DAJ CYNK

Sprzedaż żywności w Internecie będzie rosła

orson_dzi

Taryfy, promocje, usługi

Tylko 1% produktów szybkozbywalnych, w tym żywności, konsumenci kupują przez Internet.



Tylko 1% produktów szybkozbywalnych, w tym żywności, konsumenci kupują przez Internet. W ciągu najbliższych 2-3 lat wzrost ma być jednak co najmniej dwukrotny. Konsumenci produktów FMCG (szybkozbywalnych) są przywiązani do sklepów stacjonarnych, bo obawiają się gorszej jakości i dodatkowych opłat - wynika z raportu Nielsena "Shopper omnichannelowy na rynku FMCG". Zdaniem ekspertów Banku DNB, do 2026 roku globalnie ok. 40% produktów będzie sprzedawanych online. Dla porównania dzisiaj jest to ok. 10%, podczas gdy w Polsce 7%, a w krajach skandynawskich powyżej 10%.

Rynek e-commerce w Polsce szacuje się na 40 mld zł. Ponad połowa Polaków (54 proc.) deklaruje, że robi zakupy w internecie. Jedynie 1% produktów szybkowzbywalnych kupujemy w Internecie. Konsumenci FMCG są przywiązani do zakupów stacjonarnych, a 56% nie rozważa nawet zakupów tych produktów przez Internet. Zniechęcają ich dodatkowe opłaty za dowóz (46%), brak możliwości fizycznego obcowania z produktem oraz czas dostawy. Mają obawy związane z jakością produktów i ich ceną.

Internauci, którzy kupują w sieci produkty FMCG, robią to raz w miesiącu lub rzadziej (70%), w przypadku tradycyjnych zakupów - 65% osób robi je przynajmniej raz w tygodniu.

Receptą na sukces dla sklepów online z tej branży może być zniesienie opłat za dowóz, zwrot pieniędzy, a w przypadku produktu niezgodnego z oczekiwaniami - jego wymiana jeszcze tego samego dnia. Do zakupów w sieci mogą też przyciągnąć niższe ceny, specjalne promocje i oferty. Dodatkowo, istotna jest dostawa towaru do domu. Oczekuje tego 78% polskich konsumentów.

73% konsumentów uważnie czyta etykiety. Ta informacja także musi się znaleźć w sklepie internetowym. Z kolei 67% konsumentów, jeśli nie widzi zdjęcia produktu, natychmiast przerywa zakupy. Prosta rzecz, ale upewnienie się, że każdy produkt ma swój opis i swoje zdjęcie, znakomicie może zachęcić klientów do włożenia tego produktu do koszyka i dokonanie zakupu - przekonuje dyrektor zarządzający Nielsen Polska Szymon Mordasiewicz.

Pod względem sprzedaży online produktów FMCG Polska, podobnie jak Węgry i Hiszpania, znajduje się w pierwszej fazie wzrostu. Do rozwijających się pod tym względem krajów zalicza się Stany Zjednoczone, Singapur czy Szwecję, a w stadium konsolidacji znajduje się np. Korea Południowa, gdzie 18% tego typu produktów sprzedawanych jest online.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: newseria