DAJ CYNK

Szokujące dane. Oto, co wie o Tobie operator komórkowy

Mieszko Zagańczyk

Prawo, finanse, statystyki

zadłużenie klientów wobec operatorów telekomunikacyjnych

Łączne zadłużenie klientów wobec operatorów telekomunikacyjnych wynosi obecnie 1,28 mld zł. Nie jest to rekord, bo w połowie 2020 r. przekroczyło historyczne 1,5 mld zł. Nauczone tym telekomy ograniczają ryzyko, pobierając na temat klientów miliony raportów.

Jak wynika z danych Krajowego Rejestru Długów, na koniec 2020 r. niezapłacone rachunki za telefon, telewizję, Internet i raty za sprzęt elektroniczny wynosiły 1,31 mld zł. Najgorzej było w lipcu 2020 r., kiedy suma zobowiązań przekroczyła rekordowe 1,5 mld zł. Na koniec 2021 r. spadła ona do 1,29 mld zł, a obecnie do 1,28 mld zł. Większa część tej kwoty, tj. 886 mln zł, przypada na klientów indywidualnych, reszta – na firmy.

Łączna liczba dłużników telekomunikacyjnych, figurujących w KRD – konsumentów i firm – to obecnie 304 tys. Dane KRD pokazują, że to grono wyraźnie się zmniejsza. Na koniec 2020 r. było ich 354 tys., a w minionym roku – 310 tys.  

Zdecydowaną większość dłużników telekomunikacyjnych stanowią klienci indywidualni. Jest ich ponad 266 tys., natomiast firm – prawie 37 tys. Z drugiej strony to firmy mają wyraźnie wyższe średnie zadłużenie. Przeciętnie są winne telekomom prawie 11 tysięcy złotych. Konsumenci trzykrotnie mniej, bo 3,3 tys. zł na osobę. 

Zobacz: Polacy wciąż nie płacą telekomom. Mają aż 1,32 miliarda złotych długów

Operatorzy sprawdzają klientów

Spadek liczby dłużników w bazie KRD to między innymi efekt działań telekomów, świadomie ograniczających ryzyko biznesowe. 

Aby zabezpieczyć się przed nierzetelnymi płatnikami, sprawdzają ich wiarygodność w KRD. Zarówno przed podpisaniem umowy z konsumentem, jak i firmą, weryfikują ich rzetelność płatniczą w naszej bazie danych. Jeśli ktoś już widnieje jako dłużnik, mogą odmówić podpisania z nim umowy na abonament lub sprzedaży smartfona na raty. Dzięki temu unikają później żmudnego procesu dochodzenia należności od klienta

 – wyjaśnia Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej. 

W 2020 r. telekomy pobrały z bazy KRD prawie 2,30 mln raportów o sytuacji finansowej klientów. W 2021 r. – już 2,33 mln, a od początku tego roku 845 tys. 

Mazowsze niechętnie płaci rachunki

Największe zaległości wobec dostawców telefonii, Internetu i telewizji mają konsumenci i firmy z Mazowsza, którzy powinni oddać aż 205 mln zł. Za nim lokuje się województwo śląskie z sumą ponad 175 mln zł, a trzeci jest Dolny Śląsk ze 130 mln zł nieuregulowanych zobowiązań.

Rekord zadłużenia wśród przedsiębiorstw należy do firmy z branży rolniczej z województwa pomorskiego, która ma do spłacenia 14,4 mln zł.  Z kolei wśród zwykłych klientów prym wiedzie 42-letni mieszkaniec województwa lubuskiego, którego konto obciąża rekordowa suma 361 tys. zł. 

Największe długi mają osoby z miejscowości liczących od 20 tys. do 50 tys. mieszkańców. Nie zapłacili oni 188 mln zł. Pod względem płci najbardziej zadłużeni są mężczyźni – ponad 502 mln zł. U kobiet uzbierało się 383 mln zł zaległości.

Najmniej solidni w regulowaniu rachunków za telefon, Internet i telewizję oraz sprzęt elektroniczny są Polacy w wieku 36-45 lat. Powinni oni zapłacić telekomom ponad 260 mln zł. Najmniejsze długi mają osoby powyżej 65. roku życia, które zalegają na blisko 65 mln zł.

Zobacz: Telewizor do wymiany. Ponad 1,5 mln Polaków grozi utrata sygnału
Zobacz: Wstydliwy nawyk Polaków. Robi tak 7 na 10 dorosłych ludzi

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Shutterstock

Źródło tekstu: Krajowy Rejestr Długów