DAJ CYNK

Wyniki operatorów po II kwartale 2019 roku

orson_dzi Arkadiusz Dziermański

Dyskusje o rynku

Poznaliśmy już wyniki finansowe całej rynkowej Wielkiej Czwórki. Pora więc na tradycyjne podsumowanie i rzut oka na to, który operator zyskał najwięcej klientów w II kwartale 2019 roku.

Najwięcej nowych klientów zgarnął Plus

Dla niektórych może to być zaskoczenie, ale prawdą jest, że ten skansen, co to nigdy nie rozbudowuje swojej sieci, jak można czasem przeczytać w komentarzach, zanotował zdecydowanie najlepszy kwartał z całej Wielkiej Czwórki. Prawie ćwierć miliona klientów abonamentowych (łącznie z klientami Internetu mobilnego) wybrało w II kwartale 2019 roku ofertę grupy Cyfrowego Polsatu (dla uproszczenia dalej Plus).

Zobacz: [Aktualizacja] Wyniki Grupy Cyfrowy Polsat po 2Q2019 - coraz więcej klientów usług łączonych
Zobacz: Plus sprzedaje telefony na raty 0% bez abonamentu - kampania reklamowa

Co może być tego przyczyną? Najlogiczniejszą odpowiedzią wydaje się cena. Plus jako jedyny operator nie podniósł jeszcze ceny wszystkich swoich abonamentów i to właśnie ten aspekt pokazuje wzrost bazy klientów abonamentowych. Dokładnie wczoraj miałem okazję rozmawiać ze sprzedawcą pracującym na infolinii jednego z pozostałych operatorów i wygląda na to, że klienci źle zareagowali na podwyżki cen i nie są chętnie do zawierania nowych umów. I nie pomaga przy tym tłumaczenie, że skoro prąd i ziemniaki są droższe, to i za komórkę trzeba płacić więcej. Choć w sumie mniej zorientowanych klientów ten argument, choć dosyć abstrakcyjny, mógłby przekonać.

Zobacz: Grupa Cyfrowy Polsat też podniesie abonamenty. Podwyżki przyjdą jesienią

Wiele wskazuje na to, że jeśli faktycznie to cena abonamentów zdecydowała o tak dobrych wynikach Plusa, w III kwartale roku różnica w przyroście bazy klientów abonamentowych powinna być jeszcze wyższa.

O małym kryzysie można mówić w przypadku Playa. Choć firma zanotowała bardzo dobre wyniki finansowe, to baza klientów abonamentowych sieci urosła o zaledwie 25 tys. nowych kart SIM.

Zobacz: Wyniki Play za 2Q2019 - rekordowa EBITDA
Zobacz: LTE sieci Play trafia do kolejnych miejscowości

Prepaidem jak dobrze wiemy operatorzy zbytnio się nie przejmują, ale tutaj zdecydowanym liderem był Orange, który do spółki z Plusem zanotował wzrost bazy klientów ofert na kartę. Największy spadek zanotował T-Mobile.

Zobacz: Kolejny udany kwartał T-Mobile. Rośnie baza klientów, a finanse trzymają stabilny poziom
Zobacz: Giga Taryfy od września w ofercie T-Mobile. Do 5 razy więcej danych przy pełnej prędkości

Wzrost liczby kart SIM w tys.
Operator Postpaid Prepaid Razem
Orange 70 57 127
Play 25 -22 3
Cyfrowy Polsat* 140 21 161
T-Mobile 75 -30 46

*tylko numery głosowe


W ujęciu ogólnym liderem rynku pod względem liczby kart SIM jest Play. Trzeba jednak pamiętać, że Fioletowi obok łącznej liczby kart SIM podaje również liczbę kart aktywnych. A tych jest już znacznie mniej, bo 12,7 mln. Operatorzy różnie uwzględniają tę kwestię w raportach. Np. Plus podaje tylko liczbę kart SIM, które przynoszą przychód (RGU), bez rozbijania tego na dwie liczby. 

Zobacz: Duplikowali karty SIM, kradli pieniądze i zamieniali je na złoto
Zobacz Światłowód Plusa w praktyce. Jak sprawdza się w codziennym użytkowaniu?

Liczba kart SIM (w mln)
Operator Postpaid Prepaid Razem
1Q2019 2Q2019 1Q2019 2Q2019 1Q2019 2Q2019
Orange 9,970 10,040 4,867 4,924 14,837 14,964
Play 9,917 9,942 5,115 5,093 15,032 15,035
Cyfrowy Polsat 9,253 9,393 2,499 2,520 11,752 11,913
T-Mobile 7,298 7,373 3,525 3,495 10,823 10,869


Więcej usług w ofercie się opłaca

W przypadku wyników finansowych możemy powiedzieć, że im bardziej zróżnicowane usługi znajdują się w ofercie operatora, tym mocniej odbija się to na pprzychodach. Przychody T-Mobile i Play, którzy dopiero raczkują na polu ofert konwergentnych, są wyraźnie niższe niż w przypadku Orange i Plusa. Trend wyznaczony już wiele lat temu przez Pomarańczowych okazał się słusznym wyborem i dzisiaj pracownicy całej Wielkiej Czwórki uczą się odmiany słowa konwergencja przez przypadki. Orange mógłby na tym polu udzielić konkurentom wielu ciekawych korepetycji. Choć to temat na zupełnie inny tekst.

Zobacz: Wyniki Orange Polska po 2Q2019 i 1H2019. Więcej światłowodów i konwergencji, dobry kwartał w usługach mobilnych
Zobacz: Orange: bezterminowy Love, dekoder 4K, Multinagrywarka i raty 0%

Można też powiedzieć, że opłaca się oszczędzać. Plus nie rozbudowuje swojej sieci jeśli nie musi tego robić i po raz kolejny notuje wysokie zyski netto. Te z kolei już drugi kwartał z rzędu są bardzo wysokie w przypadku Playa. W Orange jak zwykle pod tym względem sytuacja jest... dynamiczna. A T-Mobile od dłuższego czasu nie chwali się zyskami.

Zobacz: T-Mobile i Orange wciąż na czele – wakacyjny ranking RFBENCHMARK (lipiec 2019)

Warto też zwrócić uwagę, że od kawałka czasu cała Wielka Czwórka utrzymuje wysoki wskaźnika EBITDA. Być może zarząd więcej niż jednego operatora posiada realizację tego wskaźnika w swoich celach kwartalnych.

Wyniki finansowe (w mln złotych)
Operator Przychody EBITDA Zysk netto
1Q2019 2Q2019 1Q2019 2Q2019 1Q2019 2Q2019
Orange 2 778 2 759 643 710 -2 55
Play 1 686 1 759 576 644 214 254
Plus 2 792 2 923 1 038 1 076 300 269
T-Mobile 1 496 1 565 393 427 - -
 

W najbliższych miesiącach oszczędności czekają wszystkich operatorów. Zbliżająca się wielkimi krokami aukcja częstotliwości sieci 5G uszczupli ich budżety. Choć wcale nie tak mocno, jak mogłoby się na początku wydawać. Jeśli szacunki UKE się sprawdzą to operatorzy, którzy zdecydują się wydać na częstotliwości 3,4 - 3,8 GHz kwoty w okolicach 500 mln zł - mocno za nie przepłacą.

Zobacz: Niecały miliard z aukcji 5G - takie plany ma polski rząd
Zobacz: Stanowiska Orange, Play i T-Mobile w sprawie aukcji 5G

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News