DAJ CYNK

Życie bez telefonu? Dla młodych Polaków to niemożliwe

Marian Szutiak

Prawo, finanse, statystyki

Życie bez telefonu? Dla młodych Polaków to niemożliwe

Dzień bez smartfonu to niecodzienne doświadczenie dla młodych Polaków. Z raportu firmy Future Mind wynika, że 87% osób w wieku 15-20 lat patrzy w telefon nawet do 10 godzin dziennie, a co dziesiąty młody Polak byłby w stanie funkcjonować bez tego narzędzia maksymalnie przez godzinę.

Życie bez smartfonu – czy to w ogóle możliwe?

Korzystanie z telefonu komórkowego jest dla młodych ludzi sposobem na odnajdywanie się w bardzo dynamicznie zmieniającym świecie, w którym niestabilność gospodarcza, kryzys klimatyczny, pandemia czy wojna są realnymi problemami, a nie abstrakcyjnymi konceptami, o których można poczytać w książkach fabularnych.

Telefon jest obecnie czymś więcej, niż jedynie narzędziem komunikacji. Dla młodych ludzi jest to centrum zarządzania ich światem. Sięganie po smartfon w niemal każdej sytuacji staje się odruchem bezwarunkowym. Potwierdzają to wyniki raportu Future Mind, zgodnie z którymi tylko 4% młodych ludzi w wieku 15-20 lat poświęca swojemu smartfonowi mniej niż 1 godzinę dziennie.  W przypadku starszych użytkowników procent ten wzrasta. Osoby w grupie wiekowej 21-25 lat, które korzystają z telefonu krócej niż godzinę na dobę, stanowią 8%, natomiast te w wieku 26-30 lat – 12%, a w grupie 31 do 35 lat jest to już co szósty badany.

Młodzi ludzie w znakomitej większości nie pamiętają czasów sprzed “ery smartfonu” i spędzają życie wpatrzeni w ekran telefonu. Może to prowadzić do wniosku, że współcześnie mamy do czynienia z pokoleniem “mobile zombie”. Warto jednak pamiętać, że telefon to potężne narzędzie, które nie służy jedynie do konsumpcji prostych i niekoniecznie wartościowych treści. Smartfon to dla młodzieży także środek komunikacji ze znajomymi, czytnik magazynów i książek, wsparcie w nauce, a także narzędzie zakupowe.

Aż 82% młodych realizuje tą drogą zakupy na platformach streamingowych, a 76% kupuje bilety do kina i teatru. Dodatkowo nasze badanie pokazuje, że dla młodych smartfon to sposób na radzenie sobie z konsekwencjami obecnej sytuacji gospodarczej w Polsce, na przykład poprzez korzystanie z aplikacji mobilnych oferujących promocje. Nic więc dziwnego, że urządzenia mobilne zajmują centralne miejsce w życiu młodych Polek i Polaków, a funkcjonowanie bez nich stanowi duże wyzwanie.

Dodatkowo młodzi to grupa wyczulona na kwestie wartości. To pokolenie, które nie tylko zwraca uwagę na to jakie wartości stoją za markami, w których kupują, ale także szczególnie wyraźnie mówi o tym, że bardzo ważne jest dla nich inwestowanie w naukę i rozwój (81%), walka o prawa zwierząt (72 proc.) czy kwestie klimatyczne (71%). Nie jest to więc pokolenie “mobile zombie”, a bardzo świadoma grupa, która po prostu korzysta z narzędzia ułatwiającego realizację potrzeb.

– powiedziała Izabela Franke, Head of Advisory Future Mind

Młodzi świadomymi klientami phygital

Wyniki raportu "Młodzi vs. Mobile. Wpatrzeni w ekran, czyli o młodych Polakach i technologii mobilnej" pokazują również ciekawy zarys młodego konsumenta. Ankietowani Polacy bardzo sprawnie łączą ze sobą różne kanały zakupowe. Aż 80% użytkowników w wieku 15-20 lat korzysta ze smartfonu podczas zakupów stacjonarnych. 65% z tej samej grupy używa aplikacji będąc w sklepie stacjonarnym w celu wykorzystania zniżek, rabatów i punktów w niej dostępnych.

