 030 2,2%
Wzrost liczby kontraktów netto (w tys.) 51 (19) nie dotyczy
Odpływ kontraktów (%) 0,75% 0,75% 0,00 pp
ARPU kontraktowe (PLN) 37,8 39,2 3,7%
Wykorzystanie danych na klienta kontraktowego (MB) 7 322 10 069 37,5%
       
Stacje bazowe wybudowane w okresie (netto) 121 97 (19,8%)
 

Zobacz: FDA: Nie ma związku między falami radiowymi a powstawaniem nowotworów
Zobacz: 5G na mapie zasięgu Plusa. Sprawdź, czy jesteś w zasięgu

Play 1Q2020 Covid-19

Play czeka z niecierpliwością nie tylko na konkrety w sprawie aukcji 5G, ale też na decyzję UOKiK w sprawie przejęcia Virgin Mobile. Gdy transakcja zostanie sfinalizowana, marka nie zniknie z rynku. Virgin Mobile pozostanie submarką Play, podobnie jak RedBull Mobile. Z punktu widzenia klientów nic się nie zmieni.

Na koniec warto dodać, że Play będzie przenosił się do nowej, większej siedziby w październiku. Pandemia COVID-19 nie wpłynie na tę decyzję, ale na pewno wpłynie na sposób pracy. Praca zdalna jest już od dawna częścią kultury pracy w Play, ale zarząd spodziewa się, że będzie to zjawisko powszechne. Prawdopodobnie też trzeba będzie przeorganizować przestrzeń roboczą w nowej siedzibie. Na pewno trzeba zmienić sposób zarządzania biurem.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Play