DAJ CYNK

[Aktualizacja] Telefon na kartę a zwrot środków po minięciu ważności konta - UOKiK wydał pierwszą decyzję

Marian Szutiak

Prawo, finanse, statystyki

SIM, telefon na kartę a zwrot środków

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów od ponad 3 lat sprawdza, czy operatorzy komórkowi oddają konsumentom niewykorzystane pieniądze, gdy minie okres ważności konta na kartę. Zgodnie z pierwszą wydaną w tej sprawie decyzją Polkomtel ma zapłacić 20 mln zł kary.

UOKiK od wrześniu 2016 roku prowadzi postępowania przeciwko czterem największym operatorom komórkowym w Polsce, spółkom Orange Polska, P4 (operator sieci Play), Polkomtel (operator sieci Plus) oraz T-Mobile Polska. Wątpliwości urzędu budziło to, że brak kolejnego doładowania telefonu na kartę oznaczał przepadanie niewykorzystanych środków na koncie, na co skarżyli się konsumenci.

Zobacz: UOKiK ostrzega przed sklepami Bestcena i Dragonist: najem zamiast sprzedaży
Zobacz: UOKiK nałożył wysoką karę na operatora sieci Plus. Tym razem poszło o opłaty za streaming wideo

Pierwsze postępowanie właśnie się zakończyło, o czym poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w swoim komunikacie. Dotyczy ono operatora sieci Plus.

- Uznałem, że Polkomtel naruszył zbiorowe interesy konsumentów, dlatego nałożyłem na przedsiębiorstwo karę ponad 20 mln zł. Liczyliśmy, że operator wystąpi z propozycją wydania decyzji zobowiązującej, pomimo długiego czasu trwania postępowania tak się nie stało. Co więcej - praktyka nadal trwa.

- powiedział Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

UOKiK zwraca uwagę, że zgodnie z regulaminem Polkomtelu, jeżeli na przykład ktoś posiada tak zwaną Taryfę elastyczną na kartę, to po doładowaniu za 50 zł będzie mógł przez 90 dni wykonywać połączenia. Gdy nie wykorzysta wszystkich środków i nie doładuje ponownie karty, to one przepadają. Jedynym sposobem na odzyskanie pieniędzy jest złożenie reklamacji – wpływają one jednak na konto abonenckie, a nie są wypłacane w gotówce. Ta możliwość nie dotyczy jednak osób, które już nie korzystają z usług tego operatora. Tym samym, według urzędu, Polkomtel utrudnia zmianę firmy telekomunikacyjnej.

- Na rynku usług telekomunikacyjnych panuje duża konkurencja, więc konsument powinien móc swobodnie wybierać najlepsze dla siebie oferty prepaid. Tak się jednak nie dzieje bowiem konsument jest zmuszony do wykupywania doładowań tylko od jednego operatora z obawy przed utratą zgromadzonych na karcie środków pieniężnych. To operator dysponuje środkami swoich klientów i powinien je zwrócić na wniosek konsumenta automatycznie tak, jak się to odbywa na innych, europejskich rynkach.

- dodał prezes UOKiK

W takich państwach jak Niemcy, Austria, Węgry, Chorwacja czy Hiszpania, zwrot niewykorzystanych środków jest powszechną praktyką.

Kara za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów wyniosła 20 433 226 zł. Polkomtel ma również zaniechać tej praktyki i opublikować rozstrzygnięcie urzędu na swojej stronie internetowej.

UOKiK zachęca konsumentów do składania reklamacji – każdy może się powołać na decyzję urzędu i żądać zwrotu niewykorzystanych środków.

Zobacz: Plus to najczęściej wybierana sieć w Polsce - nowa kampania reklamowa
Zobacz: Plus też wyłączy internetową bramkę SMS

Aktualizacja:

Otrzymaliśmy komentarz spółki Polkomtel w sprawie kary nałożonej przez UOKiK na operatora sieci Plus:

Na obecnym etapie Polkomtel nie zgadza się z decyzją UOKiK i uważa ją za pozbawioną podstaw prawnych. Na pewno odwołamy się do sądu i do czasu ostatecznego i prawomocnego wyroku, decyzja UOKiK pozostaje nieprawomocna, w związku z czym nie może być podstawą do żądania zwrotu środków.

Obecnie nie ma regulacji, które wyróżniałyby usługi telekomunikacyjne od innych, szeroko stosowanych w polskiej gospodarce usług przedpłaconych (bony, talony, opłaty za parkowanie - np. wykupujemy opłatę za parkowanie z góry na 60 minut i jeśli parkujemy tylko 50 minut, to nie przysługuje nam zwrot opłaty za pozostałe 10 minut itd.).

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: UOKiK