DAJ CYNK

Poczta Polska podnosi ceny

Marian Szutiak

Taryfy, promocje, usługi

Poczta Polska podnosi ceny

Poczta Polska aktualizuje cennik listów krajowych. Od nowego roku będzie drożej. Wprowadzane przez operatora zmiany w Cenniku usług powszechnych w obrocie krajowym i zagranicznym zostały już przyjęte przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Poczta Polska jest operatorem wyznaczonym, który ma zapewniać wszystkim obywatelom dostęp do powszechnych usług pocztowych, świadczonych w wysokim standardzie, w sposób jednolity i na porównywalnych warunkach. Dlatego spółka utrzymuje na terenie całego kraju rozległą sieć placówek pocztowych i oddawczych skrzynek na listy. Dostęp do usług wyznaczonego operatora możliwy jest pięć dni w tygodniu (w niektórych miejscach przez siedem) w całej Polsce.

Zobacz: Poczta Polska wychodzi z piwnicy. Będzie łatwiej, a może i szybciej
Zobacz: Poczta Polska szykuje nową aplikację mobilną i panel do zarządzania przesyłkami

Nowy Rok z wyższymi cenami

1 stycznia 2022 roku zaczną obowiązywać zmiany w cenniku przesyłek krajowych, który nie był modyfikowany od trzech lat. Skala podwyżek wybranych usług w obrocie krajowym oscylować będzie w granicach od 2 do maksymalnie 11%. Na przykład cena popularnych listów nierejestrowanych ekonomicznych, w najczęściej wybieranych formatach S i M, wzrośnie o 30 groszy. Z kolei opłata za przesyłkę poleconą priorytetową, w podstawowym formacie S (obejmującym kopertę, do której zmieści się złożona na pół kartka A4), zdrożeje o 10 groszy.

Poczta Polska tłumaczy podwyżki rosnącymi kosztami pracy i transportu, ogólnoświatowym wzrostem cen surowców wykorzystywanych przez spółkę oraz spadającym wolumen przesyłek listowych. To wszystko dzieje się przy zachowaniu wysokiego tempa inwestycji w podnoszenie konkurencyjności Poczty.

Spółka pocztowa skarży się również na zakres swoich obowiązków, jako operatora wyznaczonego. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa pocztowego, Poczta Polska nie może zamykać nierentownych placówek czy likwidować usług, które przynoszą straty. Takie obowiązki nie dotykają konkurencji. Inne podmioty funkcjonujące na rynku usług pocztowych, w przeciwieństwie do PP, mogą kierować się w swojej działalności wyłącznie kalkulacjami biznesowymi i efektywnością kosztową.

Informując o podwyżkach, Poczta Polska jednocześnie wyjaśnia, że dla statystycznego Polaka, który wysyła coraz mniej listów, będzie to oznaczać dodatkowy wydatek rzędu kilku złotych w skali całego roku. Dla spółki nawet niewielka korekta cen świadczonych usług, to dodatkowy wzrost przychodu, który umożliwi uruchamianie nowych placówek pocztowych, jak i utrzymanie tych rzadziej odwiedzanych przez klientów, zlokalizowanych na terenach wiejskich.

Pełną informację o opłatach za usługi Poczty Polskiej można uzyskać pod tym adresem.

Zobacz: T-Mobile rozdaje zniżkę na przejazdy hulajnogami TIER
Zobacz: IRIScan Desk 6 Pro | szybki test składanego skanera z OCR

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Shutterstock

Źródło tekstu: Poczta Polska