DAJ CYNK

Sąd utrzymał kary dla Plusa i Cyfrowego Polsatu za mylące reklamy promocji SmartDom

Marian Szutiak

Prawo, finanse, statystyki

Plus Cyfrowy Polsat SmartDom

Polkomtel (operator sieci Plus) i Cyfrowy Polsat muszą zapłacić kary w wysokości 16,7 mln zł za reklamy promocji SmartDom. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że były one mylące, a decyzję tę podtrzymał Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W 2014 roku Polkomtel i Cyfrowy Polsat prezentowały spoty reklamowe w ramach bożonarodzeniowej kampanii SmartDomu. Podawano w nich, że klienci mogą otrzymać pakiet usług telekomunikacyjnych z zestawem urządzeń w jednym abonamencie za 61 zł miesięcznie. Jak się jednak okazało, w rzeczywistości nie można było podpisać jednej umowy na takich warunkach. Klient musiał jeszcze podpisać umowę na zakup urządzeń i płacić za nie dodatkową ratę, o czym informował pokazywany przez 2,5 sekundy napis na dole ekranu, małą czcionką:

Przy zawarciu umowy Abonent nie płaci ceny zestawu. Abonent zobowiązany jest do zapłaty 48 rat za sprzęty w sumie 99,99 zł/mies., zgodnie z harmonogramami. Rabaty dostępne najpóźniej od 2. pełnego okresu rozliczeniowego.

Z kolei duży napis informował, że:

Wszystko za 0 zł na start. 61 zł mies. przez całą umowę.

Zobacz: UOKiK: Prezentowanie cen z rabatem tak jak cen standardowych to wprowadzanie konsumentów w błąd
Zobacz: UOKiK: Polkomtel musi zapłacić prawie 40 mln zł kary

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów orzekł, że sposób prezentowania informacji na temat rzeczywistych warunków promocji był mało czytelny dla konsumentów i mógł ich wprowadzać w błąd. Z tego powodu na Polkomtel została nałożona kara w wysokości 12,29 mln zł, a na Cyfrowy Polsat - 4,41 mln zł. Ponadto operatorzy musieli wyemitować ogłoszenia o wprowadzeniu konsumentów w błąd. Miały one być pokazywane w telewizji przez 30 dni, po pięć razy dziennie w paśmie wieczornym, a także zamieszczone w serwisach internetowych obu firm, razem z linkiem w górnej części strony głównej do pełnej decyzji UOKiK.

- Dzięki temu wiedza o rozstrzygnięciu dotrzeć będzie mogła do konsumentów, a także innych przedsiębiorców działających w branży. Wśród konsumentów komunikat tej treści powinien zwiększyć wiedzę o przepisach chroniących ich prawa i krytycyzm względem przekazów reklamowych. Przedsiębiorcy powinni z kolei dowiedzieć się o negatywnych konsekwencjach naruszania praw konsumentów, co poza wychowawczą spełni również funkcję prewencyjną.

- uzasadniał swoją decyzję Urząd

Zobacz: UOKiK: 40,4 mln zł kary za nieuczciwe reklamy oferty smartDOM
Zobacz: Plus smartDOM dla każdego i z każdym abonamentem

Operatorzy odwołali się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który podtrzymał decyzję UOKiK o nałożeniu kary. Decyzja nie jest prawomocna. Olga Zomer, rzeczniczka prasowa Cyfrowego Polsatu, poinformowała serwis Wirtualnemedia.pl, że operator czeka na pisemne uzasadnienie wyroku sądu. Po zapoznaniu się z nim prawdopodobnie wniesiona zostanie apelacja, do której obie spółki mają prawo.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Wirtualnemedia.pl