DAJ CYNK

Raport NetB@nk: Polacy lubią bankowość mobilną i płatności natychmiastowe

Marian Szutiak

Prawo, finanse, statystyki

raport-Netbank bankowość mobilna płatności natychmiastowe

Z najnowszego raportu NetB@anku wynika, że w drugim kwartale 2021 roku wyraźnie wzrosło zainteresowanie Polaków bankowością mobilną oraz segmentem płatności mobilnych. 8,2 mln osób korzysta tylko z bankowości mobilnej.

Pandemia koronawirusa przyspieszyła cyfryzację bankowości – była katalizatorem, który zdynamizował wdrożenie i upowszechnienie kolejnych usług wykorzystujących potencjał nowych technologii. Procesy mające usprawnić korzystanie z usług bankowych toczyły się już wcześniej. Banki widząc potrzebę na rynku, dążyły do zapewnienia klientom nowoczesnych rozwiązań.

Liczba umów bankowości elektronicznej sukcesywnie wzrasta. Na koniec II kwartału tego roku klienci indywidualni mieli podpisanych prawie 38,5 mln umów bankowości elektronicznej, czyli o 0,6% więcej niż w I kwartale. Nieustająco rośnie także liczba klientów aktywnie korzystających z e-bankowości. W ostatnim kwartale ich liczba wzrosła o 2,3% i obecnie jest już ponad 20 mln klientów, którzy przynajmniej raz w miesiącu logują się do serwisów transakcyjnych za pomocą komputera.

Największy wzrost można zaobserwować jednak w segmencie bankowości mobilnej. W II kwartale 2021 roku o 4% wzrosła liczba aktywnych użytkowników aplikacji bankowych. Na koniec kwartału było więc ponad 15 mln klientów bankujących z poziomu urządzeń mobilnych, czyli o 17% więcej niż w II kwartale 2020 roku. Co ciekawe, największą procentową zmianą, jaka miała miejsce w II kwartale bieżącego roku, jest wzrost o 13% liczby aktywnych klientów korzystających tylko z bankowości mobilnej – jest ich już 8,2 mln. Tym samym, dla ponad połowy (54%) aktywnych użytkowników bankowości mobilnej jest to podstawowy sposób korzystania z bankowości elektronicznej.

W segmencie klientów MSP w II kwartale tego roku nie nastąpiły znaczące zmiany w odniesieniu do I kwartału tego roku. Liczba klientów MSP posiadających dostęp do bankowości elektronicznej wyniosła niespełna 3 miliony – jest to stan podobny do kwartału poprzedniego. Spośród klientów MSP ponad 2,1 miliona użytkowników aktywnie korzysta z bankowości internetowej – wzrost aktywnych klientów w stosunku do I kwartału wyniósł prawie 0,8%, a w odniesieniu do tego samego okresu rok wcześniej (9,5%).

Według danych z raportu w II kwartale 2021 roku wzrosła także liczba i wartość transakcji bezgotówkowych w systemach Krajowej Izby Rozliczeniowej. Największą dynamikę zmian odnotowano w systemie transakcji natychmiastowych Express Elixir. Liczba transakcji zwiększyła się o 28,2%, a ich wartość o 21,2% w odniesieniu do I kwartału 2021 roku. Istotne wzrosty nastąpiły również w systemie Euro Elixir, realizującym przelewy w europejskiej walucie. W porównaniu do I kwartału 2021 roku liczba komunikatów wzrosła o 11,5%, a wartość realizowanych płatności zwiększyła się o 18,4%. 

Wartą uwagi jest zaobserwowana dynamika wzrostu w segmencie mobile only. Wyniki z II kwartału 2021 pokazują ponowny, skokowy wzrost o niemal milion nowych użytkowników i mogą zwiastować   kontynuację trendu wzrostowego w kolejnych miesiącach. Bankowość mobilna jest wygodnym rozwiązaniem, które zawsze jest w zasięgu ręki, dlatego nie mam wątpliwości, że w przyszłości liczba użytkowników mobile only będzie jeszcze większa niż obecnie.

– powiedział Włodzimierz Kiciński, Wiceprezes zarządu Związku Banków Polskich

Więcej informacji można znaleźć w pełnej wersji raportu.

Zobacz: PKO BP wprowadza płatności zbliżeniowe BLIK
Zobacz: Łatwiejsze zakupy online na firmę – dzięki współpracy Comfino z Brutto

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: c

Źródło tekstu: Związek Banków Polskich