Naczelny Sąd Administracyjny uchylił decyzje Prezesa UKE w sprawie odmowy przyznania TP dopłaty do kosztów usługi powszechnej. Chodzi o 140 mln zł. Wyrok jest prawomocny.
5. sierpnia Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargi kasacyjne UKE oraz Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Wyrok WSA dotyczył:
• decyzji Prezesa UKE o odmowie przyznania TP dopłat do kosztów z tytułu świadczenia usługi powszechnej w okresie 8. maja - 31. grudnia 2006 roku,
• poprzedzającej ją decyzji Prezesa UKE z 13. września 2007 roku.
WSA stwierdził, że uchylone decyzje nie podlegają wykonaniu.
W ocenie NSA Prezes UKE procedował w niniejszej sprawie zbyt rygorystycznie, nawet
zważywszy na status TP na rynku telekomunikacyjnym jako podmiotu wyspecjalizowanego -
profesjonalisty.
NSA wskazał, iż wedle wyrażonej w przepisach Kpa zasady dochodzenia prawdy
obiektywnej, organ prowadzący postępowanie ma obowiązek dochodzenia prawdziwego
stanu rzeczy (oczywiście przy współudziale strony). Rolą Prezesa UKE było zatem
zweryfikowanie przedstawionego przez TP wyliczenia kosztu netto i ewentualnie, zgodnie z
art. 96 ust. 4 Pt, odmowa przyznania dopłaty, jeżeli Prezes UKE stwierdziłby, że
zweryfikowany koszt netto nie stanowi uzasadnionego obciążenia przedsiębiorcy
wyznaczonego. Podstawą odmowy przyznania dopłaty nie jest to, że wnioskodawca na
wstępnym etapie nie przekaże wszystkich materiałów, które zdaniem organu pozwolą
zweryfikować koszt netto. Uzasadnionym zatem było, w ocenie Sądu, aby Prezes UKE
wezwał TP do uzupełnienia braków w materiałach załączonych do wniosku i dopiero, gdy
strona nie dostosowałaby się do tego wezwania mogłaby ponieść ujemne konsekwencje
(podzielony pogląd WSA).
De facto Prezes UKE uznał, że może orzekać w niniejszej sprawie jedynie na podstawie
materiału dołączonego przez TP do wniosku o przyznanie dopłaty. Natomiast, jeżeli pojawiły
się wątpliwości należało je rozstrzygnąć w toku postępowania wyjaśniającego, które jest
częścią każdego postępowania administracyjnego.
Przepis Pt stwarzający możliwość dokonania analizy w celu weryfikacji kosztu netto, nie stoi
na przeszkodzie temu, aby zostało przeprowadzone postępowanie wyjaśniające (a wręcz je
determinuje) i strona była wezwana do uzupełnienia materiału w celu zbadania wszystkich
okoliczności sprawy. Nie można było poprzestać na stwierdzeniu, że przeprowadzenie
weryfikacji nie było możliwe - postępowanie dowodowe i wyposażenie Prezesa UKE w
odpowiednie instrumenty w tym zakresie, miało umożliwić przeprowadzenie weryfikacji
kosztu netto, którą należy rozumieć jako potwierdzenie prawdziwości, a zatem należało dojść do prawdy obiektywnej.
W 2006 roku Telekomunikacja Polska wygrała konkurs na przedsiębiorcę zobowiązanego do świadczenia usługi powszechnej. Usługa powszechna to zestaw usług telekomunikacyjnych, jakie powinny być dostępne wszystkim użytkownikom końcowym stacjonarnych publicznych sieci telefonicznych na terytorium Polski, z zachowaniem wymaganej jakości i po przystępnej cenie.
Analizy UKE wskazywały, że TP nie wywiązuje się dostatecznie z obowiązków operatora wyznaczonego do świadczenia usługi powszechnej. W Polsce nadal zbyt długo trwało na przykład podłączenie telefonu w sieci stacjonarnej. Z ankietowych badań konsumenckich przeprowadzonych w 2006 i 2007 r. wynikało również, że zdaniem użytkowników opłaty za korzystanie z telefonii stacjonarnej są za wysokie, co może stanowić jedną z przyczyn całkowitej rezygnacji z posiadania, a tym samym z korzystania z telefonu stacjonarnego.
Ze względu na szczególny charakter usługi powszechnej, wyznaczonemu przez Prezesa UKE przedsiębiorcy przysługuje dopłata do kosztów świadczonych przez niego usług wchodzących w skład usługi powszechnej w przypadku ich nierentowności. Wysokość dopłaty jest pokrywana proporcjonalnie przez wszystkich operatorów, których przychody przekraczają 4 mln zł. Dopłata następuje po analizie przedłożonych przez przedsiębiorcę wyznaczonego dokumentów, a w przypadku stwierdzenia przez Prezesa UKE, że zweryfikowany koszt netto nie stanowi uzasadnionego obciążenia przedsiębiorcy wyznaczonego Prezes UKE odmawia przyznania dopłaty. Taka sytuacja miała miejsce w sprawie rozpatrywanej przez NSA.
W czerwcu 2007 roku TP zwróciła się o przyznanie dopłaty za rok okres od maja do grudnia 2006 w wysokości 140 mln zł. UKE odmówił przyznania tej dopłaty wskazując, że TP nie dostarczyła regulatorowi wszystkich dokumentów koniecznych do merytorycznej oceny sprawy.
Źródło tekstu: UKE, TP