Co ciekawe, ta sama grupa, która deklaratywnie nieszczególnie dba o swoje dane (59% zachowuje tylko podstawową ostrożność), najczęściej nie zechce przekazać swoich danych w zamian za zniżkę na zakupy (28%).

Młodzi użytkownicy smartfonów podchodzą do kwestii konsumpcji coraz bardziej świadomie, nie tylko w kwestii ochrony danych. Średnio 42% badanych ze wszystkich grup wiekowych zwraca uwagę na to, jakie wartości reprezentuje marka, której produkt zamierzają nabyć. Jeśli chodzi o sam design aplikacji, dla młodych ważna jest jej intuicyjność i czytelność. Średnio co 4 ankietowany wskazuje, że niechętnie korzysta z aplikacji, które tych dwóch warunków nie spełniają.

Smartfony zdominowały wiele aspektów życia najmłodszych - edukację, pracę, rozrywkę. To, co naprawdę powinno niepokoić to fakt, że najmłodsi mają bardzo niską świadomość tego, w jaki sposób chronić swoje dane w Internecie i jak ważne jest świadome zarządzanie tym aspektem życia. Młodzież oczekuje, że dostawcy oprogramowania i właściciele aplikacji zadbają o bezpieczeństwo ich danych. Jestem przekonana, że w świecie, w którym dane są najcenniejszym zasobem dla firm, potrzebna jest dyskusja o społecznej odpowiedzialności biznesu w tym obszarze. Nie tylko o fizycznym zabezpieczeniu pozyskanych informacji, ale także o zakresie zbieranych danych na temat najmłodszych, i etycznym ich wykorzystaniu tak, aby dobro dzieci było zawsze istotniejsze niż jakiekolwiek cele komercyjne.

– wyjaśniła Izabela Franke

Nowy trend – escaping

Pomimo wszechobecności smartfonów, nadal istnieje potrzeba odcięcia się od cyfrowego świata, do czego ma rokrocznie zachęcać Światowy Dzień bez Telefonu Komórkowego (15 lipca 2023). W kontekście tego wydarzenia, warto wspomnieć o coraz bardziej popularnym trendzie "escaping’u". Polega on na świadomym ograniczaniu korzystania z wirtualnej rzeczywistości na pewien czas. W skali światowej przybiera on różne postaci, od radykalnego pozostawienia telefonu w domu i spędzenia bez niego kilku godzin, aż po modele telefonów „vintage”, czy też aplikacje oferujące ćwiczenia medytacyjne oraz wyciszające, które umożliwiają zadbanie o swoje zdrowie psychiczne.

Globalny trend escaping, który występuje w różnych formach i społecznościach, to dla młodych osób sposób radzenia sobie z osaczającą ich cyberrzeczywistością. Naturalnie, osoby spędzające z telefonem 10 godzin dziennie, mogłyby napotkać pewne trudności z wytrzymaniem bez niego przez dłuższy czas. Jednakże, według naszego raportu, w każdej badanej grupie wiekowej ponad jedna trzecia ankietowanych deklaruje, że wytrzymałaby bez smartfonu pół dnia. Taki okres daje pewien potencjał właśnie do escapingu – czy to w formie pozostawienia telefonu w domu i spotkania ze znajomymi, rozwijania zainteresowań, czy uprawiania sportu. Możliwości jest wiele, a Światowy Dzień bez Telefonu Komórkowego, tym bardziej zachęca do podjęcia takiego wyzwania.

– dodała Maria Gordiyenko, Senior Digital Strategist Future Mind

Zobacz: Plus znowu najszybszy. Czerwcowy ranking szybkości Internetu w Polsce
Zobacz: Honor Watch 4 wkracza z dużym ekranem AMOLED, GPS i Dual eSIM

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Shutterstock

Źródło tekstu: Future Mind