DAJ CYNK

BLIK po 1Q2023: 374 mln transakcji o wartości 50 mld zł

Marian Szutiak

Prawo, finanse, statystyki

BLIK po 1Q2023: 370 mln transakcji o wartości 50 mld zł

BLIK miał na koniec pierwszego kwartału 13,5 mln aktywnych użytkowników. Przez trzy miesiące wykonali oni 374 mln transakcji o łącznej wartości lekko przekraczającej 50 mld zł.

374 mln transakcji w kwartał

Wyniki osiągnięte przez BLIKA w pierwszym kwartale 2023 roku pokazują, że jego pozycja w sektorze płatności w Polsce jest coraz silniejsza. W analizowanym okresie klienci aplikacji mobilnych banków wykonali za jego pomocą o połowę więcej transakcji niż rok wcześniej – zarówno pod względem ich liczby, jak i wartości. W pierwszym kwartale roku płacili oni BLIKIEM średnio 4,2 mln razy dziennie – to o 55% więcej niż w analogicznym samym okresie 2022 roku. W najlepszym dniu odnotowano prawie 6 mln transakcji, a średnia kwota rozliczeń BLIKIEM wyniosła 134 zł.

Zobacz: BLIK zyska nową funkcję. Przyda się subskrybentom
Zobacz: BLIK poszedł na zakupy. Słowacy zgodzili się na przejęcie VIAMO

Początek roku był dla nas niezwykle dynamiczny. W tym czasie rozszerzyliśmy współpracę z jednostkami administracji publicznej, co zaowocowało wdrożeniem BLIKA w e-Urzędzie Skarbowym. Jednocześnie kontynuowaliśmy rozwijanie naszych usług w bankach, co jest widoczne na przykładzie Banku Millennium, który udostępnił swoim klientom wygodną opcję prośby o przelew BLIK. Za sprawą intensywnego rozwoju, który przejawia się w stałym wzroście liczby oraz wartości transakcji, znacząco zwiększyliśmy swój udział w rynku płatności detalicznych w Polsce do 29 proc. To z kolei znalazło odzwierciedlenie w decyzji Narodowego Banku Polskiego, który zaklasyfikował BLIKA do kategorii „istotnych systemów płatności detalicznych”.

– powiedział Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności

Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności
Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności

Polacy chętnie płacą BLIKIEM

W pierwszym kwartale 2023 roku najwięcej transakcji BLIKIEM odbywało się w e-commerce. Obecnie co druga transakcja BLIKIEM realizowana jest właśnie online. Między styczniem a marcem tego roku użytkownicy BLIKA zapłacili w sieci blisko 207 mln razy – to o 32% więcej niż rok wcześniej. Wartość transakcji online osiągnęła 26,9 mld zł wobec 18,8 mld rok wcześniej. Średnia suma pojedynczego zakupu online w pierwszym kwartale 2023 roku wyniosła 130 zł.

Statystyki są jednoznaczne – BLIK to obecnie najpopularniejszy sposób płatności w e-commerce, który na dobre już zdeklasował karty płatnicze. Udział transakcji realizowanych za jego pomocą w tym kanale wynosi aktualnie nawet do ok. 70 proc. Użytkownicy wybierają BLIKA, bo jest on wygodny, szybki, ale przede wszystkim dostępny z dowolnego miejsca i o preferowanej przez nich porze, co zapewnia im wyjątkowe doświadczenia zakupowe. Warto zaznaczyć, że jeśli chodzi o decyzje konsumentów, to pierwszy kwartał nie przyniósł zasadniczych zmian w stosunku do zeszłego roku. Polacy wciąż najchętniej płacą nim na platformach typu marketplace, gdzie między styczniem a marcem średni koszyk zakupowy wyniósł 117,5 zł. Jednocześnie w ostatnich trzech miesiącach – po względem liczby transakcji – rosły także zakłady bukmacherskie oraz rozliczenia za rachunki – odpowiednio o 50% i 43% rok do roku.

– powiedziała Monika Król, wiceprezes zarządu Polskiego Standardu Płatności

Monika Król, wiceprezes zarządu Polskiego Standardu Płatności
Monika Król, wiceprezes zarządu Polskiego Standardu Płatności

Coraz więcej przelewów na telefon BLIK

Od kilku kwartałów zauważalnie rośnie również liczba przelewów na telefon BLIK. W pierwszych trzech miesiącach tego roku użytkownicy wykonali 82,9 mln takich transakcji, czyli o 88% więcej niż rok wcześniej. Płatności P2P stanowią obecnie ponad jedną piątą wszystkich operacji BLIKIEM. Ich wartość w pierwszym kwartale wyniosła 10,8 mld zł – to wzrost o 112% w porównaniu z 1Q2022. Średnia kwota przelewu na telefon BLIK to 137 zł. W analogicznym okresie 2022 roku było to 124 zł.

