DAJ CYNK

Zdarzyło się 10 lat temu - 3-9. listopada

Witold Tomaszewski

Wydarzenia

Centertel zaproponował nowe, dobrze pamiętane do tej pory taryfy Jedna Idea. Było to rozwiązanie prepaid, mix i abonamentowe (także dla firm). Standardową stawką było 75 groszy za minutę z sekundowym taktowaniem. To było najważniejsze wydarzenie tygodnia sprzed 10 lat, zaraz po nim były ambitne plany Nokii i Samsunga w kwestii panowania na rynku telefonów komórkowych.

Centertel zaproponował nowe, dobrze pamiętane do tej pory taryfy Jedna Idea. Było to rozwiązanie prepaid, mix i abonamentowe (także dla firm). Standardową stawką było 75 groszy za minutę z sekundowym taktowaniem. To było najważniejsze wydarzenie tygodnia sprzed 10 lat, zaraz po nim były ambitne plany Nokii i Samsunga w kwestii panowania na rynku telefonów komórkowych.

Jedna Idea była bodaj pierwszą ofertą na rynku, w której nie było "pustego" abonamentu. To jej użytkownik decydował, na co chce wydać swoje pieniądze: na rozmowy, SMS-y, MMS-y, czy Internet. W Jednej Idei z rachunkiem lub mix wybierało się jedynie kwotę deklarowaną, którą co miesiąc było gotowym się płacić za korzystanie z oferty Jedna Idea: 10 zł, 25 zł, 50 zł, 75 zł, 100 zł lub 200 zł. Niewykorzystane złotówki przechodziły na kolejny miesiąc. A do tego sporo ciekawych pakietów minut i transferu.

Zobacz: Nowa oferta Idei - "Jedna Idea".
Zobacz: Nowa Idea dla Firm.

Nokia, będąca wówczas w swojej szczytowej formie, zapowiedziała wprowadzenie na rynek w 2005 roku aż 40 nowych modeli. Tak duża liczba nowości miała pomóc Nokii w utrzymaniu pozycji lidera wśród producentów telefonów komórkowych wobec rosnącej konkurencji ze strony Motoroli, Samsunga i innych firm. W 2004 roku fiński koncern zapowiedział premierę 35 nowych modeli, dzięki którym firma miała odzyskać udziały w rynku telefonów komórkowych stracone na rzecz konkurentów. Jak pokazała historia, za ilością nie poszła nowa jakość rozwiązań.

Zobacz: Nokia zaprezentuje 40 modeli w 2005 roku.

Przyczyn sukcesu Samsunga i mocno rosnącego udziału rynkowego analitycy dopatrywali w rosnącym popycie na "muszelki", czyli telefony z rozkładaną klapką - obowiązkowo z aparatem fotograficznym. W ciągu ostatniego roku udział Samsunga w globalnej sprzedaży komórek wzrósł z 10,3% do 13,8%. Do drugiej Motoroli brakowało wtedy już tylko 0,3 pkt. proc.

Zobacz: Samsung na fali sukcesu telefonów typu "clamshell".

10 lat temu z usługami VoIP ruszył Tlenofon, komunikator należący do portalu o2.pl. 12 gr za minutę rozmowy międzynarodowej i 9 gr międzystrefowej ? te stawki mogły zagotować krew w żyłach tradycyjnym operatorom.

Zobacz: Ruszył Tlenofon.

Przedstawiciele Philipsa twierdzili, że do 2008 roku (czyli w ciągu 4 lat) chipy NFC znajdą się w ponad 35% telefonów komórkowych. NFC to wspólne dzieło Nokii, Philipsa i Sony. Pomylili się o 4 lata, bo dopiero teraz technologie zbliżeniowe zaczynają być stosowane na masową skalę w telefonach komórkowych.

Zobacz: NFC - wspólne dzieło Nokii, Philipsa i Sony w telefonach.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News