DAJ CYNK

Polacy lubią płacić bezgotówkowo

Marian Szutiak

Prawo, finanse, statystyki

Polacy lubią płacić bezgotówkowo

Ponad 70% Polaków regularnie płaci bezgotówkowo. Tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy Fiserv Polska, właściciela marki PolCard.

Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) przeprowadził w lipcu 2022 roku badanie na zlecenie właściciela marki PolCard, dotyczące płatności bezgotówkowych. Wynika z nich, że zdecydowana większość Polaków (ponad 70%) regularnie z nich korzysta, gdy rozlicza się stacjonarnie. 41% respondentów robi to zawsze, kiedy tylko ma taką możliwość. Z kolei ponad 19% rozlicza się bezgotówkowo kilka razy w tygodniu, a ponad 10% raz w tygodniu.

płatności bezgotówkowe wykres

Młodzi są najbardziej bezgotówkowi

Z badania wynika, że najczęściej bezgotówkowe płatności wybierają osoby młodsze. Ponad 80% respondentów w wieku 18-39 lat regularnie wykonuje transakcje z użyciem karty, telefonu lub zegarka, a większość z nich robi to zawsze, kiedy ma taką możliwość. Do gotówki natomiast najbardziej przyzwyczajone są osoby starsze. Warto jednak podkreślić, że prawie 40% badanych powyżej 70 roku życia płaci bezgotówkowo minimum raz w tygodniu, natomiast reszta robi to bardzo rzadko.

Osoby mieszkające w średnich i dużych miastach najbardziej doceniają szybkość i wygodę płatności bezgotówkowych. Wykonuje je regularnie około trzy czwarte ankietowanych z tej grupy. Mniejszą popularność płatności bezgotówkowych można zauważyć na wsiach, natomiast nadal jest to prawie 60% badanych, którzy rozliczają się bez gotówki minimum raz w tygodniu lub więcej. W grupach respondentów analizowanych w podziale na wysokość dochodów, z przeprowadzonego badania wynika, że osoby zarabiające w przedziale między 5000 a 6999 zł netto miesięcznie płacą bezgotówkowo najczęściej. Ponad dwie trzecie (66%) z nich robi to zawsze, kiedy istnieje taka możliwość.

Badania pokazują, że Polacy chcą płacić bezgotówkowo i ten trend jest wyraźnie wzrostowy. Jest to ważna informacja dla tych przedsiębiorców, którzy nadal nie zdecydowali się na zaoferowanie swoim klientom takiej możliwości płatności za zakupywane towary lub usługi. Brak dostosowania się do oczekiwań klientów może skutkować ich stopniowym odpływem i spadkiem konkurencyjności na rynku.

– powiedział Krzysztof Polończyk, prezes Fiserv Polska

Polacy lubią nowoczesne narzędzia płatnicze

Na rynku pojawiają się nowe, coraz bardziej innowacyjne rozwiązania, które służą nie tylko do płacenia, lecz także do przyjmowania płatności. Jednym z takich narzędzi jest terminal w postaci aplikacji na telefon komórkowy lub tablet. Aby z niego skorzystać wystarczy tylko mieć urządzenie firmowe wyposażone w system Android.

PolCard zapytał Polaków, czy możliwość płacenia na takim urządzeniu byłaby dla nich atrakcyjna. Zdecydowana większość z nich (prawie 60%) jest zainteresowana możliwością realizacji transakcji poprzez aplikację mobilną zainstalowaną na smartfonie lub tablecie. Podobnie jak w przypadku wcześniejszych wyników, najchętniej skorzystaliby z tego rozwiązania ludzie młodsi. Taka możliwość jest najbardziej atrakcyjna dla osób w wieku 18-29 lat (ponad 80%) i 30-39 lat (ponad 70%), a także dla mieszkańców dużych miast oraz wsi.

Analiza odpowiedzi respondentów pozwala przewidywać stopniowe zwiększanie się tej grupy, ponieważ młode osoby przyzwyczajone są do korzystania ze smartfonu jako urządzenia wielofunkcyjnego, które służy do załatwiania codziennych spraw, takich między innymi jak zakupy online czy opłacanie rachunków.

Polacy są otwarci na nowe technologie i chcą z nich korzystać. Na przykład aplikacja PolCard Go bardzo dobrze sprawdza się w biznesach mobilnych, ale również w dużych sieciach handlowych, gdy chcemy rozładować kolejki przy kasach i potrzebujemy dodatkowego urządzenia płatniczego. Co ważne, bezpieczeństwo każdej transakcji jest gwarantowane poprzez certyfikaty organizacji płatniczych Mastercard oraz Visa. Instalacja aplikacji jest bardzo prosta i intuicyjna. Co więcej, jest to rozwiązanie przyjazne środowisku, ponieważ nie generuje papierowych wydruków i nie wymaga dodatkowych ładowarek czy kabli. Ponadto jest to bardzo korzystna opcja dla biznesu każdej wielkości.

– podsumował Krzysztof Polończyk

Zobacz: Biedronka z nową usługą. Wystarczy parę klików
Zobacz: Tajemnicze urządzenia stanęły w polskich kościołach. Wyjaśniamy

Ankieta
28%
7%
9%
13%
42%
2%

Wszystkich głosujących: 780

Źródło ankiety: Polacy lubią płacić bezgotówkowo

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Shutterstock, materiały prasowe

Źródło tekstu: materiały prasowe