DAJ CYNK

Poczta Polska stawia na elektromobilność

Marian Szutiak

Wydarzenia

Poczta Polska postawiła na elektromobilność. Pracownicy Poczty będą doręczać paczki przy pomocy elektrycznych Nissanów e-NV200, które dołączą do pocztowej floty pojazdów jesienią tego roku. 

Poczta Polska wybrała dostawcę w przetargu na najem aut o ładowności do 800 kg i dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Jest nim spółka Arval Service Lease Polska, który udostępni pocztowcom 20 Nissanów e-NV200.

- Poczta Polska konsekwentnie realizuje program „Elektromobilność”. Po tym, jak w ubiegłym roku spółka przeprowadziła największe w Polsce testy aut elektrycznych, zapadła pierwsza decyzja dotycząca najmu takich samochodów. Działania te wpisują się w przygotowany przez Ministerstwo Energii „Plan rozwoju elektromobilności w Polsce”, który jest częścią „Planu na rzecz odpowiedzialnego rozwoju”. Poczta włączyła się w realizację tego programu i popularyzuje wykorzystanie paliw alternatywnych w transporcie drogowym w Polsce.

- powiedział Paweł Przychodzeń, wiceprezes zarządu ds. logistyki Poczty Polskiej

Zobacz: Elektromobilność - temat coraz popularniejszy w polskich mediach
Zobacz: Branża kurierska stawia na pojazdy elektryczne

Elektryczne Nissany e-NV200 trafią do Białegostoku, Bydgoszczy, Gdańska, Katowic, Krakowa, Lublina, Łodzi, Poznania, Szczecina, Warszawy oraz Wrocławia. Poczta skorzysta z 36-miesięcznego najmu tych pojazdów wraz z ich serwisem. Pełny pakiet ubezpieczenia pojazdów w zakresie OC i AC, wraz z ochroną NNW, zapewni Pocztowe Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych.

Nissan e-NV200 jest wyposażony w silnik elektryczny o mocy 80 kW i baterię trakcyjną o pojemności 40 kWh, co umożliwia uzyskanie prędkości maksymalnej 123 km/h i zasięgu w jeździe miejskiej 301 km, według cyklu WLTP. Pojazdy mogą być ładowane prądem przemiennym (ładowanie AC, także z gniazdka 230V) lub prądem stałym („szybkie” ładowanie DC). Ładowność pojazdu wynosi 742 kg, a kubatura przestrzeni ładunkowej to 4,2 m3. Pojazdy wyposażone są między innymi w systemy hamowania odzyskowego (rekuperacyjnego) oraz wspomagania parkowania (kamera cofania). Przestrzeń ładunkowa na podłodze zostanie wyłożona wykładziną antypoślizgową. Pojazdy będą w kolorze białym, oznakowane logo Poczty Polskiej, z zaprojektowanym oznaczeniem, że pojazd jest elektryczny.

Zobacz: Poczta Polska wybrała operatora systemu VoIP. To Orange Polska i spółka Integrated Solutions
Zobacz: Poczta Polska stawia własne paczkomaty. 200 maszyn do końca października

- Ważnym elementem naszego programu jest współpraca z naukowcami, na przykład w zakresie różnego rodzaju paliw jak też fotowoltaiki. Podjęliśmy też współpracę z dostawcami stacji ładowania. Chcemy kompleksowo przygotować się do wykorzystania w przyszłości na większą skalę pojazdów zero- i niskoemisyjnych.

- dodał Paweł Przychodzeń

Pozyskanie elektrycznych aut to nie tylko oszczędności w eksploatacji dla Poczty Polskiej, ale przede wszystkim eliminacja emisji spalin i znaczące ograniczenie poziomu emitowanego hałasu, czyli działania przyjazne środowisku naturalnemu i mieszkańcom. Spółka od 2018 roku przeprowadza największe w Polsce testy aut elektrycznych, dostępnych na krajowym rynku. W kwietniu ubiegłego roku roku wzięły w nich udział auta siedmiu marek, o ładowności do 800 kg.

Kierowcy Poczty Polskiej przez trzy miesiące sprawdzali między innymi właściwości jezdne (przyspieszenie, prędkość, hamowanie, zwrotność itp.), komfort jazdy i ergonomię obsługi, sposób ładowania akumulatorów i możliwą do przejechania liczbę kilometrów. W tym samym czasie, oprócz aut, przetestowano również różne rodzaje stacji ładowania użyczone przez ich właścicieli. W połowie maja zakończyły się kolejne testy samochodów elektrycznych do 3.5 tony, tym razem o ładowności powyżej 800 kg. Brało w nich udział osiem aut marek dostępnych na polskim rynku. Niedawno pocztowcy testowali ciągniki siodłowe zasilane gazem skroplonym LNG.

Zobacz: Listonosz na rowerze to już przeszłość. Poczta Polska testuje elektryczne pojazdy dla listonoszy
Zobacz: Poczta Polska chce być nowocześniejsza. Operator testuje technologię radiowej identyfikacji przesyłek

Poczta Polska jest największym operatorem logistycznym w kraju. Pracownicy Poczty Polskiej mają do dyspozycji 6 tys. pojazdów o ładowności 0,5–24 t, 30% pojazdów jest w wieku poniżej 4 lat. Ponad 30 tys. listonoszy i kurierów dostarcza dziennie kilka milionów przesyłek.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Poczta Polska