DAJ CYNK

Prokuratura wszczęła śledztwo wobec PGT

sirmark

Prawo, finanse, statystyki

W ramach prowadzonych postępowań mediacyjnych oraz interwencyjnych, UKE zidentyfikował problem, dotyczący nieetycznego oraz niezgodnego z obowiązującym prawem zachowania przedstawicieli handlowych, działających w imieniu i na rzecz spółki PGT, oferującej usługi pod nazwą Telefonia Polska Razem.

W ramach prowadzonych postępowań mediacyjnych oraz interwencyjnych, UKE zidentyfikował problem, dotyczący nieetycznego oraz niezgodnego z obowiązującym prawem zachowania przedstawicieli handlowych, działających w imieniu i na rzecz spółki PGT, oferującej usługi pod nazwą Telefonia Polska Razem.

Proceder ten polega na dzwonieniu przedstawicieli handlowych PGT do abonentów i sugerowaniu, że rozmowa odbywa się z przedstawicielem dotychczasowego operatora świadczącego usługi. W trakcie rozmowy przedstawiciel handlowy PGT swoim działaniem wzbudza błędne przekonanie, m.in. jakoby dostawca usług telekomunikacyjnych, który dotychczas świadczył usługi danemu abonentowi, uległ likwidacji, został wykupiony przez inny podmiot lub przygotował nową ofertę na korzystniejszych warunkach. Bezpośrednim skutkiem powyższych działań jest doprowadzenie abonenta do złożenia podpisu pod nową umową o świadczenie usług telekomunikacyjnych, zawieraną na czas określony, oraz innymi dokumentami związanymi z taką umową, co wiąże się z wyrażeniem zgody na zmianę usługodawcy.

Przygotowane przez PGT dokumenty są dostarczane do abonenta za pośrednictwem firmy kurierskiej lub przez przedstawiciela handlowego.

W efekcie zamiast obiecanych korzystniejszych warunków, na których usługi mają być świadczone, abonent otrzymuje niekiedy wyższe niż dotychczas rachunki. Ponadto, zazwyczaj abonent dowiaduje się o fakcie dokonania zmiany dostawcy usług telekomunikacyjnych dopiero po pierwszym okresie rozliczeniowym, w którym usługi są świadczone przez nowego dostawcę. Sytuacja ta jest nie tylko wynikiem umyślnego wprowadzania abonentów w błąd przy zawarciu umowy co do tego, jakiego dostawcę usług dany przedstawiciel reprezentuje, ale również nie zostawiania abonentom kopii umowy oraz innych dokumentów z nią związanych.

W przypadku gdy abonent zdecyduje się przedterminowo rozwiązać zawartą w wyżej opisany sposób umowę, PGT nalicza opłatę wyrównawczą, zwaną także karą umowną, będącą zwrotem przyznanych abonentowi przez nowego dostawcę usług telekomunikacyjnych ulg w opłatach abonamentowych.

Zobacz: Telefonia Polska Razem - ostrzeżenie konsumenckie UOKiK
Zobacz: Oświadczenie spółki PGT w sprawie ostrzeżenia UOKiK

Mając na uwadze ochronę interesu abonentów, UKE złożył zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa oszustwa przez PGT na szkodę 221 abonentów. W dniu 24 czerwca Prokuratura Okręgowa w Warszawie wszczęła śledztwo w sprawie doprowadzenia oraz usiłowania doprowadzenia w latach 2014 - 2015 na terenie całego kraju, szeregu osób do niekorzystnego rozporządzenia mieniem poprzez zawieranie umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych po uprzednim wprowadzeniu abonentów w błąd co do podmiotu świadczącego usługi i warunków umowy, a następnie naliczeniu opłat abonamentowych i wyrównawczych wynikających z tych umów.

UKE zwraca się również do wszystkich pokrzywdzonych przez PGT osób z prośbą o zgłoszenie sprawy do UKE, który to przekaże ją do organów ścigania.

Dodatkowo UKE poinformował, że 31 marca wszczął z urzędu postępowanie administracyjne w sprawie nałożenia kary pieniężnej na PGT w związku z:

  • naruszeniem obowiązku określonego w art. 57 ust. 6 Pt poprzez pobieranie przez spółkę od konsumentów opłaty wyrównawczej z tytułu rozwiązania umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych przez PGT przed rozpoczęciem świadczenia usługi WLR/Abonament, w przypadku dokonania przez konsumenta wyboru PGT jako dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych w ramach promocji "Elastyczny" lub "Elastyczny 19", a następnie rozwiązania przez konsumenta umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych przed rozpoczęciem świadczenia usługi WLR/Abonament lub wycofania zamówienia na usługę WLR/Abonament,
  • naruszeniem obowiązku określonego w art. 56 ust. 4 Pt poprzez nieokreślenie w treści umów o zapewnienie przyłączenia do sieci telekomunikacyjnej numeru tymczasowego przydzielonego abonentowi, w przypadku umów zawartych w ramach promocji "Odbierz telefon - Polska bez limitu 29,99", "Odbierz telefon - Polska i UE bez Limitu 59,99", "Zawsze Taniej".

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: UKE