DAJ CYNK

[Aktualizacja] Wyniki T-Mobile Polska za 3Q2019 - wzrost bazy klientów oraz utrzymanie niskiego poziomu odejść klientów kontraktowych

Marian Szutiak

Prawo, finanse, statystyki

T-mobile Polska wyniki za 3Q2019

Na koniec trzeciego kwartału 2019 roku T‑Mobile Polska miał 10,9 mln klientów, o 215 tysięcy więcej niż rok wcześniej. W tym samym czasie liczba klientów abonamentowych wzrosła o 281 tysięcy. Poziom odejść (CHURN) klientów kontraktowych utrzymał się na niskim poziomie 0,7%.

Coraz więcej klientów

Na koniec września tego roku T-Mobile Polska miał 10,908 mln klientów, co stanowi wzrost o 2% rok do roku. Baza klientów abonamentowych urosła w tym czasie z 7,152 do 7,434 mln. Przez rok liczba klientów na kartę spadła z 3,541 mln do 3,474 mln.

To już trzeci rok z rzędu, w którym T‑Mobile sukcesywnie buduje swoją bazę klientów. W tym czasie nasza baza klientów kontraktowych zwiększyła się o 918 tysięcy. W samym trzecim kwartale br. baza klientów abonamentowych wzrosła o 60 tysięcy, przy utrzymaniu rekordowo niskiego wskaźnika odejść CHURN na poziomie 0,7%. Dobre wyniki operacyjne są efektem konsekwentnej realizacji przyjętej strategii skupionej na najwyższej jakości sieci, usług, jak i obsługi klienta.

Od momentu wprowadzenia na rynek naszych pakietów konwergentnych Magenta 1 obejmujących pełen wachlarz usług telekomunikacyjnych dla domu oraz wyselekcjonowanej rozrywki najwyższej jakości, którą dają nam partnerstwa strategiczne z największymi dostawcami na świecie, widzimy systematyczny wzrost zainteresowania tą częścią naszej oferty. Dotychczasowe wyniki w tym obszarze pozwalają nam pozytywnie patrzeć na przyszłość rozwoju naszych usług konwergentnych.

- powiedział Andreas Maierhofer, prezes T‑Mobile Polska.

Zobacz: T-Mobile uruchomił w Krakowie wewntrzną instalację 5G
Zobacz: Happy Fridays w T-Mobile - nowa cotygodniowa akcja z prezentami

Przychód w dół, EBIDTA AL w górę

W III kwartale 2019 roku T-Mobile osiągnął przychód w wysokości 1,612 mld zł, o 4,5% mniej niż w analogicznym okresie 2018 roku. Wzrósł za to wskaźnika EBIDTA AL - o 3,4% do 423 mln zł.

Podobnie jak w poprzednich kwartałach podjęliśmy decyzję o koncentracji nie tylko na stronie przychodowej, ale także na optymalizacji kosztów, co pozwoli zwiększyć dochodowość oraz wygenerować środki na potrzeby przyszłych inwestycji.

Podjęta jeszcze pod koniec 2018 r. decyzja o ograniczeniu naszego zaangażowania w sprzedaż hurtową terminali zaowocowała lekkim spadkiem przychodów w trzecim kwartale, ale tym samym poprawiliśmy strukturę przychodów dzięki zaangażowaniu w bardziej zyskowne przedsięwzięcia biznesowe. Uzyskany w efekcie wzrost EBITDA AL jest zgodny z naszymi oczekiwaniami.

- powiedział Juraj Andras, Członek Zarządu, Dyrektor ds. Finansowych T‑Mobile Polska.

Zobacz: Wrześniowe wyniki speedtestu - mobilnie wciąż na szczycie T-Mobile i Play, liderzy stacjonarni przyspieszyli
Zobacz: T-Mobile wraca na pozycję lidera. Wrześniowy ranking RFBENCHMARK

