DAJ CYNK

5G w Polsce? UOKiK sprawdza, czy klienci nie są wprowadzani w błąd

Mieszko Zagańczyk

Prawo, finanse, statystyki

Operatorzy oszukują nas w reklamach 5G

Telefonia 5G to już obowiązujący trend w technologii i nowość, którą z dumą mogą chwalić się operatorzy. Telekomy coraz częściej wokół 5G robią kampanie reklamowe, ale czy dostarczają przy tym klientom rzetelnych informacji? Zajął się tym UOKiK.

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny przygląda się reklamom ofert 5G w sieciach komórkowych oraz informacjom związanym z wprowadzaniem tej technologii do taryf operatorów. Urząd otrzymuje skargi na temat ofert dostępu do internetu w technologii 5G

W związku z tym UOKiK wszczął postępowania wyjaśniające wobec spółki Polkomtel, operatora sieci Plus, oraz P4, operatora sieci Play. Urząd sprawdzi, czy w kampaniach reklamowych 5G operatorzy podawali rzetelne informacje.

O co dokładnie chodzi?  Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK wyjaśnia, że istotne z perspektywy użytkownika warunki oferty muszą być przedstawione wprost – bez gwiazdek, nieczytelnej czcionki, licznych odniesień, w przeciwnym razie mogą wprowadzać w błąd. 

Technologia 5G to korzyści dla konsumentów w postaci szybszego dostępu do internetu, możliwości podłączenia wielu urządzeń, zwiększenia prędkości przesyłania i pobierania danych – to wzbudza zainteresowanie konsumentów. Przedsiębiorcy powinni poza informowaniem o korzyściach tej technologii, podawać również konieczne do spełnienia warunki, aby można było z niej skorzystać

– mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Bo nie działa mi 5G w iPhone'ie

Klienci sieci Plus skarżyli się na nieprawidłowe działanie technologii 5G, mimo że posiadali urządzenia umożliwiające jej obsługę. UOKiK nie podał jednak bliższych szczegółów na ten temat. Prawdopodobnie chodzi tutaj o dostępność łączności 5G w iPhone'ach, która wymaga nawet nie tyle dobrej woli operatora, ile odpowiednich umów z Apple'em. Analogicznie z sieciami 5G nie łączą się w Polsce telefony Google'a.

Temat był nagłaśniany w ostatnim czasie na Twitterze przez Michała Gramatykę, a Plus deklarował w komentarzach, że trwają prace nad rozwiązaniem tego problemu. W praktyce oznaczać to może, że liczne doniesienia o podpisaniu przez Polkomtel umowy z Apple'em są prawdziwe. Uwzględniając cykl certyfikacji Apple'a, Amerykanie w końcu zaczną traktować normalnie klientów Plusa prawdopodobnie już wczesną wiosną.

Play z celebrytami gwiazdkami

Z kolei abonenci Play na podstawie informacji w reklamach byli przekonani, że prezentowana w nich cena wraz z urządzeniem obejmuje internet w prędkości 5G. Małym drukiem znalazła się informacja, że ani przedstawiana taryfa, ani urządzenie nie obsługują tej technologii. 

Operatorzy oszukują nas w reklamach 5G

Prezes UOKiK zweryfikuje w postępowaniach wyjaśniających, czy sytuacje opisane przez konsumentów miały miejsce.  

Postępowanie wyjaśniające prowadzone jest w sprawie, a nie przeciwko konkretnemu przedsiębiorcy i jego celem jest wyjaśnienie mechanizmów panujących na danym rynku. Kolejnym krokiem może być wszczęcie postępowania właściwego, które może zakończyć się nałożeniem kary do 10 proc. rocznego obrotu przedsiębiorcy.

Zobacz: Plus przegrał w Sądzie Apelacyjnym z UOKiK. Ma zapłacić 6 mln zł kary
Zobacz: UPC Polska narusza zbiorowe interesy konsumentów? Zbada to UOKiK

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Shutterstock, UOKiK

Źródło tekstu: UOKiK