DAJ CYNK

Play w rozmowach o sieci

sirmark

Wydarzenia

Marcin Gruszka, rzecznik Play, zaprosił czytelników swojego bloga na wideospotkanie z szefem zespołu utrzymania i monitoringu sieci Play - Tomaszem Pogodą.

Marcin Gruszka, rzecznik Play, zaprosił czytelników swojego bloga na wideospotkanie z szefem zespołu utrzymania i monitoringu sieci Play - Tomaszem Pogodą.

Poniżej prezentujemy najciekawsze odpowiedzi na pytania.

Pierwsza poruszona kwestia to HD Voice w połączeniach miedzy Play, a T-Mobile. Testy trwają i są one dość zaawansowane, ale nie można określić jeszcze daty oficjalnego uruchomienia. Wykorzystywany będzie średni bitrate kodeka, ponieważ jest on wystarczający dla jakości przesyłanego głosu.

Odnośnie wprowadzenia LTE Advanced to operator się przygląda technologii, ale w tej chwili nie ma konkretnych planów i dat, które mógłby podać. Bliżej sprecyzowanych planów nie ma odnośnie technologii LTE Broadcast.

Parę słów padło na temat terminu refarming - czyli zmiany przeznaczenia danej częstotliwości na inną technologię. Play zakończył niedawno refarming częstotliwości 900 MHz z technologii GSM na technologie UMTS. Odnośnie refarmingu częstotliwości 2100 MHz, na którą trafić ma także LTE - temat dla operatora jest ciekawy i nad nim pracuje. W temacie wyłączenia sieci 2G i przeznaczenia zasobów na LTE, to obecnie takich planów nie ma. W tej chwili jeszcze bardzo duży procent użytkowników używa terminali 2G.

W sprawie blokady roamingu w Orange wyjaśniono, że ponieważ sieci Orange i T-Mobile pracują na tych samych stacjach i mają podobny zasięg, to podjęto decyzję, że głównym partnerem roamingowym będzie sieć T-Mobile. Jeżeli jednak ktoś potrzebuje dostępu do pomarańczowej sieci, to powinien się skontaktować z BOK Play i taką roamingową możliwość otrzyma. Roaming z Plusem także pozostaje bez zmian.

Użytkownicy pytali czy operator ma dużo wież mobilnych, nazwanych "wozem Drzymały". Operator ma ich kilkadziesiąt sztuk i cały czas je wykorzystuje - one nie stoją i nie czekają na parkingu.

Jak w każdej sieci zdarzają się awarie - takich dotyczące poszczególnych stacji jest kilka dziennie. Głównym powodem awarii jest problem z zasilaniem i utrata transmisji. Problemy takie usuwa się w czasie od kilkunastu minut do kilku godzin. Dzięki akumulatorom stacja może parę godzin dziać bez prądu. A trudniejszych przypadkach przywożony jest agregat prądotwórczy, który podtrzymuje działanie danej stacji.

Ciekawe pytanie było o rejony kraju, w których występuje większe lub mniejsze zużycie transmisji danych. W tej spawie nie ma reguły i zależy bardziej od danej społeczności. Przykładem może być Warszawa i dzielnica Ursynów, gdzie w ciągu dnia niewiele się w sieci dzieje, w przeciwieństwie do okolic ulicy Domaniewskiej. Wieczorem sytuacja się odwraca.

Wspomniano o tzw. heavy userach, czy użytkownikach, którzy ponadnormatywnie zużywają transmisję danych. Uczestnicy rozmowy nie chcieli udzielić informacji na temat tego ile maksymalnie użytkownik zużył danych w ciągu miesiąca, powiedziano tylko z uśmiechem, że bardzo dużo. Wspomniano za to o legendarnym użytkowniku, który dzwonił nonstop przez kilka dni. Operatora bardzo interesowały powody takiego wykorzystania telefonu - okazało się, że chodziło o sprawy miłosne.

Padło także pytanie w sprawie szybszego wyczerpywania akumulatora przez telefony pracujące w sieci Play - gość uznał to za mit. Sieć za to wspiera protokół Fast Dormancy, którym telefony komunikują się z siecią. Pozwala on urządzeniom na mniejsza aktywność urządzenia i tym samym wpływa na mniejsze zużycie akumulatora.

Ostatnim z ciekawszych pytań było pytanie o drive-testy (metoda pomiaru jakości dokonywana w ruchu) i liczbę przejechanych kilometrów w roku. Liczba nie padła, ale operator jeździ bardzo dużo. Testy takie wykonywane są przy każdych zmianach w sieci, ale także wykonywane są okresowo na danym obszarze.

A jeżeli macie kilkadziesiąt minut wolnego czasu, to możecie zapoznać się zapisem wideo całej rozmowy.


Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: wł