DAJ CYNK

ZPP ostrzega: Pseudo 5G i dostęp światłowodowy żerują na braku świadomości konsumentów

Sebastian Górski

Prawo, finanse, statystyki

Przy okazji niedawnych obchodów Światowego Dnia Konsumenta do tematu rzetelnej komunikacji marketingowej odniósł się Związek Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP). Niestety ostatnio nie jest z tym tematem najlepiej.

W opinii przedstawicieli ZPP, komunikacja marketingowa wprowadzająca klientów w błąd niesie ze sobą sporo zagrożeń. Jako jeden z przykładów podaje reklamowany przez operatorów internet światłowodowy, który w niektórych przypadkach nie ma z nim zbyt wiele wspólnego. Spór o to toczą ze sobą UPC i Orange. Na problem szczególną uwagę zwróciła ostatnio Europejska Rada FTTH (Fibre to the Home Council Europe).

Zobacz: 5G Ready w Play - pytania, odpowiedzi i ciekawostki oraz mistrzowski komentarz prezesa Orange

Reklamy operatorów prezentujące tzw. "światłowód do domu" (fiber-to-the-home) w opinii FTTH Council Europe wykorzystują niską świadomość konsumentów. Jak czytamy w komunikacie ZPP:

Taka nieuczciwa praktyka operatorów nie tylko może psuć rynek i odbijać się na jakości oferowanych usług, ale także wpłynąć negatywnie na poziom i zasięg inwestycji... W Polsce jest to o tyle istotne, że jesteśmy jako kraj jednym z największych placów budowy infrastruktury szerokopasmowej, także w przededniu wdrożenia 5G... Rządowe strategie z kolei uzależniają rozwój nowoczesnej gospodarki cyfrowej 4.0 od skoku cywilizacyjnego w zakresie inwestycji w infrastrukturę szerokopasmowego internetu.

Zobacz: Rzecznik Orange uderza w Światłowód UPC. UPC nie doprowadza światłowodu do domu klienta

Grono ekspertów ZPP zamierza bacznie przyglądać się sprawie, a w ich opinii instytucje odpowiedzialne za cyfryzację i technologię, a także organizacje konsumenckie powinny prowadzić monitoring przejrzystości informacji kierowanej do konsumentów. Przy okazji w domyśle dostaje się też "5G Ready" od Play. Jak zauważa ZPP:

Szybkim zmianom technologicznym jak i szerokim inwestycjom towarzyszy w sposób naturalny wyścig marketingowy. Klientom nietrudno spotkać oferty powołujące się na "dostęp światłowodowy" czy quasi 5G. Jak jednak chronić konsumenta przed nieuczciwymi informacjami, jak odróżniać prawdę od fałszu; podróbkę od oryginału? Państwa stosują różne modele, niektóre wprowadzają do porządku prawnego definicje technologii, wskutek czego takie "podróbki" są z mocy prawa zwalczane. Dużą rolę mogą odegrać też kampanie informacyjne i edukacja konsumencka.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Play

Źródło tekstu: ZPP