DAJ CYNK

PayPal się doigrał. Ma zapłacić 106 mln zł kary

Marian Szutiak

Prawo, finanse, statystyki

PayPal się doigrał. Ma zapłacić 106 mln zł kary

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że PayPal Europe stosuje niedozwolone postanowienia. Chodzi przede wszystkim o bardzo ogólny katalog działań zabronionych i dotkliwe sankcje dla użytkowników. Prezes UOKiK nałożył na spółkę karę w wysokości ponad 106 mln zł.

PayPal, globalny serwis płatności online, został poddany kontroli przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Po przeprowadzonym dochodzeniu, Prezes UOKiK nałożył na firmę karę w wysokości 106 689 453 zł za stosowanie niedozwolonych klauzul w umowach z użytkownikami.

Problemowe zapisy w regulaminie PayPal

Decyzja szefa UOKiK dotyczyła klauzul w "Umowie z użytkownikiem PayPal". Wątpliwości wzbudziły postanowienia zawierające katalog aż 34 niedozwolonych działań użytkowników oraz sankcje, jakie mogły być na nich nałożone. Klauzule te były na tyle niejasne, że użytkownicy nie mieli pewności, jakie działania są zabronione i jakie konsekwencje mogą ich spotkać.

Przykładowo, użytkownicy mogli być karani za próbę skorzystania z zablokowanego konta. PayPal zastrzegał sobie też prawo do nakładania sankcji za naruszenie dowolnego przepisu prawnego w jakimkolwiek kraju, co mogło skutkować karami niezwiązanymi bezpośrednio z korzystaniem z konta PayPal.

Arbitralne sankcje

Kolejnym problemem był otwarty katalog sankcji przewidzianych w umowie, które nie były powiązane z konkretnymi naruszeniami. PayPal mógł w dowolnej chwili i według własnego uznania zablokować pieniądze użytkownika na nieokreślony czas. Firma mogła też nałożyć na konsumenta kilka sankcji jednocześnie, takich jak zapłata kwoty 2500 USD (ponad 9700 zł) lub więcej, zamknięcie konta bez uprzedzenia oraz odmowa świadczenia usług w przyszłości.

Charakter naruszeń jest bezprecedensowy. Dla konsumenta korzystanie z usług PayPal na podstawie zakwestionowanych klauzul jest nieprzewidywalne. Klauzule PayPal są ogólne, wieloznaczne i niezrozumiałe. Konsument, czytając te postanowienia, nie może przewidzieć które z jego działań mogą zostać uznane za zabronione, a także jakie sankcje mogą zostać na niego nałożone przez przedsiębiorcę. W związku z tym PayPal ma nieograniczoną możliwość dowolnego decydowania o tym, czy użytkownik popełnił czyn zabroniony i jaka spotka go za to kara, którą może być choćby zablokowanie pieniędzy na koncie.

– powiedział Tomasz Chróstny, prezes UOKiK

UOKiK kara dla PayPal

Konsekwencje decyzji Prezesa UOKiK

Zgodnie z decyzją Prezesa UOKiK, klauzule uznane za abuzywne muszą być traktowane tak, jakby nigdy nie zostały zamieszczone w umowach. PayPal (Europe) ma obowiązek poinformować konsumentów o decyzji na swojej stronie internetowej po jej uprawomocnieniu się.

Decyzja nie jest prawomocna. Firma ma możliwość odwołania się do sądu.

Zobacz: PayPal się doigrał. Grozi mu kara za kary
Zobacz: Polskie linie lotnicze lecą w kulki z podróżnymi. UOKiK stawia zarzuty

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Evolf / Shutterstock.com, UOKiK

Źródło tekstu: UOKiK