Dwa razy więcej transakcji BLIKIEM w POS

W pierwszym kwartale 2023 roku ogromną popularnością wśród użytkowników BLIKA cieszyły się transakcje w tradycyjnych terminalach płatniczych. W tym okresie Polacy zapłacili w ten sposób 71,2 mln razy, przy czym 35% tych operacji stanowiły płatności zbliżeniowe BLIK. W ciągu pierwszych trzech miesięcy roku osoby korzystające z tej usługi sięgnęły po nią niemal 25 mln razy. To wzrost prawie o 290% rok do roku. Od momentu udostępnienia płatności zbliżeniowych BLIK aktywowało je niemal 2 mln użytkowników, którzy zapłacili w ten sposób w 128 krajach na całym świecie.

Systematyczny wzrost liczby transakcji notowany jest także w bankomatach. Na koniec marca 2023 roku klienci banków zrealizowali w nich 13,2 mln operacji BLIKIEM. Liczba wpłat i wypłat wzrosła rok do roku o 30%. Ich wartość osiągnęła niemal 8,6 mld zł, czyli o 28% więcej niż w analogicznym okresie 2022 roku. Średnia kwota transakcji w bankomacie w pierwszym kwartale wyniosła 654 zł.

Coraz więcej aktywnych użytkowników BLIKA

W ciągu 8 lat obecności w Polsce BLIK przyciągnął do siebie znaczną liczbę lojalnych użytkowników, którzy regularnie rozliczają się za jego pomocą. Na koniec marca 2023 roku w systemie zarejestrowanych było 26,7 mln aplikacji mobilnych, a około 13,5 mln jego użytkowników aktywnie z niego korzystało. To wzrost odpowiednio o 18% i 28% w stosunku do wyniku uzyskanego rok wcześniej.

Nasze starania w popularyzowaniu BLIKA znacząco wpływają na jego rozpoznawalność i przyciągają użytkowników z różnych grup wiekowych. Aktywnie prowadzimy kampanie reklamowe, promocje i promujemy płatności BLIK na paywall'ach agentów rozliczeniowych. To dążenie wspiera również coroczna loteria BLIKOMANIA, która nie tylko zachęca użytkowników do poznania BLIKA i jego zalet, ale także buduje nawyk systematycznego korzystania.

– dodała Monika Król

Ekspansja międzynarodowa

Dalszy rozwój BLIKA związany jest nie tylko z wprowadzaniem nowych usług, ale także ze wzmacnianiem jego obecności poza granicami kraju, w którym ma już ugruntowaną pozycję. W marcu tego roku spółka ogłosiła start działalności w Rumunii, drugim największym rynku Europy Środkowo-Wschodniej. Po uzyskaniu prawnej zgody na działalność od Banku Narodowego Rumunii (BNR), operator systemu planuje skupić się w tym kraju na płatnościach w e-commerce.

Strategiczny rozwój BLIKA jest nierozerwalnie związany z jego ekspansją poza Polskę. W ostatnich kwartałach podjęliśmy już kilka istotnych działań w tym kierunku. Nie mam wątpliwości, że oferowane przez nas rozwiązanie ma ogromy potencjał, żeby rozwijać się na europejskim rynku i docierać do szerszego grona odbiorców. Niedawna zgoda Narodowego Banku Słowacji, umożliwiająca finalizację transakcji zakupu słowackiej firmy VIAMO, tylko nas do tego przybliża. Dziś intensywnie pracujemy nad rozwiązaniem, które obejmie całą strefę euro, a słowacka platforma płatnicza będzie istotną częścią tego projektu.

– powiedział Dariusz Mazurkiewicz

Zobacz: Bank Millennium ma nową aplikację mobilną
Zobacz: Polacy pokochali takie płatności. Korzystamy już prawie tylko z nich

Ankieta
40%
23%
34%
3%

Wszystkich głosujących: 1371

Źródło ankiety: BLIK po 1Q2023: 374 mln transakcji o wartości 50 mld zł

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Proxima Studio / Shutterstock.com, Polski Standard Płatności

Źródło tekstu: Polski Standard Płatności