DAJ CYNK

Biometria behawioralna wchodzi do mBanku. Po testach technologia będzie dostępna dla wszystkich klientów

Marian Szutiak

Taryfy, promocje, usługi

Klienci mBanku wkrótce skorzystają z nowego rozwiązania z dziedziny bezpieczeństwa, opartego na biometrii behawioralnej, czyli identyfikacji użytkownika przez mierzenie jego interakcji z komputerem. Projekt realizowany jest przez mBank we współpracy z Centrum Bezpieczeństwa Cyfrowego.

Bezpieczeństwo to jedna z najważniejszych rzeczy, o którą powinien zadbać każdy bank. Coraz więcej ich klientów korzysta ze stałego połączenia z Internetem, zatem istotny jest także aspekt technologiczny. Badania IQS dla mBanku pokazały, że dla 96% respondentów bezpieczeństwo w trakcie korzystania z bankowości przez Internet jest bardzo ważne lub ważne. Jednocześnie 83% ankietowanych zdecydowałoby się zmienić bank, gdyby poziom bezpieczeństwa cyfrowego był niesatysfakcjonujący. Staje się to zatem elementem przewagi konkurencyjnej.

- W mBanku rozumiemy, jak ważne jest bezpieczeństwo bankowości online. Dlatego regularnie wprowadzamy nowości w tej dziedzinie. Jako pierwsi na rynku uruchomiliśmy mobilną autoryzację, czyli wygodną i bezpieczną metodę zatwierdzania operacji. Dziś korzysta z niej już ponad 400 tys. naszych klientów. Zaoferowaliśmy również usługę CyberRescue, czyli „cyfrowe pogotowie”, będące dodatkowym parasolem w e-świecie poza usługami bankowymi. To również jedyna taka usługa na rynku - powiedział Cezary Kocik, wiceprezes mBanku ds. bankowości detalicznej.

Aby poprawić bezpieczeństwo klientów i ułatwić korzystanie z usług, mBank zamierza wprowadzić biometrię behawioralną. Testy tej technologii właśnie ruszyły. Gdy się skończą, będą z niej mogli korzystać wszyscy klienci banku.

Czym jest biometria behawioralna?

Biometria sama w sobie nie jest niczym nowym. Znamy ją już chociażby ze swoich telefonów, do których możemy zalogować się odciskiem palca, tęczówką oka lub po zeskanowaniu twarzy. Ten rodzaj biometrii mierzy niezmienne ludzkie cechy fizyczne. Biometria behawioralna analizuje interakcje użytkownika z komputerem lub urządzeniem mobilnym. Chodzi o zachowanie: sposób poruszania kursorem myszy oraz dynamikę korzystania z klawiatury. Ten zestaw cech pozwala zbudować unikalny, trudny do podrobienia profil użytkownika. Dzięki niemu wiadomo, czy „po drugiej stronie” jest właściwy użytkownik.

Biometria behawioralna w mBanku

W pierwszym okresie wdrożenia nowej technologii, który wystartował 12 grudnia bieżącego roku w formie pilotażu, bank zaoferuje usługę 50 tys. chętnych klientów (zgłaszać można się przez stronę mBank.pl). Po wyrażeniu zgody przez uczestnika, w serwisie transakcyjnym mBanku uruchamiać się będzie specjalny kod. Zmierzy on typowe zachowania użytkownika w trakcie korzystania z bankowości on-line, oparte na: sposobie poruszania myszy, przycisku „scroll” oraz „touchpada”, dynamice korzystania z klawiatury komputera, a w przyszłości używaniu ekranu smartfonu. Na tej podstawie zostanie zbudowany „obraz” użytkownika, czyli jego indywidualny profil behawioralny. System będzie identyfikować użytkowników, porównując ich bieżące interakcje z gotowym profilem.

Po okresie testowym, który może potrwać do końca 2019 roku, usługa zostanie zaoferowana wszystkim klientom i stanowić będzie kolejny element zabezpieczeń. Bank będzie sprawdzać, czy w serwisie zalogowany jest właściwy użytkownik, co ma pozwolić na szybką reakcję w sytuacji zagrożenia.

Jak zapewnia mBank, w ramach biometrii behawioralnej system analizować będzie wyłącznie sposób interakcji klientów z urządzeniami podczas korzystania z usług bankowości elektronicznej banku. Nie będzie pobierać danych na temat korzystania z innych stron lub narzędzi. Sprawdzane więc będzie to, jak użytkownik korzysta z serwisu, a nie to, co w nim robi. Dane zbierane na potrzeby budowy profili behawioralnych nie nie będą zawierać informacji wrażliwych i będą przechowywane w formie modeli matematycznych, uniemożliwiających spółce Centrum Bezpieczeństwa Cyfrowego oraz innym podmiotom identyfikację konkretnej osoby. Użytkownikom usługi przysługiwać będzie prawo do zapomnienia, czyli usunięcia ich danych.

Więcej szczegółów na temat planów mBanku znajdziecie w tej prezentacji.

Zobacz: Do 2022 roku biometria behawioralna zastąpi hasła
Zobacz: Mastercard - biometria w zakupach online
Zobacz: Klienci Banku Pekao S.A. mogą użyć BLIKA przy wpłatach pieniędzy w bankomatach Euronet i Planet Cach

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: mBank