DAJ CYNK

Smart okazje - zwyczaje zakupowe Polaków

orson_dzi

Prawo, finanse, statystyki

Sieć AdRetail zorganizowała badanie w celu sprawdzenia nawyków zakupowych Polaków. Za realizację odpowiedzialny był Mobile Institute.



Sieć AdRetail zorganizowała badanie w celu sprawdzenia nawyków zakupowych Polaków. Za realizację odpowiedzialny był Mobile Institute.

Regularne korzystanie z promocji i okazji w procesie zakupu zadeklarowało 43% badanych konsumentów, a wśród posiadaczy urządzeń mobilnych odsetek ten osiągnął aż 61%. Najczęściej z okazji korzystają regularnie osoby w wieku 18-24 lata i mieszkańcy średnich i dużych miast. Co ciekawe, największy dsetek osób poszukujących okazji i promocji jest wśród zarabiających 3-7 tys. zł (w przeliczeniu na osobę) i wynosi 59%. Osoby zarabiające powyżej 10 tys. zł niechętnie korzystają z promocji (16%).

Pomimo wszechobecnej cyfryzacji promocji szukamy najczęściej w gazetkach (24%), a ulotki dostępne online czyta tylko 23% osób. Taki sam odsetek osób korzysta z serwisów oferujących kupony rabatowe. Dużą popularnością cieszą się też porównywarki cenowe i SMS-y z promocjami wysyłane przez marki.

Ponad 80% konsumentów chce, by informowano ich o nowych promocjach i okazjach. Jako pożądane kanały promo-alertów wskazujemy email (39%), SMS (22%) i fanpage marek (19%). Chętnie też połączymy swoje konto w mediach społecznościowych z serwisem promocyjnym, jeśli zagwarantuje to nam spersonalizowane i adekwatne do naszych potrzeb oferty.

Obniżki cenowe nęcą konsumentów, ale muszą być wysokie. Żeby skusić konsumenta, aby specjalnie udał się do sklepu stacjonarnego, gdy znajdzie okazję w internecie, potrzeba promocji 50% i większej (16% wskazań) albo przynajmniej 20-30% (kolejne 16% wskazań). 5% zniżki skusi tylko 5% internetowych fanów promocji.

Polacy podejmują decyzje zakupowe w różnych momentach. W przypadku zakupów stacjonarnych 54% deklaruje, że już w domu przed wyjściem wie, że kupi określoną rzecz, a więc tylko 46% podejmuje decyzję na miejscu, w sklepie. W przypadku zakupów online, decyzję o zakupie na stronie www e-sklepu podejmuje 52% i aż 48% dopiero, gdy otrzyma dostarczony produkt do domu. 46% Polaków ma wyznaczony budżet miesięczny, ale tylko 18% wskazuje, że go nie przekracza. Nowocześni konsumenci mobilni są w tym zakresie bardziej świadomi i skrupulatni - budżet domowy prowadzi 54%. Wśród użytkowników gazetek online ten wskaźnik jest jeszcze wyższy i sięga 56%, a wśród użytkowników Blik 89%. Przygotowujemy się na święta (25%), wakacje (20%), sylwestra (20%), ale także, co ciekawe, na sezonowe wyprzedaże (18%).

Narzędziem pozwalającym planować promocyjne zakupy podczas wyprzedaży sezonowych jest zainteresowanych 23%, logowaniem do serwisów promocyjnych za pomocą social loginu 38%, a chatem z konsultantem ds. promocji w serwisach z okazyjnymi zakupami aż 48%. Korzystanie z gazetek promocyjnych w różnej formie deklaruje już prawie połowa badanych (44%), a wśród zainteresowanych okazjami 79%. Z gazetek tylko w formie drukowanej korzysta tylko 38% użytkowników tego medium, pozostali używają także z gazetek online, a 30% korzysta już tylko z gazetek online. Za zakupy w sieci wciąż najchętniej płacimy przy odbiorze, ale na drugie miejsce wskoczyły już szybkie przelewy.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: AdRetail

Tagi: zakupy