Nowe kontakty w B2B

W obszarze B2B T-Mobile Polska zdobywał kolejnych odbiorców publicznych zarówno w obszarze usług głosowych, transmisji danych, jak i zaawansowanych produktów ICT. W tym okresie spółka podpisała umowę z Urzędem Dozoru Technicznego na świadczenie usługi transmisji danych łączami o wysokim stopniu niezawodności oraz cyberbezpieczeństwa. Została także ponownie wybrana do obsługi Centrum Obsługi Administracji Rządowej, dzięki czemu będzie obsługiwał potrzeby telekomunikacyjne 222 jednostek administracji państwowej, w tym Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Kancelarii Prezydenta RP, Sejmu oraz ministerstw. T‑Mobile dostarczył także 6 z 15 obiektów kolokacyjnych na potrzeby budowy Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej, łączącej placówki oświatowe na terenie całego kraju – najwięcej ze wszystkich dostawców usług kolokacji biorących udział w projekcie. T‑Mobile rozpoczął również budowę systemu zarządzenia transportem odpadów dla Miejskiego Zakładu Usług Komunalnych w Wałbrzychu, który do działania będzie wykorzystywał sieć Narrow Band IoT operatora.

Rozwój sieci

Nadal bardzo szybko rośnie zapotrzebowanie na usługi mobilnej transmisji danych. W porównaniu do trzeciego kwartału ubiegłego roku ilość przesłanych danych wzrosła o 50%. O 200% wzrosła ilość danych przesłanych przez klientów realizujących połączenia głosowe w sieci LTE – VoLTE, co jest efektem rosnącego portfolio telefonów obsługujących tę technologię. Obecnie już ponad 93% wszystkich danych przesyłanych jest w sieci LTE.

T‑Mobile Polska nieustannie inwestuje w rozwój sieci. W ciągu ostatnich 12 miesięcy liczba stacji bazowych oferujących agregację pasma wzrosła o 40% (8520 stacji z CA), z czego 2250 stacji obsługuje agregację wszystkich 4 pasm, na których oferowane jest LTE w magentowej sieci.

Zobacz: Wyniki Orange Polska za 3. kwartał: wyższe przychody i EBITDAaL. Przybywa klientów światłowodu i telefonii mobilnej
Zobacz: Wyniki Netii po 3Q2019 - ciąg dalszy poprawy rentowności spółki

Wyniki

Karty SIM Abonament Prepaid Łącznie
1Q15 6,784 mln 9,010 mln 15,794 mln
2Q15 6,708 mln 9,118 mln 15,827 mln
3Q15 6,640 mln 9,056 mln 15,696 mln
4Q15 6,569 mln 5,487 mln 12,056 mln
1Q16 6,518 mln 5,303 mln 11,821 mln
2Q16 6,516 mln 5,119 mln 11,635 mln
3Q16 6,541 mln 4,680 mln 11,221 mln
4Q16 6,612 mln 4,022 mln 10,634 mln
1Q17 6,696 mln 3,533 mln 10,229mln
2Q17 6,741 mln 3,510 mln 10,251 mln
3Q17 6,797 mln 3,500 mln 10,297 mln
4Q17 6,921 mln 3,533 mln 10,454 mln
1Q18 6,990 mln 3,519 mln 10,509 mln
2Q18 7,068 mln 3,541 mln 10,609 mln
3Q18 7,152 mln 3,541 mln 10,693 mln
4Q18 7,243 mln 3,544 mln 10,787 mln
1Q19 7,298 mln 3,525 mln 10,823 mln
2Q19 7,374 mln 3,495 mln 10,869 mln
3Q19 7,434 mln 3,474 mln 10,908 mln

 

  Przychód EBIDTA/EBITDA AL Marża EBIDTA/EBITDA AL
1Q15 1,602 mld zł 544,1 mln zł 34,0%
2Q15 1,574 mld zł 592,7 mln zł 37,7%
3Q15 1,638 mld zł 689 mln zł 42,1%
4Q15 1,645 mld zł 601 mln zł 36,5%
1Q16 1,649 mld zł 524,8 mln zł 31,7%
2Q16 1,499 mld zł 437 mln zł 29,2%
3Q16 1,618 mld zł 542 mln zł 33,5%
4Q16 1,687 mld zł 586,716 mln zł 34,8%
1Q17 1,572 mld zł 431 mln zł 27,5%
2Q17 1,594 mld zł 525 mln zł 32,9%
3Q17 1,600 mld zł 375 mln zł 20,3%
4Q17 1,657 mld zł 450 mln zł 27,2%
1Q18 1,567 mld zł 401 mln zł 25,6%
2Q18 1,566 mld zł 432 mln zł 27,4%
3Q18 1,688 mld zł 418 mln zł 24,8%
4Q18 1,678 mld zł 411 mln zł 24,6%
1Q19 1,496 mld zł 473/393 mln zł 31,6/26,4%
2Q19 1,565 mld zł 505/427 mln zł 32,2/27,3%
3Q19 1,612 mld zł 501/423 mln zł 31,1/26,3%

