DAJ CYNK

Wyniki Grupy TP po 2Q2008

WitekT

Wydarzenia

Grupa TP miała I półroczu 2008 roku 9,047 mld zł przychodu i 1,379 mld zł zysku netto. W porównaniu z analogicznym okresemm 2007 roku przychody były większe o 1,1% (wzrost z 8,947 mld zł), a zysk aż o 36,1% (wynosił 1,013 mld zł). To głównie wyniki spadającej liczby abonentów usług stacjnarnych głosowych, ale i wzrostu liczby klientów szerokopasmowego dostępu do Internetu i klientów komórkowych.

Grupa TP miała I półroczu 2008 roku 9,047 mld zł przychodu i 1,379 mld zł zysku netto. W porównaniu z analogicznym okresemm 2007 roku przychody były większe o 1,1% (wzrost z 8,947 mld zł), a zysk aż o 36,1% (wynosił 1,013 mld zł). To głównie wyniki spadającej liczby abonentów usług stacjnarnych głosowych, ale i wzrostu liczby klientów szerokopasmowego dostępu do Internetu i klientów komórkowych.

Wyniki pierwszego półrocza pokazują, że Grupa TP jest w stanie osiągnąć cele strategiczne, które przedstawiła dokładnie rok temu. W szczególności, realizacja planów obniżania kosztów i programów optymalizacji majątku przebiega zgodnie z założeniami. Jest to jeden z czynników umożliwiających podwyższenie celu rocznego w zakresie przychodów oraz potwierdzenie celów rocznych w zakresie rentowności i nakładów inwestycyjnych. Wobec poważniejszych niż kiedykolwiek wyzwań musimy się w dalszym ciągu koncentrować na jakości usług, trosce o klientów i pełnej integracji systemów informatycznych. Jesteśmy zdecydowani wykorzystać sprawdzoną i silną markę Orange, nasz kluczowy wyróżnik względem konkurencji, dla utrzymania wiodącej pozycji na rynku - powiedział prezes TP Maciej Witucki, komentując wyniki I półrocza.

W I półroczu nakłady inwestycyjne spółek Grupy TP wyniosły 1,22 mld zł, co stanowi 13,5% przychodów w porównaniu do 14,3% przychodów w analogicznym okresie 2007 roku. Inwestycje dotyczyły przede wszystkim dalszej rozbudowy sieci 3G z HSPA, zwiększenia przepustowości sieci szkieletowej i poprawy jakości usług głosowych telefonii komórkowej, zwiększenia potencjału usług szerokopasmowego dostępu do Internetu do ponad 3 mln portów ADSL, rozbudowy platformy wykorzystywanej do świadczenia usługi wideo na życzenie w celu obsługi poszerzonego katalogu filmów, spełnienia wymogów regulacyjnych dotyczących usług hurtowej odsprzedaży abonamentu (WLR) i hurtowej sprzedaży szerokopasmowej transmisji danych (BSA) oraz integracji systemów komputerowych i infrastruktury w ramach Grupy.

Liczba linii głosowych:

POTS (mln)

ISDN 2B+D (tys.)

ISDN 30B+D (tys.)

WLR (tys.)

Razem (mln)

1Q06

9,265

969

251

0

10,485

2Q06

9,168

961

260

0

10,388

3Q06

9,053

954

268

0

10,275

4Q06

8,916

941

272

0

10,128

1Q07

8,598

901

267

161

9,927

2Q07

8,315

889

272

327

9,802

3Q07

8,065

858

275

460

9,658

4Q07

7,829

844

277

592

9,542

1Q08

7,557

822

279

664

9,323

2Q08

7,322

803

275

769

9,169


Zdaniem TP, na rynku utrzymuje się tendencja zastępowania telefonii stacjonarnej przez telefonię komórkową, a ponadto w segment usług głosowych TP znajduje się nadal pod silną presją ze strony regulatora i konkurencji. Przykładowo, ceny detaliczne za połączenia do sieci komórkowych zostały w lipcu 2007 roku obniżone o 22%, a w czerwcu 2008 roku - o dalsze 10%. Spadek przychodów z usług głosowych o 11,1% wynikał zatem przede wszystkim z postępującego spadku liczby łączy stacjonarnych w Polsce oraz utraty części udziałów w rynku - udział TP w rynku pod względem przychodów z abonamentu od klientów detalicznych zmniejszył się do poziomu 78,4%, tj. o 5,9 punktów procentowych w skali roku (w wyniku migracji do WLR), a udział TP w rynku pod względem wielkości ruchu - do 78,3%, tj. o 2,0 punktów procentowych w skali roku (w wyniku wypierania telefonii stacjonarnej przez telefonię komórkową).

Po okresie agresywnych promocji cenowych w 2007 roku, towarzyszących wprowadzaniu ofert BSA przez operatorów alternatywnych, na rynku usług szerokopasmowego dostępu do internetu utrzymywał się nadal dynamiczny wzrost. Według szacunków Grupy TP, rynek ten zwiększył się w skali roku o 19,4% pod względem wartościowym i 17,2% pod względem ilościowym - pomimo spowolnienia wzrostu wskaźnika penetracji dla gospodarstw domowych (na koniec pierwszego półrocza wskaźnik ten wyniósł 36,2%, co oznacza wzrost rok do roku o zaledwie 5,0 punktów procentowych).

Liczba linii internetowych:

ADSL (mln)

SDI (tys.)

BSA (tys.)

Razem (mln)

1Q06

1,302 17 0 1,319

2Q06

1,402 14 0 1,415

3Q06

1,542 11 0 1,553

4Q06

1,703 9 0 1,712

1Q07

1,760 7 42 1,809

2Q07

1,864 5 52 1,921

3Q07

1,948 4 91 2,043

4Q07

2,018 4 132 2,154

1Q08

2,076 3 192 2,271

2Q08

2,082 2 244 2,328


IPTV (tys.)

VoIP (tys.)

Livebox (tys.)

1Q06

0 0 10

2Q06

0 2 29

3Q06

0 5 81

4Q06

3 14 148

1Q07

9 39 219

2Q07

19 71 275

3Q07

23 96 313

4Q07

40 132 346

1Q08

49 164 405

2Q08

54 176 441


Udziały rynkowe i ARPU z usług szerokopasmowych:

ARPU (zł)

Udział w rynku pod względem liczby klientów

Udział w rynku pod względem przychodów

1Q06

61,7 41,7% 50,3%

2Q06

60,5 42,3% 51,2%

3Q06

72,2 43,0% 51,4%

4Q06

56,6 43,6% 52,1%

1Q07

54,1 42,4% 51,5%

2Q07

52,2 42,5% 50,5%

3Q07

51,9 43,1% 50,7%

4Q07

52,6 43,5% 51,1%

1Q08

55,3 42,1% 51,0%

2Q08

54,8 41,2% 48,6%

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Telekomunikacja Polska