DAJ CYNK

Lidl zainwestuje astronomiczne pieniądze. Niemcy chcą być potęgą

Piotr Urbaniak (gtxxor)

Wydarzenia

Lidl zainwestuje astronomiczne pieniądze. Niemcy chcą być potęgą

Nazwa Schwarz Gruppe dla wielu może być zupełnie anonimowa, ale to właśnie ta niemiecka firma odpowiada za sklepy sieci Lidl oraz Kaufland. Teraz jednak zainwestuje krocie w zupełnie inny biznes. Technologiczny.

Schwarz Gruppe to jedna z najpotężniejszych niemieckich spółek. Raportuje roczne obroty w wysokości 154 mld euro i zatrudnia ponad 575 tys. ludzi. Dotychczas jednak kojarzona była ona głównie z handlem detalicznym, konkretniej dyskontami Lidl oraz Kaufland, ale to się właśnie zmienia. 

Dyskontowy potentat, współpracując z kilkoma innymi lokalnymi hegemonami, w tym z firmą Bosch i licznymi funduszami Venture Capital, zamierza wtłoczyć okrągłe 500 mln euro w startup Aleph Alpha. Ten zajmuje się na co dzień generatywną sztuczną inteligencją i jak czytamy w „Financial Times”, stanowi dla Niemców nadzieję na osłabienie monopolu Doliny Krzemowej.

Aleph Alpha został założony w 2019 roku i od tamtej pory nieprzerwanie pracuje nad modelami dedykowanymi rządom i największym korporacjom, w dziedzinach bezpieczeństwa i ochrony danych. Szczególny nacisk kładzie na sektory wrażliwe, takie jak opieka zdrowotna czy podstawy funkcjonowania aparatu państwowego.

Obecnie firma zatrudnia około 70 pracowników, ale deklaruje chęć dynamicznego rozwoju. Jak przekonuje w oficjalnym komunikacie, najbliższych 12-24 miesięcy będzie absolutnie kluczowe dla jej sukcesu, gdyż w opinii włodarzy w tym czasie najważniejsi gracze na rynku zdążą określić, z których rozwiązań AI skorzystają w kolejnych latach, a które porzucą.

Aleph Alpha będzie nadal poszerzać swoją ofertę, zachowując jednocześnie niezależność i elastyczność dla klientów w zakresie infrastruktury, kompatybilności z chmurą, wsparcia na miejscu i konfiguracji hybrydowych

– komentuje Jonas Andrulis, dyrektor generalny i założyciel Aleph Alpha.

Należy jednakowoż zauważyć, że Aleph Alpha nie jest obecnie jedynym projektem tej kategorii w Europie. We Francji rozwijany jest na przykład Mistral AI, na którego czele stoi doświadczony Arthur Mensch, ekspert w dziedzinie modeli językowych, który spędził trzy lata w Google, aby rozwijać DeepMind. Kto wyjdzie z tej batalii zwycięsko, ciężko w tej chwili stwierdzić.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Damian Jaroszewski / Telepolis

Źródło tekstu: Financial Times, oprac. własne