DAJ CYNK

Polacy ufają technologicznym gigantom, ale nie chcą powierzyć im swoich danych

msnet

Prawo, finanse, statystyki

Prawie połowa pytanych Polaków ma zaufanie do technologicznych koncernów, takich jak Google, Apple, Facebook czy Amazon (GAFA). Nie jesteśmy jednak gotowi do skorzystania z ich usług finansowych lub do udostępniania im swoich danych do bankowości internetowej - wynika z tegorocznej edycji badania Blue Media "Podejście Polaków do fintechu".



Prawie połowa pytanych Polaków ma zaufanie do technologicznych koncernów, takich jak Google, Apple, Facebook czy Amazon (GAFA). Nie jesteśmy jednak gotowi do skorzystania z ich usług finansowych lub do udostępniania im swoich danych do bankowości internetowej - wynika z tegorocznej edycji badania Blue Media "Podejście Polaków do fintechu".

W tym roku weszła w życie unijna dyrektywa PSD2, wprowadzająca i regulująca podmioty, które po otrzymaniu danych do logowania w bankowości internetowej klienta, będą mogły inicjować w jego imieniu płatność w określonej kwocie do określonego odbiorcy. Podmiotami takimi mogą zostać na przykład sklepy internetowe lub firmy technologiczne. Badania pokazały, że zaledwie 12% Polaków jest gotowych, by udostępnić swoje dane finansowe podmiotom zewnętrznym. Jednocześnie 38% respondentów nie ma zdania na ten temat (34% przed rokiem).

Spośród osób, które byłyby gotowe udostępnić swoje dane do logowania, 33% deklaruje, że mogłoby je udostępnić innemu bankowi. Wśród najczęstszych odpowiedzi pojawiły się też zaufany sklep internetowy (24%), firma telekomunikacyjna (23%) i operator płatności (19%). Na końcu listy znalazły się takie podmioty, jak Google i Facebook (8%).



Bankom w Polsce ufa 73% badanych, natomiast koncernom technologicznym - 44% (41% w 2017 roku). Tylko 7% Polaków (niej niż rok wcześniej) deklaruje gotowość skorzystania z usług finansowych oferowanych przez inne niż finansowe instytucje. W ciągu dwóch lat odsetek osób twierdzących, że na pewno nie skorzystają z niebankowych usług finansowych, spadł z 81% do 44%, a tych niezdecydowanych wzrósł z 13% do 48%.

Osoby deklarujące gotowość do korzystania z niebankowych usług finansowych najchętniej skorzystałyby z produktów globalnych firm technologicznych.



Przez ostatnie dwa lata zmalał odsetek osób deklarujących, że nie udostępnią żadnych danych osobowych, aby otrzymać korzystniejszą ofertę finansową (z 54% do 27%). Do najbardziej chronionych wciąż należą dane logowania do banku oraz informacje z mediów społecznościowych.

Większość Polaków nie zna pojęcia fintech, a tym bardziej nie ma pojęcia, że nowe przepisy umożliwią licencjonowanym podmiotom pobieranie za zgodą użytkownika danych z konta bankowego czy też wykonywanie w jego imieniu transakcji. Dynamika zmian wydaje się jednak jednoznaczna. Choć nie jesteśmy entuzjastycznie nastawieni do niebankowych usług finansowych, to jednak coraz rzadziej mówimy im zdecydowane "nie" - powiedział Sebastian Ptak, członek zarządu Blue Media.

Zobacz: raport "Podejście do fintechu 2018"

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: bluemedia.pl