DAJ CYNK

Vectra ukarana. Musi oddać klientom pieniądze za podwyżki

Mieszko Zagańczyk

Prawo, finanse, statystyki

Vectra ukarana. Musi oddać klientom pieniądze za podwyżki

Vectra ponownie znalazła się na celowniku UOKiK. Operator został ukarany przez urząd milionową karą za zmianę trwających umów, a następnie bezprawne podwyższanie opłat za internet i telewizję.

To już kolejna sprawa dotycząca tego operatora. UOKiK informował o postępowaniu dotyczącym Vectry w grudniu – wtedy chodziło o zakup spółki Multimedia Polska. Dziś jednak urząd poinformował o rozstrzygnięciu w całkiem innej sprawie

Zobacz: Vectra zagrożona karą. Chodzi o przejęcie konkurencji (aktualizacja)

UOKiK zarzuca operatorowi, że bez podstawy prawnej zmieniał zapisy umowy na czas nieokreślony, a następnie bezprawnie podwyższał opłaty za internet i telewizję.

O co dokładnie chodzi? Vectra w latach 2019 - 2020 jednostronnie, bez wymaganej podstawy prawnej, informowała klientów o dodaniu klauzuli modyfikacyjnej do trwających już kontraktów. Co ważne, w umowach nie było wcześniej takiej klauzuli, a jej dodanie zmieniało ogólne warunki korzystania z usług

Jak wyjaśnia UOKiK, na podstawie tej bezprawnie wprowadzonej klauzuli modyfikacyjnej Vectra przez kolejne lata sugerowała klientom jednostronne podwyższenie o 5 złotych miesięcznie opłaty abonamentowe za każdą z usług telekomunikacyjnych – telewizji lub dostępu do internetu. Oznaczało to podwyżki 60 zł lub 120 zł w skali roku

Operator wyznaczył im przy tym termin, w którym mogli nie zgodzić się na zmiany i wypowiedzieć świadczone usługi. Jeśli tego nie zrobili, Vectra pobierała ustalone jednostronnie podwyższone opłaty.

Zarzuty w tej sprawie UOKiK postawił Vectrze w listopadzie 2021 r. Teraz zapadłą decyzja. Prezes urzędu uznał, że zarówno klauzula modyfikacyjna, jak i późniejsze podwyżki opłat abonamentowych były wprowadzane bez podstawy prawnej, co wprowadzało konsumentów w błąd. Zarówno te działania, jak i następne pobieranie opłat abonamentowych w zwiększonej wysokości stanowią praktykę, która narusza zbiorowe interesy konsumentów

Na Vectrę została nałożona kara ponad 22 mln zł (22 231 676 zł), nakaz zaniechania praktyki i usunięcia jej skutków. Po uprawomocnieniu decyzji operator będzie miał obowiązek zwrotu kwestionowanych opłat abonamentowych klientom. Vectra musi też poinformować ich o przysługującym im prawie do rekompensaty.

UOKiK wyjaśnia, że jeżeli umowy nie zawierają prawidłowej klauzuli modyfikacyjnej, a operator planuje wprowadzić zmiany do umów na czas niekreślony, może zostać zawarte porozumienie między stronami na partnerskich zasadach, w ramach pełnej dobrowolności, bez konieczności wypowiadania umowy.  

Taka sytuacja w przypadku Vectry nie miała jednak miejsca, a operator wykorzystał swoją mocniejszą pozycję i arbitralnie narzucił klientom najpierw samą klauzulę modyfikacyjną, a potem podwyżkę opłat abonamentowych.

UOKiK przypomina, że operatorzy, podobnie jak inni przedsiębiorcy, nie mogą dowolnie zmieniać zawartych umów. Urząd prowadzi obecnie postępowania wyjaśniające w sprawie Orange Polska, P4 i T- Mobile Polska. Chodzi o klauzule inflacyjne, wprowadzane od kilku miesięcy przez telekomy.

Zobacz: UOKiK prześwietla sklepy internetowe. Chodzi o Omnibusa
Zobacz: MediaMarkt ukarany. Chodzi o zakupy na raty

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Shutterstock, UOKiK

Źródło tekstu: UOKiK