DAJ CYNK

Reklamy na Facebooku i Instagramie mają omijać wrażliwe tematy

Marian Szutiak

Wydarzenia

Facebook Instagram reklamy wrażliwe tematy

Meta, firma Marka Zuckerberga nadzorująca serwisy Facebook i Instagram, blokuje reklamodawcom możliwość kierowania reklam na podstawie wrażliwych obszarów związanych z użytkownikami tych mediów społecznościowych, takich jak rasa lub pochodzenie etniczne, poglądy religijne i polityczne, orientacja seksualna czy zdrowie.

Słyszeliśmy obawy ekspertów, że takie opcje kierowania mogą być wykorzystywane w sposób, który prowadzi do negatywnych doświadczeń dla osób z niedostatecznie reprezentowanych grup.

– napisał Graham Mudd, wiceprezes Meta ds. marketingu i reklam

Firma Meta podkreśla, że ​​szczegółowe opcje kierowania reklam nie są w rzeczywistości oparte na cechach fizycznych ani osobistych wyborach użytkowników mediów społecznościowych. Są to raczej tematy, które według reklamodawców mogą ich zainteresować, dobrane na podstawie ich aktywności. Czasem jednak takie reklamy mogą być szkodliwe, jeśli dotkną wrażliwych obszarów. Drapieżne reklamy mogą być dyskryminujące, wzmacniać uzależnienia, negatywnie wpływać na zachowanie, a nawet powodować stres psychiczny.

Meta planuje nacisnąć klawisz „usuń” w wielu swoich „wrażliwych” szczegółowych opcjach targetowania reklam. Dzieje się tak po kilku przypadkach, w których Facebook musiał w przeszłości usuwać kontrowersyjne kategorie. Wcześniej reklamodawcy mogli stosować reklamy kierowane na kategorie antysemickie i pseudonaukę. Pozwalało to również firmom kierować reklamy mieszkań, pracy i kredytów według „powinowactwa wielokulturowego”, które może wykluczyć niektóre rasy. Dopiero po skandalu z Cambridge Analytica w 2018 roku Facebook przestał zezwalać na używanie danych stron trzecich do kierowania reklam, odcinając firmy, które sprzedawały dane reklamodawcom.

Powód tej niedawnej zmiany może mieć coś wspólnego z ochroną zdrowia psychicznego, ale jeśli spojrzymy na szerszy obraz, Meta prawdopodobnie przygotowuje się na wynik działań Unii Europejskiej, zmierzających do stworzenia przepisów zakazujących reklam opartych na śledzeniu użytkowników. Globalny system reklamowy Meta nie może skutecznie odfiltrować niektórych obszarów, więc będzie musiał wyłączyć wybrane grupy docelowe na całym świecie.

Zobacz: Firma Meta już istnieje i tanio nazwy nie odda. Facebook ma problem
Zobacz: Bez cenzury na Twitterze i Facebooku? Ustawa wprowadza szkodliwe zapisy

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Steve Johnson / Unsplash

Źródło tekstu: The Verge