DAJ CYNK

Vectra podwyższała ceny wbrew umowom, UOKiK postawił zarzuty

Mieszko Zagańczyk

Prawo, finanse, statystyki

Vectra podwyższała ceny wbrew umowom, UOKiK postawił zarzuty

Vectra jednostronnie wprowadziła klauzulę umożliwiającą podwyższenie opłaty za internet i telewizję, wbrew umowom zwartym z klientami. Na tej podstawie zwiększała ceny za usługi. Zbadał to UOKiK i postawił spółce zarzuty.

UOKiK wszczął kolejne postępowanie dotyczące jednostronnych zmian umów w trakcie ich trwania. Tym razem dotyczy ono praktyk operatora telewizji kablowej Vectra

Abonenci Vectry dostali listy informujące o jednostronnym dodaniu do umowy postanowienia, na podstawie którego operator może podnosić wysokość abonamentu raz w roku. Dotychczasowe warunki umowne nie przewidywały uprawnienia firmy do wprowadzenia tego rodzaju zapisów. 

Już na tym etapie UOKiK wystąpił do Vectry z tzw. wezwaniem miękkim, w którym wezwał do wycofania się z dopiero mających wejść w życie zmian, co pozwoliłoby spółce uniknąć postępowania administracyjnego. Vectra jednak zignorowała wystąpienie miękkie.

Następnie, po kilku miesiącach klienci otrzymali informację, że ich abonament miesięczny wzrósł o 5 zł, mimo że pierwotne warunki umowne nie pozwalały na takie działanie operatora. W konsekwencji klienci, którzy nie wypowiedzieli umowy, zostali zmuszeni przez przedsiębiorcę do płacenia rocznie 60 zł więcej za usługi telekomunikacyjne.

W podejmowanych przez nas na rynku interwencjach wielokrotnie wskazywaliśmy, że zmiana istotnych warunków trwającej umowy, a do takich bez wątpienia zalicza się cenę usługi, może nastąpić tylko wówczas, gdy umowa to wyraźnie przewiduje. Temu służą właśnie klauzule modyfikacyjne, dzięki którym konsument zawierając umowę dysponuje informacją w jakich konkretnie sytuacjach może wystąpić modyfikacja warunków świadczonej usługi, w tym jej ceny. Nie można jednak takich postanowień wprowadzać jednostronnie, to jest z pozycji silniejszej strony jaką jest przedsiębiorca

 – wyjaśnia Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. 

Postępowanie wobec Vectry w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów może zakończyć się nałożeniem na spółkę kary do 10 proc. obrotu, nakazem zaniechania praktyki i usunięciem jej skutków.

AKTUALIZACJA:

Po postawieniu zarzutów przez UOKiK Vectra wystosowała swoje stanowisko. Operator tłumaczy, że do decyzji o zmianie warunków umów z klientami zmusiły go zewnętrzne, niezależne okoliczności. Więcej szczegółów tu:

Zobacz: Vinted wyłudza dane osobowe i naciąga użytkowników? Te zarzuty sprawdzi UOKiK
Zobacz: Glovo i Uber Eats źle rozliczają zamówienia? Sprawdzi to UOKiK

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: KoolShooters z Pexels

Źródło tekstu: UOKiK