UOKiK ukarał Orange Polska karą finansową oraz nakazał wypłacenia publicznej rekompensaty za automatyczne przedłużanie umów usług stacjonarnych.
Tzw. APU (automatyczne przedłużenie umowy) występowało w momencie, w którym klientowi kończyła się umowa na usługi stacjonarne i nie została ona przedłużona lub wypowiedziana. W takim przypadku umowa na Neostradę była automatycznie przedłużana o 6 miesięcy oraz 12 lub 24 miesiące w przypadki pozostałych usług stacjonarnych. Wypowiedzenie umowy po jej automatycznym przedłużenie skutkowało naliczeniem kary finansowej.
Z przeprowadzonego postępowania wynika, że konsultanci błędnie informowali klientów o dacie końca umowy. W trakcie postępowania operator umożliwił klientom wybranie sposobu przedłużenia umowy już w momencie jej zawierania. Klient mógł zdecydować, czy po zakończeniu umowy ma ona być kontynuowana na czas nieokreślony, określony lub też ma zostać automatycznie zakończona. W prowadzonych telefonicznych akcjach utrzymaniowych konsultanci mieli obowiązek dać klientowi możliwość wyboru sposobu przedłużania umowy oraz przypomnieć o aktualnie obowiązującym.
Kwestionowane praktyki były stosowane od co najmniej listopada 2010 roku. Ze względu na długotrwały charakter i szeroki zasięg stosowanych praktyk UOKiK nałożył na Orange karę w wysokości 28,630 mln zł. Dodatkowo spółka ma obowiązek zwrotu byłym abonentom opłat za przedterminowe rozwiązanie automatycznie przedłużonej umowy, a obecnym umożliwić wypowiedzenie umowy bez konsekwencji finansowych. Orange ma obowiązek poinformować o tym klientów na swojej stronie internetowej oraz listownie.
Z rekompensaty mogą skorzystać klienci którzy:
Źródło tekstu: UOKiK; TVN24Bis