 

Minuty na klienta Abonament Łączny
1Q15 299 150
2Q15 311 154
3Q15 313 154
4Q15 322 172
1Q16 325 204
2Q16 334 213
3Q16 327 215
4Q16 338 232
1Q17 340 246
2Q17 330 248
3Q17 340 258
4Q17 356 269
1Q18 344 260
2Q18 333 253
3Q18 327 248
4Q18 323 245
1Q19 337 255
2Q19 - -
3Q19 - -

 

Przychód na klienta Abonament Prepaid Łączny Procent przychodu
z usług niegłosowych
1Q15 46 zł 8 zł 21 zł 39%
2Q15 45 zł 8 zł 24,5 zł 39%
3Q15 46 zł 8 zł 25 zł 39%
4Q15 42,7 zł 8,5 zł 26 zł 40%
1Q16 43,64 zł 8,73 zł 30,55 zł 39%
2Q16 39,33 zł 8,74 zł 26,22 zł 46%
3Q16 43,38 zł 8,68 zł 30,37 zł 42%
4Q16 47,10 zł 8,56 zł 34,26 zł 42%
1Q17 42,10 zł 8,42 zł 29,47 zł 47%
2Q17 42,56 zł 12,76 zł 29,79 zł 48%
3Q17 39,04 zł 13,01 zł 30,37 zł 48%
4Q17 42,60 zł 12,78 zł 29,82 zł 50%
1Q18 37,62 zł 12,54zł 29,26 zł -
2Q18 39,25 zł 13,08zł 30,53 zł -
3Q18 43,06 zł 12,92 zł 34,45 zł -
4Q18 43,32 zł 12,99 zł 30,32 zł -
1Q19 38,72 zł 12,91 zł 30,11 zł -
2Q19 38,52 zł 12,84 zł 29,96 zł -
3Q19 38,87 zł 12,96 zł 30,23 zł -
 

Aktualizacja

Nieco więcej dowiedzieliśmy się podczas konferencji T-Mobile Polska, podczas której przedstawiono kwartalne wyniki magentowego operatora. Okazuje się, że spółka szuka oszczędności poprzez automatyzację procesów. T-Mobile chce zachęcić klientów do korzystania z serwisów samoobsługowych oraz zredukować do końca tego roku o prawie 300 osób liczbę pracowników.

W planach jest budowa nowego data center przy ul Szlacheckiej w Warszawie. Operator ma już pozwolenie na budowę. Obecnie T-Mobile Polska ma 4 tego typu placówki, ale będą też budowane kolejne. T-Mobile chce oferować swoim klientom serwisy streamingowe i telewizję OTT, ale nie planuje stworzenia własnej telewizji w formule serwisu VOD.

5G według magentowego operatora jest wtedy, kiedy mamy częstotliwości, a klient może na telefonie 5G z nich skorzystać. 5G ready to nie 5G - tu oczywisty przytyk do kampanii reklamowej sieci Play. T-Mobile liczy na szybkie zmiany norm PEM, bo bez tego nie będzie 5G. Start aukcji 5G spodziewany jest w grudniu tego roku lub w styczniu przyszłego.

Zobacz: Podwyższenie norm PEM w Polsce - w przyszłym tygodniu ruszą konsultacje
Zobacz: Wyższe normy PEM? Nie uwierzę póki nie zobaczę

Jeśli chodzi o podpisane niedawno memorandum w sprawie jednego operatora dla częstotliwości 700 MHz, to wg T-Mobile Polska nie wiadomo, kiedy ten zakres będzie w ogóle dostępny. To może być rok, ale równie dobrze 2-3 lata lub dłużej. T-Mobile nie chciał się podzielić tym, co powiedzieli jego przedstawiciele podczas zamkniętych konsultacji w UKE.

Zobacz: Będzie krajowy operator 5G. Memorandum nie podpisał tylko Play
Zobacz: Krajowy plan działania w sprawie pasma 700 MHz nie napawa optymizmem

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: T-Mobile