DAJ CYNK

Hulajnogi elektryczne są szkodliwe dla środowiska? Lime broni się przed zarzutami

Mieszko Zagańczyk

Sprzęt

Krytycy pojazdów elektrycznych twierdzą, że są one tak samo, a może nawet bardziej szkodowe dla środowiska niż pojazdy spalinowe. Dotyczy to także e-hulajnóg, którym wytykany jest krótki cykl życia i to, że przyczyniają się do wzrostu zaśmiecenia. Do tych zarzutów odniosła się firma Lime.

Zobacz: Elektryczne hulajnogi w ryzach. Obejmą je nowe przepisy
Zobacz: E-hulajnogi zaleją polskie miasta, będą ich tysiące

Hulajnogi elektryczne zyskały w ostatnim czasie ogromną popularność, ale poddawane są też równie wielkiej krytyce. Mieszkańcy miast narzekają na rozpędzonych użytkowników tych pojazdów, zagrażających bezpieczeństwu przechodniów, a także bałagan, jaki powodują porzucone w przypadkowych miejscach hulajnogi. Osobny problem to niska trwałość tego sprzętu i trudności z jego recyklingiem. 

Zobacz: Hulajnogi Lime w aplikacji Ubera
Zobacz: Mapy Google pokażą hulajnogi Lime w pobliżu. Skorzystają mieszkańcy Poznania, Wrocławia i Warszawy

97 procent elementów hulajnogi ulega recyklingowi - mówi Lime

Do tych zarzutów odniósł się jeden z większych operatorów e-hulajnóg, firma Lime. Operator twierdzi, że najnowszy model hulajnóg Lime - obecny na warszawskich ulicach - charakteryzuje się ponad rocznym okresem żywotności, czyli znacznie dłuższym niż w funkcjonujący w powszechnej opinii. Ma to być zasługa zastosowania bardziej wytrzymałych materiałów. Nową generację hulajnóg (tzw. generation 3) wykonano ze stopu aluminium odporniejszego na uszkodzenia, co wydłuża cykl ich życia.

Jak wyjaśnia Lime, aby dodatkowo wydłużyć okres użytkowania hulajnóg, operator wprowadził na rynek urządzenia o modułowej konstrukcji, ułatwiającej proces naprawy i ponowne użycie części w przypadku uszkodzenia. Rozwiązanie to ma sprawiać, że ponad 30 procent części hulajnogi jest wykorzystywane ponownie do naprawy innych egzemplarzy. W przypadku braku możliwości powtórnego wykorzystania 97 procent elementów hulajnogi ulega recyklingowi. Zdaniem Lime spełnia to międzynarodowe standardy i znacznie przekracza normy zakładane przez Unię Europejską.

Niestety, Lime nie ujawniło, jaki jest cykl życiu akumulatorów w e-hulajnogach i w jakim stopniu podlegają recyklingowi. To właśnie ten element wyposażenia pojazdów elektrycznych uznawany jest za najbardziej szkodliwy dla środowiska. 

Zobacz: E-hulajnogi trzeba ucywilizować. Konsultacje projektu ustawy o urządzeniach transportu osobistego (UTO)

Według wyliczeń Lime, w skali świata skorzystanie z pojazdów operatora zapobiegło emisji ponad 9 tysięcy ton dwutlenku węgla do atmosfery. Przejazdy przy wykorzystaniu aplikacji Lime pozwoliły też na zaoszczędzenie około 4,5 miliona litrów paliwa. Podobny efekt można byłoby uzyskać, usuwając z dróg ok. 1900 samochodów osobowych w skali roku.

Lime wylicza również, że osoby korzystające z pojazdów firmy w Polsce dotychczas zapobiegły emisji blisko 76 ton dwutlenku węgla i zaoszczędziły ok. 438 tys. litrów paliwa.

Zobacz: hive wprowadza e-hulajnogi do Krakowa i Poznania
Zobacz: Hulajnogi elektryczne jeżdżą za szybko! Minister infrastruktury chce ograniczyć ich prędkość
Zobacz: take&drive 2.0 - komunikacja miejska, carsharing, skutery, rowery i hulajnogi w jednej aplikacji

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News