Prawie połowa pytanych Polaków ma zaufanie do technologicznych koncernów, takich jak Google, Apple, Facebook czy Amazon (GAFA). Nie jesteśmy jednak gotowi do skorzystania z ich usług finansowych lub do udostępniania im swoich danych do bankowości internetowej - wynika z tegorocznej edycji badania Blue Media "Podejście Polaków do fintechu".
W tym roku weszła w życie unijna dyrektywa PSD2, wprowadzająca i regulująca podmioty, które po otrzymaniu danych do logowania w bankowości internetowej klienta, będą mogły inicjować w jego imieniu płatność w określonej kwocie do określonego odbiorcy. Podmiotami takimi mogą zostać na przykład sklepy internetowe lub firmy technologiczne. Badania pokazały, że zaledwie 12% Polaków jest gotowych, by udostępnić swoje dane finansowe podmiotom zewnętrznym. Jednocześnie 38% respondentów nie ma zdania na ten temat (34% przed rokiem).
Spośród osób, które byłyby gotowe udostępnić swoje dane do logowania, 33% deklaruje, że mogłoby je udostępnić innemu bankowi. Wśród najczęstszych odpowiedzi pojawiły się też zaufany sklep internetowy (24%), firma telekomunikacyjna (23%) i operator płatności (19%). Na końcu listy znalazły się takie podmioty, jak Google i Facebook (8%).
Bankom w Polsce ufa 73% badanych, natomiast koncernom technologicznym - 44% (41% w 2017 roku). Tylko 7% Polaków (niej niż rok wcześniej) deklaruje gotowość skorzystania z usług finansowych oferowanych przez inne niż finansowe instytucje. W ciągu dwóch lat odsetek osób twierdzących, że na pewno nie skorzystają z niebankowych usług finansowych, spadł z 81% do 44%, a tych niezdecydowanych wzrósł z 13% do 48%.
Osoby deklarujące gotowość do korzystania z niebankowych usług finansowych najchętniej skorzystałyby z produktów globalnych firm technologicznych.
Przez ostatnie dwa lata zmalał odsetek osób deklarujących, że nie udostępnią żadnych danych osobowych, aby otrzymać korzystniejszą ofertę finansową (z 54% do 27%). Do najbardziej chronionych wciąż należą dane logowania do banku oraz informacje z mediów społecznościowych.
Większość Polaków nie zna pojęcia fintech, a tym bardziej nie ma pojęcia, że nowe przepisy umożliwią licencjonowanym podmiotom pobieranie za zgodą użytkownika danych z konta bankowego czy też wykonywanie w jego imieniu transakcji. Dynamika zmian wydaje się jednak jednoznaczna. Choć nie jesteśmy entuzjastycznie nastawieni do niebankowych usług finansowych, to jednak coraz rzadziej mówimy im zdecydowane "nie" - powiedział Sebastian Ptak, członek zarządu Blue Media.
Zobacz: raport "Podejście do fintechu 2018"
Źródło tekstu: bluemedia.pl