DAJ CYNK

75% połączeń na numer 112 to połączenia bezzasadne

sirmark

Taryfy, promocje, usługi

Do centrum kierowanych jest ponad 3 tys. połączeń na dobę, z czego około 75% stanowią połączenia bezzasadne - informuje Stołeczne Centrum Powiadamiania Ratunkowego z okazji Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego.

Do centrum kierowanych jest ponad 3 tys. połączeń na dobę, z czego około 75% stanowią połączenia bezzasadne - informuje Stołeczne Centrum Powiadamiania Ratunkowego z okazji Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego. Są to w większości pomyłki, zabawy dzieci telefonami, zapytania, które powinny być kierowane na inną infolinię i przypadkowe uruchomienia telefonów. Połączenia te zajmują czas operatorów i blokują linię, która staje się niedostępna w sytuacji realnego zagrożenia życia lub zdrowia osoby potrzebującej pomocy.

W centrum, które obsługuje obszar Warszawy, zatrudnionych jest 39 operatorów, pracujących przez całą dobę. W Polsce jest 17 Centrów Powiadamiania Ratunkowego. Działają w każdym mieście wojewódzkim oraz dodatkowo w Radomiu (obsługuje on pozostałą część województwa mazowieckiego). Podstawowym założeniem systemu jest jak najszybsze odebranie połączenia i powiadomienie służb udzielających pomocy. W przypadku, gdy osoba przebywająca na terenie danego województwa łączy się z numerem 112 i nie może uzyskać połączenia z centrum na tym terenie, zgłoszenie jest przekazywane do innego ośrodka zgodnie z tzw. regułą zastępowalności. Operator, który odbierze zgłoszenie ustala lokalizację zdarzenia oraz przekazuje informacje do odpowiednich służb.

System informatyczny działający w centrach pozwala na identyfikację numeru telefonu zgłaszającego, w tym także numerów zastrzeżonych. System dodatkowo wyświetla dane osoby, na którą telefon jest zarejestrowany oraz pokazuje na mapie aktualną lokalizację telefonu. Pomaga to nie tylko w udzieleniu pomocy w sytuacji, gdy ktoś nie potrafi podać dokładnej lokalizacji (np. dziecko lub w przypadku wypadku samochodowego poza terenem zabudowanym), ale również ułatwia identyfikowanie fałszywych zgłoszeń, w przypadku, gdy zgłaszający podaje nieprawdziwą lokalizację.

Wdrażanie numeru 112 rozpoczęło się w 1991 roku, a od 2008 roku jest to numer ratunkowy obowiązujący na terenie wszystkich krajów Unii Europejskiej. W sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia, osoby przebywające na terenie dowolnego kraju Unii mają możliwość połączenia się z operatorem bezpłatnego numeru 112 oraz uzyskać pomoc. Operatorzy numeru alarmowego muszą władać co najmniej jednym językiem obcym.


Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: UM Warszawa