DAJ CYNK

Tak Netia radzi sobie z usuwaniem skutków dewastacji sieci

Marian Szutiak

Sprzęt

Netia monitoring OTDR usuwanie skutków dewastacji sieci

Odwiecznym problemem operatorów telekomunikacyjnych jest dewastacja ich sieci. Na ogół znalezienie miejsca awarii trwa tyle samo, co jej usuwanie. Z tego powodu Netia zdecydowała się na wdrożenie systemu monitoringu OTDR, który wskazuje miejsce uszkodzenia tuż po zdarzeniu.

Netia wykorzystuje sztuczną inteligencję w tak zwanej „samonaprawiającej się sieci DWDM GMPLS”, do utrzymywania ciągłości transmisji danych w przypadku uszkodzenia danej relacji światłowodowej. Niezależnie od tego, czy dewastacja sieci ma wpływ na ciągłość transmisji danych, czy nie, uszkodzone włókna trzeba jak najszybciej naprawić. Aby tego dokonać, trzeba zlokalizować miejsce awarii, co przy wykorzystaniu standardowych narzędzi trwa nawet kilka godzin.

Zobacz: Netia wprowadza do oferty internet z gniazdka PLC, wzmacniacz Wi-Fi, urządzenia mesh...
Zobacz: Nexera nawiązała współpracę z Netią. Z sieci światłowodowej operatora hurtowego skorzysta cała Grupa Polsat

Z tego powodu w sieci DWDM GMPLS operator sukcesywnie wdraża automatyczne monitorowanie podkładowych włókien światłowodowych za pomocą technologii Optical Time Domain Reflectometry (OTDR). Obecnie monitoringiem OTDR, w którym wykorzystuje się sprzęt i systemy nadzorów firmy Nokia, objętych zostało kilkadziesiąt najistotniejszych lub najbardziej narażonych na dewastację relacji, a w planach są kolejne. Innowacyjność zastosowanego przez Netię rozwiązania polega na zintegrowaniu modułów pomiarowych bezpośrednio z systemem transmisyjnym. Technicznie w węzłach DWDM GMPLS Grupy Netia instalowane są moduły pomiarowe generujące prążek pomiarowy (w paśmie oddalonym od tych, przenoszących dane), który w zależności od architektury węzła, dołączany jest poprzez karty wzmacniaczy (wbudowany spliter – bezprzerwowa rozbudowa) lub poprzez dedykowane splitery, do traktu światłowodowego. Pomiar wykonywany jest automatycznie w chwili wystąpienia awarii lub manualnie, „na żądanie”.

– Dzięki OTDR nie ma konieczności wyjazdu z przenośnym urządzeniem pomiarowym do węzła zgłaszającego problem. Grupa światłowodowa udaje się bezpośrednio w miejsce, w którym najprawdopodobniej wystąpiło uszkodzenie. Tym samym OTDR skraca istotnie czas zlokalizowania uszkodzenia i wysłania na miejsce awarii grupy światłowodowej (szacunkowo o ok. 2 godziny, ale czas ten zależy od wielu czynników).

– powiedział Tomasz Radziszewski, Kierownik Zespołu Transmisji i Dostępu, Netia

Dla najbardziej awaryjnych traktów Netia wykonuje pomiary OTDR obustronnie, aby jak najdokładniej określić miejsce wystąpienia awarii. Pomiary w tej formie umożliwiają obejście ograniczeń związanych z koniecznością czekania na asysty firm trzecich w lokalizacjach, gdzie dzierżawione jest miejsce pod infrastrukturę DWDM, przełącznice optyczne itd. Aby wykonać pomiar nie trzeba na nikogo czekać.

Netia pomiar OTDR
Przykładowy pomiar OTDR, wskazujący uszkodzenie na 43,35 km jednej z monitorowanych relacji

Dodatkową wartością takiego rozwiązania jest możliwość stałego monitorowania jakości włókien światłowodowych, ponieważ reakcja następuje nie tylko na dewastacje/cięcie kabli, ale również na pogorszenie parametrów. Dzięki temu operator może wyprzedzić ewentualne skutki degradacji danego włókna światłowodowego. Istotnym zagadnieniem jest też możliwość monitorowania włókien dzierżawionych od innych podmiotów. Dzięki OTDR na bieżąco widoczne są zdarzenia, jakie mają miejsce na takich relacjach. Netia często przekazuje informacje do firm udostępniających włókna, na przykład o tym, że po pracach planowych pogorszyły się parametry traktu zamiast polepszyć. Nie traci się wtedy czasu na weryfikację kart nadawczych, laserów we własnej sieci, ale od razu widać gdzie nastąpił problem.

W najbliższej przyszłości Netia planuje wykonywanie w pełni automatycznej korelacji koordynat GPS, które w chwilę po wystąpieniu awarii będą precyzyjnie wskazywać miejsce uszkodzenia z podkładem mapy. Informacje te będą już chwilę po wystąpieniu awarii wysyłane z kompletem danych o uszkodzeniu do odpowiednich służb utrzymujących sieć zdalnie i w terenie. To jeszcze bardziej przyspieszy usuwanie tego typu awarii.

Zobacz: Kolejna uszkodzona wieża sieci komórkowej, tym razem na Lubelszczyźnie
Zobacz: W Łodzi podpalono nadajnik sieci Play. PIIT apeluje o ściganie przestępców

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Netia