DAJ CYNK

Wyniki Play za 2021. Co przyniósł rok w Grupie iliad?

Mieszko Zagańczyk

Prawo, finanse, statystyki

Wyniki Play za 2021 rok. Co przyniósł rok w Grupie iliad?

Grupa iliad, do której należy Play, opublikowała wyniki finansowe za 2021 rok. Wynika z nich, że fioletowy operator osiągnął wzrost przychodów z usług o 6,4%, wzrost wskaźnika EBITDAaL o 31% oraz liczby aktywnych klientów mobilnych o 2% (+181 tysięcy).

Zdaniem operatora, wyniki finansowe potwierdzają jego wysoką pozycję na konkurencyjnym i nasyconym rynku telefonii komórkowej w Polsce.

Kluczowe wskaźniki Play za 2021 rok w porównaniu do 2020 roku to:

  • wzrost o 6,4% r/r przychodów z usług oraz wzrost o 2% r/r przychodów do wysokości 7,3 mld zł,
  • powiększenie bazy aktywnych klientów o 323 tysiące, wzrost o 3% r/r, z czego 69% stanowili aktywni mobilni klienci kontraktowi,
  • całkowita baza raportowanych klientów mobilnych (z wyłączeniem kart M2M) osiągnęła 15,7 mln (+3% r/r),
  • całkowita baza aktywnych klientów osiągnęła 12,4 mln (+3% r/r),
  • liczba aktywnych klientów mobilnych osiągnęła 12,1 mln (+3% r/r),
  • wzrost o 112% r/r liczby klientów usług dla domu (Play NOW TV i internetu stacjonarnego) do 267 tysięcy (ponad dwukrotny wzrost w stosunku do końca 2020 r.),
  • wzrost wskaźnika EBITDAaL o 31% r/r do 3,13 mld zł,
  • średni przychód na użytkownika (ARPU) w czwartym kwartale 2021 wynosił 28,1 zł.

Wyniki Play za 2021 rok

Po zgodzie Komisji Europejskiej uzyskanej 10 marca spółka obecnie przygotowuje się do sfinalizowania transakcji nabycia UPC Polska, do czego dojdzie najprawdopodbniej 1 kwietnia.  

Jesteśmy dumni z naszych osiągnięć w pierwszym roku po dołączeniu do Grupy iliad. Skutecznie realizujemy naszą strategię, przekraczając wszystkie założone cele biznesowe i finansowe. W ubiegłym roku rozpoczęliśmy proces nabycia UPC Polska, co pozwoli nam na stworzenie zupełnie nowej jakości, dzięki połączeniu najlepszych usług mobilnych, stacjonarnych i telewizyjnych na polskim rynku telekomunikacyjnym

– powiedział Jean Marc Harion, Prezes Zarządu P4.

Po przejęciu UPC operator zamierza utrzymać markę na rynku i nie będzie rebrandingu do Play. Jak wyjaśnił Jean Marc Harion, marka UPC jest dobrze znana i kojarzona wśród polskich klientów. Pasuje też do wizji usług, które po fuzji ma zaoferować iliad, czyli szybkiego internetu stacjonarnego.

Na razie utrzymana też zostanie współpraca z Vectrą, chociaż w przyszłości będzie ona traciła na znaczeniu. Wraz z przejęciem UPC operator wprowadzi nowe usługi konwergentne i wokół nich będą się też koncentrowały działania marketingowe, w tym promocje skierowane do klientów. 

Wyniki Play za 2021 rok

W rocznym podsumowaniu Grupy iIiad znalazły się też informacje o rozwoju sieci Play. Na koniec 2021 r. operator miał 9767 aktywnych stacji bazowych, z czego w ciągu roku uruchomił 967, co oznacza wzrost o 11% r/r.

Zapewniło to wskaźnik pokrycia własnej sieci 99,7% populacji Polski siecią w standardach 2G/3G oraz 99,4% i 94,1% w standardach 4G LTE i 4G LTE Ultra

Zasięg sieci 2G/3G/4G Play jest uzupełniany przez usługi roamingu krajowego na podstawie umowy z Orange Polska, która została przedłużona do 2025 roku. W 2021 r. Play zakończył podobną umowę z T-Mobile, a dwa lata wcześniej z Plusem.

31 marca 2021 roku Grupa iliad sfinalizowała z hiszpańskim operatorem Cellnex sprzedaż 60% udziałów w On Tower Poland, spółce zarządzającej pasywną infrastrukturą telefonii komórkowej w Polsce. Dzięki tej transakcji Grupa iliad zyskała 0,8 miliarda euro przychodu. Operator przekonuje, że umowa z Cellnexex daje wzmocnienie inwestycyjne, które pozwoli Playowi wdrożenie i zakup częstotliwości 5G, zagęszczenie istniejącej sieci mobilnej oraz umocnienie się na rynku usług stacjonarnych. Skutkiem umowy ma być także realizowana przez iliad wraz Cellnex budowa w Polsce 1500 nowych stacji bazowych.

Zobacz: Play ma 15 lat – świętowania nie będzie
Zobacz: Play ma zielone światło na zakup UPC Polska

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Shutterstock

Źródło tekstu: Play