Orange Polska szczyci się tym, że od lat optymalizuje swoje zużycie energii. Pomarańczowy operator zachęca do tego również klientów, pokazując im, że drobne zmiany mogą wiele.
– Od przeszło siedmiu lat intensywnie optymalizujemy nasze zużycie energii. Przyspieszamy też transformację źródeł jej pochodzenia, abyśmy nasze potrzeby energetyczne mogli zaspokajać jak najefektywniej i z poszanowaniem klimatu. Względem 2015 roku ograniczyliśmy nasze całkowite zużycie energii już o ok. 16% a emisje własne gazów cieplarnianych o ok. jedną trzecią – i intensyfikujemy działania, zwłaszcza w obliczu kryzysu energetycznego. Zaczynamy od siebie, ale chcemy też wspierać naszych klientów w świadomym i efektywnym korzystaniu z urządzeń i usług, które im dostarczamy. Tak, aby nie generowały niepotrzebnych kosztów związanych z energią. To często drobne gesty, które pozwolą oszczędzić i środowisko, i pieniądze.
– powiedział Julien Ducarroz, prezes Orange Polska
Wskazówki i porady dotyczące tego, jak można zredukować zużycie energii przeznaczanej na usługi cyfrowe w domach, dostępne są na specjalnie przygotowanej stronie internetowej, którą można znaleźć pod tym adresem. Zawiera ona porady, jak korzystać z usług cyfrowych, żeby ograniczać konsumpcję energii w sieciach telekomunikacyjnych oraz gdzie szukać informacji o innych sposobach na oszczędzanie energii. Ten praktyczny przewodnik ma pomóc w codziennym zarządzaniu zasobami.
Od 2015 roku Orange Polska prowadzi Program Optymalizacji Energii. Dzięki niemu spółka zaoszczędziła już ponad 700 GWh prądu. To mniej więcej tyle, ile w ciągu roku zużywa blisko 300 tys. przeciętnych polskich gospodarstw domowych. Od 2015 do 2021 roku operator zredukował o 16% całkowite roczne zużycie energii, pomimo ponad trzykrotnego wzrostu transmisji danych w pomarańczowych sieciach.
W 2022 roku Orange Polska planuje zmniejszyć całkowite zużycie prądu przynajmniej o kolejne 25 GWh, w stosunku do 2021 roku, czyli o dodatkowe 2% (dla energii biurowej redukcje sięgną 8%). Pomarańczowi kontynuują również zmniejszanie zużycia paliw w pojazdach, budynkach i generatorach prądu.
W 2020 rozpoczęła się transformacja struktury pochodzenia energii zużywanej przez Orange Polska. Dzięki kolejnym podpisywanym długoterminowym umowom zakupu energii z nowych źródeł odnawialnych (tzw. umowy PPA, Power Purchase Agreement) do 2025 co najmniej 60% energii zaspokajającej potrzeby Orange ma pochodzić ze źródeł odnawialnych. Wpisuje się to w strategię klimatyczną #OrangeGoesGreen:
Obecnie z wielu stron możemy usłyszeć o czekającym nas kryzysie energetycznym. Z tego powodu Orange Polska intensyfikuje działania. Obok coraz bardziej dynamicznych prac w sieci, tego lata jako uzupełniające źródło energii ruszyły instalacje fotowoltaiczne na dachach dwóch z największych nieruchomości: warszawskiej centrali (Miasteczko Orange) oraz centrum przetwarzania danych w Łodzi (a kolejne projekty są w przygotowaniu).
Firma ograniczyła w biurach funkcjonowanie klimatyzacji w lecie (min. 23 stopnie) oraz ogrzewania w zimie (max. 20 stopni). Redukuje też intensywność oświetlenia oraz funkcjonowanie ekranów komunikacyjnych w biurach i salonach. Do planowania dalszych oszczędności energii Orange angażuje pracowników, zapraszając do zgłaszania pomysłów i wdrażając te najefektywniejsze.
Pomarańczowy operator aktywnie włącza się też w zarządzanie dostępnością mocy w Polsce. Żeby ograniczyć ryzyko blackoutu, 23 września tego roku w ramach udziału operatora w tak zwanym mechanizmie DSR (Demand Side Response) Polskich Sieci Energetycznych na dwie kluczowe godziny ograniczono o 2 MW moc pobieraną z sieci przez Orange. Jedno z centrów danych przeszło wtedy na zasilanie rezerwowe. Bez szkody dla klientów udało się dzięki temu wspomóc odciążenie krajowego systemu energetycznego.
Zobacz: Masz stary smartfon? Odsprzedaj go Orange i zgarnij prezent
Zobacz: Czy Polska jest gotowa na brak prądu? Zapytałem operatorów
Źródło zdjęć: Shutterstock
Źródło tekstu: Orange