DAJ CYNK

[Aktualizacja] UOKiK: Orange Polska bezprawnie przedłużał umowy

orson_dzi

Wydarzenia

UOKiK ukarał Orange Polska karą finansową oraz nakazał wypłacenia publicznej rekompensaty za automatyczne przedłużanie umów usług stacjonarnych.



UOKiK ukarał Orange Polska karą finansową oraz nakazał wypłacenia publicznej rekompensaty za automatyczne przedłużanie umów usług stacjonarnych.

Tzw. APU (automatyczne przedłużenie umowy) występowało w momencie, w którym klientowi kończyła się umowa na usługi stacjonarne i nie została ona przedłużona lub wypowiedziana. W takim przypadku umowa na Neostradę była automatycznie przedłużana o 6 miesięcy oraz 12 lub 24 miesiące w przypadki pozostałych usług stacjonarnych. Wypowiedzenie umowy po jej automatycznym przedłużenie skutkowało naliczeniem kary finansowej.

Z przeprowadzonego postępowania wynika, że konsultanci błędnie informowali klientów o dacie końca umowy. W trakcie postępowania operator umożliwił klientom wybranie sposobu przedłużenia umowy już w momencie jej zawierania. Klient mógł zdecydować, czy po zakończeniu umowy ma ona być kontynuowana na czas nieokreślony, określony lub też ma zostać automatycznie zakończona. W prowadzonych telefonicznych akcjach utrzymaniowych konsultanci mieli obowiązek dać klientowi możliwość wyboru sposobu przedłużania umowy oraz przypomnieć o aktualnie obowiązującym.

Kwestionowane praktyki były stosowane od co najmniej listopada 2010 roku. Ze względu na długotrwały charakter i szeroki zasięg stosowanych praktyk UOKiK nałożył na Orange karę w wysokości 28,630 mln zł. Dodatkowo spółka ma obowiązek zwrotu byłym abonentom opłat za przedterminowe rozwiązanie automatycznie przedłużonej umowy, a obecnym umożliwić wypowiedzenie umowy bez konsekwencji finansowych. Orange ma obowiązek poinformować o tym klientów na swojej stronie internetowej oraz listownie.

Z rekompensaty mogą skorzystać klienci którzy:

  • mieli aktualną umowę z Orange w dniu wszczęcia postępowania - 8 maja 2014 roku,
  • mieli odgórnie narzucone automatyczne przedłużenie umowy bez możliwości wyboru innego sposobu,
  • mieli automatycznie przedłużoną umowę w wyniku braku swojej aktywności (nie złożyli żadnego wniosku o rozwiązanie lub przedłużenie umowy, a i tak została ona przedłużona).

Klienci, którzy wypowiedzieli umowy przed 8 maja 2014 roku mogą dochodzić swoich roszczeń na podstawie ustawy i przeciwdziałaniu nieuczciwych praktyk rynkowych powołując się na decyzję UOKiK, gdy stanie się pełnomocna.

Orange Polska może odwołać się od decyzji do sądu.

Aktualizacja

Jak informuje TVN24Bis operator już odwołał się od decyzji UOKiK.
Nie zgadzamy się z decyzją UOKiK, że nasze działania dotyczące automatycznego przedłużania umów naruszały interesy klientów. Dlatego dokładnie ją przeanalizowaliśmy i odwołaliśmy się do sądu. Uważamy też, że kwota jest rażąco wysoka - poinformował portal rzecznik Orange Wojciech Jabczyński.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: UOKiK; TVN24Bis